رویکرد «شکوفایی فطرت» و «دستیابی به مراتبی از حیات طیبه» اختصاص به جمهوری اسلامی دارد



به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدیان در دیدار با جمعی از اعضای اتحادیه مدارس غیر دولتی عراق اظهارکرد: سازمان ما وظیفه برنامه ریزی و تالیف کتاب های درسی از پیش دبستان تا پیش دانشگاه را بر عهده دارد. ما سالانه قریب 130 میلیون جلد کتاب درسی تولید و توزیع می کنیم بعلاوه 35 عنوان انواع مجلات موضوعی متناسب با دروس و سطح اطلاعات دانش آموزان که با تیراژ 40 نسخه چاپ می شود.

وی افزود: کتابهای درسی ما بر اساس یک برنامه که به آن برنامه درسی ملی گفته می شود تولید می شود که خود یکی از زیر نظام های سند تحول آموزش و پرورش کشور است که در آن هدف اصلی دست یابی به مراتبی از حیات طیبه به عنوان هدف اصلی بیان شده است.

الگوی هدف گذاری، چارچوب مفهومی منسجم و یک پارچه ای است که در تدوین اهداف در سطوح گوناگون، راهنمای عمل برنامه ریزان و مجریان قرار می گیرد و شامل پنج عنصر تفکر، علم، ایمان، عمل، اخلاق و چهارعرصه ارتباط متربی با؛ خدا، خود، خلق (انسان ها) و خلقت(طبیعت) است .

دکتر محمدیان اضافه کرد: این پنج عنصر در چهار عرصه ی نام برده شده در یازده حوزه یادگیری :1- تفکر و حکمت 2- قرآن و معارف 3- زبان و ادبیات فارسی 4- فرهنگ و هنر 5- کار و فناوری 6- سلامت و تربیت بدنی 7- علوم انسانی و مطالعات اجتماعی 8- ریاضیات 9- علوم تجربی 10- زبان های خارجی و 11- آداب و مهارت های زندگی، بستر اصلی برای تسهیل فرایند تعلیم و تربیت ،برای دست یابی به اهداف برنامه درسی ملی را میسر می سازد.

وی اضافه کرد: اما رویکرد ما در اجرای این ماموریت، مبتنی بر شکوفایی فطرت است و فطرت مجموعه خصوصیاتی است که وجه ممیزه انسان از دیگر موجودات است. زیرا ما در وجود با جمادات، گیاهان و حیوانات مشترکیم. در رشد فیزیکی، تولید مثل، حرکت، نیاز به آب و هوا و غذا و غرایز نیز با حیوانات اشتراک وجه داریم. آنچه ما را از سایر حیوانات جدا می کند فطرت است. مجموعه صفاتی که سبب کمال آدمی می شود مثل کنجکاوی، زیبایی دوستی، هنر، نوع دوستی، میل به پرستش معبود. حیوانات هرگونه بخواهند غرایز خود را ارضاء می کنند، اما انسان با توجه به ارزشهای اخلاقی خود را کنترل می کند.

برای دستیابی به حیات طیبه پنج عنصرتفکر، علم، ایمان، عمل، اخلاق را باید در 4 عرصه ارتباط متربی با خدا، خود، خلق (انسان ها) و خلقت(طبیعت ) بارور گردد. البته ما طبیعت را نچرال(natural) صِرف نمی دانیم. چرا که نچرال(natural) بدآموزی دارد. می گوید؛ جهان به وجود آمد. باران بارید.گیاهان سبز شدند. بشر متولد شد. اما فاعل آن مشخص نیست. چه نیروی سبب شد تا این حوادث به وجود آید؟ آیا خود بخود اتفاق افتاده؟ اگر بگویند تصادف که با عقل سازگار نیست. هیچ عقل سلیمی نمی پذیرد اتفاقاتی این چنین نظام مند، حاصل تصادفی کور و بی هدف باشد.

قرآن کریم در سوره واقعه دقیقا فاعل اصلی را معرفی می کند آنجا که می فرماید: نَحْنُ خَلَقْنَاکُمْ فَلَوْلَا تُصَدِّقُونَ. ما شما را خلق کردیم، چرا تصدیق نمی کنید. أَأَنتُمْ تَخْلُقُونَهُ أَمْ نَحْنُ الْخَالِقُونَ. آیا شما زمین و آسمان را خلق کرده اید یا ما؟ ؛ أَأَنتُمْ تَزْرَعُونَهُ أَمْ نَحْنُ الزَّارِعُونَ. آیا شما از دل زمین گیاه می رویانید یا ما. لَوْ نَشَاء لَجَعَلْنَاهُ حُطَامًا فَظَلَلْتُمْ تَفَکَّهُونَ. اگر میخواستیم خاکش می کردیم. أَفَرَأَیْتُمُ الْمَاء الَّذِی تَشْرَبُونَ. أَأَنتُمْ أَنزَلْتُمُوهُ مِنَ الْمُزْنِ أَمْ نَحْنُ الْمُنزِلُونَ. آیا آبی را که می نوشید دیده اید؟ آیا شما آن را از ابر فرو می فرستید یا ما فرو فرستنده ایم؟ لَوْ نَشَاء جَعَلْنَاهُ أُجَاجًا فَلَوْلَا تَشْکُرُونَ. اگر، می خواستیم آن را تلخ می گردانیدیم پس چرا سپاس نمی گویید؟لذا باید به فاعل اصلی توجه کنیم.

نظام های سکولار اعتقاد به خدا را امری شخصی می دانند و برخی ادیان فقط روز یکشنبه یاد خدا می افتند. در حالی که خدا در همه شئون ما باید حضور داشته باشد. برای رسید به این هدف 11 حوزه یادگیری 1- تفکر و حکمت 2- قرآن و معارف 3- زبان و ادبیات فارسی 4- فرهنگ و هنر 5- کار و فناوری 6- سلامت و تربیت بدنی 7- علوم انسانی و مطالعات اجتماعی 8- ریاضیات 9- علوم تجربی 10- زبان های خارجی و 11- آداب و مهارت های زندگی، تعریف شده است. این برنامه ها در 12 سال تحصیلی ارائه می شود که 6 سال آن دوره ابتدایی و 6 سال آن متوسطه است که هریک از آن ها به 2 دوره سه ساله تقسیم می شود. که سه ساله اول دوره ابتدایی برای تامین نیازهای عاطفی کودکان و نزدیکی بیشتر با فضا و جو خانواده با یک معلم اداره می شود.

وی در خاتمه ضمن آرزوی موفقیت برای حضار اضافه کرد: یکی از اقدامات موثر در جهت تقویت مدارس غیر دولتی ایجاد اتحادیه موسسین و مدیران مدارس غیر دولتی به منظور دفاع از حقوق قانونی و مشروع اینگونه مدارس است.

امتیازی داده نشده

ارسال نظر

Image CAPTCHA