به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، حجتالاسلام محیالدین بهرام محمدیان در حاشیه همایش تخصصی تولید محتوای الکترونیکی در پاسخ به سؤال یکی از معلمان پیرامون سند 2030 اظهار کرد: سند 2030 یک مسأله مهم بود و معتقدیم بر حسب قانون اساسی سیاستهای کلی نظام بر عهده مقام معظم رهبری است.
وی افزود: مسؤولان جمهوری اسلامی در مقطعی 2030 را در چارچوب قواعد بینالمللی تحت عنوان توسعه پایدار پذیرفتند اما بعد از پذیرفتن متوجه شدند که رهبر معظم انقلاب به عنوان سیاست کلی با این سند مخالف هستند و اعلام فرمودند بنده این سند را نمیپسندم.
معاون پژوهش، برنامهریزی و نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش گفت: معتقدین و منتقدین به صورت همزمان وارد محتوای سند 2030 شدند، اما رهبر معظم انقلاب در اردیبهشت ماه در دیدار معلمان فرمودند «بنده اساساً فارغ از محتویات 2030 به طور کلی این سند را قبول ندارم و نمیپسندم که یک مجموعه بیرونی برای آموزش و پرورش ما تعیین تکلیف کند».
* محیطزیست هم باید پاسخگوی سند 2030 می شد
وی با بیان اینکه این فرمایشات مقام معظم رهبری نشان میدهد که ایشان با مبنای سند 2030 مخالف هستند ، تأکید کرد: پس از صحبتهای منتقدان باز هم رهبر معظم انقلاب فرمودند «اگر سند 2030 فارغ از محتویات، ویژگیهای خوبی هم داشته باشد، به مصلحت نظام نیست» و این موضوع تمام شد اما برخی اوقات جایگاهها را نمیشناسیم.
محمدیان با بیان اینکه سند 2030 به عنوان یک سند مطرح نیست، خاطرنشان کرد: توسعه پایدار 17 هدف دارد که یکی از اهداف آن آموزش است و در اهداف دیگر موضوعاتی هستند که اگر به آن ملتزم می شدیم آموزش را دچار تناقض های سنگین و سهمگین میکرد ، انتقاد به برخی مسوولان وارد است که همه ی تبعات سند 2030 را متوجه آموزش و پرورش کردند در حالی که سازمان محیطزیست، بهداشت و دیگران هم باید در حوزه خودشان پاسخگو می بودند.
وی بیان کرد: چیزی به نام سند به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ نشد و چیزی هم اجرا نشد، برخی در سازمان پژوهش و برنامهریزی این وزارتخانه هم گفتند برخی مشکلات حاصل از 2030 است اما چنین موردی وجود نداشت.
* کسی در آموزش و پرورش راضی به تضعیف ارزشها نیست
معاون پژوهش، برنامهریزی و نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش یادآور شد: اکثر تیرهای منتقدان ناشی از سند 2030 به وزارت آموزش و پرورش اصابت کرد اما میدانم در آموزش و پرورش هیچکس راضی نیست که ارزشهای اخلاقی، ایثار، شهادت، ارزشهای ملی و مذهبی تضعیف شوند.
وی با بیان اینکه زندگینامه کسانی که به کشور ما عزت دادند باید در کتابهای درسی منعکس شوند، تأکید کرد: آموزش و پرورش خودش را ملزم و موظف میداند، آن چیزهایی که هویت انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی را تقویت میکند را توسعه دهد.
محمدیان در ادامه عنوان کرد: حتی برخی به بهانه ی انتخابات به چاپ عکس رئیسجمهور در کتب درسی انتقادات کردند در حالی که این مورد در همه دورههای ریاست جمهوری بوده و امری طبیعی است؛ تألیف کتب درسی مشکلات خود را به دنبال دارد چراکه این کتابها باید با افکار عموم مردم جامعه مطابقت داشته باشد.
ارسال نظر