
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدیان در نشست هم اندیشی روسای گروه تحلیل محتوای کتب درسی 6 استان، اظهارکرد: خدای متعال را شاکریم که در روزهای پایانی ماه ذی الحجه و در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید توفیق دیدار شما را داشتیم. همچنین در آستانه هفته دفاع مقدس به ارواح پاک شهدای انقلاب اسلامی به ویژه شهدای معلم و دانش آموز، شهدای مدافع حرم و شهید حججی درود می فرستیم.
وی افزود: سازمان ما در سال جاری قریب 1100 عنوان کتاب درسی با شمارگان 137 میلیون جلد در راستای سند تحول بنیادین و برنامه درسی ملی تولید و آماده توزیع کرده است که کتابهای پایه یازدهم آن جدیدالتالیف می باشد که قریب 500 عنوان آن به دوره ابتدایی و متوسطه عمومی اول و دوم و مابقی به رشته های فنی- حرفه ای و کاردانش اختصاص دارد.
معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش با بیان این مطلب که تدوین کتابهای درسی بر اساس یک برنامه که به آن «برنامه درسی ملی» گفته می شود تولید می گردد که خودش یکی از زیر نظام های سند تحول آموزش و پرورش کشور است
وی با اشاره به سند تحول (که نسخه هایی از آن بین حضار توزیع شده بود)، اضافه کرد: سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش که به تصویب رسید دارای زیر نظام هایی بود که «برنامه درسی ملی» به عنوان نخستین سند زیر نظام تدوین و به عنوان نقشه راه تالیف کتاب های درسی در اختیار مولفان قرار گرفت. ولی متاسفانه به دلیل آماده نشدن سایر زیر نظام ها، اجرای سند با کندی مواجه گردید.
دکتر محمدیان با اشاره به فرازی از بیانات مقام معظم رهبری و هدف تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: در این سند هدف اصلی دست یابی به مراتبی از حیات طیبه عنوان شده است.
الگوی هدف گذاری، چارچوب مفهومی منسجم و یک پارچه ای است که در تدوین اهداف در سطوح گوناگون، راهنمای عمل برنامه ریزان و مجریان قرار می گیرد و شامل پنج عنصر تفکر، علم، ایمان، عمل، اخلاق و چهارعرصه ارتباط متربی با؛ خدا، خود، خلق (انسان ها) و خلقت(طبیعت) است .
دکتر محمدیان اضافه کرد: این پنج عنصر در چهار عرصه ی نام برده شده در یازده حوزه یادگیری :1- تفکر و حکمت 2- قرآن و معارف 3- زبان و ادبیات فارسی 4- فرهنگ و هنر 5- کار و فناوری 6- سلامت و تربیت بدنی 7- علوم انسانی و مطالعات اجتماعی 8- ریاضیات 9- علوم تجربی 10- زبان های خارجی و 11- آداب و مهارت های زندگی، بستر اصلی برای تسهیل فرایند تعلیم و تربیت ،برای دست یابی به اهداف برنامه درسی ملی را میسر می سازد.
وی اضافه کرد: اما رویکرد ما در اجرای این ماموریت، مبتنی بر شکوفایی فطرت است و فطرت مجموعه خصوصیاتی است که وجه ممیزه انسان از دیگر موجودات است. زیرا ما در وجود با جمادات، گیاهان و حیوانات مشترکیم. در رشد فیزیکی، تولید مثل، حرکت، نیاز به آب و هوا و غذا و غرایز نیز با حیوانات اشتراک وجه داریم. آنچه ما را از سایر حیوانات جدا می کند فطرت است. مجموعه صفاتی که سبب کمال آدمی می شود مثل کنجکاوی، زیبایی دوستی، هنر، نوع دوستی، میل به پرستش معبود. حیوانات هرگونه بخواهند غرایز خود را ارضاء می کنند، اما انسان با توجه به ارزشهای اخلاقی خود را کنترل می کند.
برای دستیابی به حیات طیبه پنج عنصرتفکر، علم، ایمان، عمل، اخلاق را باید در 4 عرصه ارتباط متربی با خدا، خود، خلق (انسان ها) و خلقت(طبیعت ) بارور گردد. البته ما طبیعت را نچرال(natural) صِرف نمی دانیم. چرا که نچرال(natural) کج فهمی دارد. می گوید؛ جهان به وجود آمد. باران بارید.گیاهان سبز شدند. بشر متولد شد. اما فاعل آن مشخص نیست. چه نیروی سبب شد تا این حوادث به وجود آید؟ آیا خود بخود اتفاق افتاده؟ اگر بگویند تصادف که با عقل سازگار نیست. هیچ عقل سلیمی نمی پذیرد اتفاقاتی این چنین نظام مند، حاصل تصادفی کور و بی هدف باشد.
قرآن کریم در سوره واقعه دقیقا فاعل اصلی را معرفی می کند آنجا که می فرماید: نَحْنُ خَلَقْنَاکُمْ فَلَوْلَا تُصَدِّقُونَ. ما شما را خلق کردیم، چرا تصدیق نمی کنید. أَأَنتُمْ تَخْلُقُونَهُ أَمْ نَحْنُ الْخَالِقُونَ. آیا شما زمین و آسمان را خلق کرده اید یا ما؟ ؛ أَأَنتُمْ تَزْرَعُونَهُ أَمْ نَحْنُ الزَّارِعُونَ. آیا شما از دل زمین گیاه می رویانید یا ما. لَوْ نَشَاء لَجَعَلْنَاهُ حُطَامًا فَظَلَلْتُمْ تَفَکَّهُونَ. اگر میخواستیم خاکش می کردیم. أَفَرَأَیْتُمُ الْمَاء الَّذِی تَشْرَبُونَ. أَأَنتُمْ أَنزَلْتُمُوهُ مِنَ الْمُزْنِ أَمْ نَحْنُ الْمُنزِلُونَ. آیا آبی را که می نوشید دیده اید؟ آیا شما آن را از ابر فرو می فرستید یا ما فرو فرستنده ایم؟ لَوْ نَشَاء جَعَلْنَاهُ أُجَاجًا فَلَوْلَا تَشْکُرُونَ. اگر، می خواستیم آن را تلخ می گردانیدیم پس چرا سپاس نمی گویید؟ لذا ما نیز در تالیف کتاب درسی باید به فاعل اصلی توجه کنیم.
نظام های سکولار اعتقاد به خدا را امری شخصی می دانند، در حالی که خدا در همه شئون ما باید حضور داشته باشد. برای رسید به این هدف 11 حوزه یادگیری 1- تفکر و حکمت 2- قرآن و معارف 3- زبان و ادبیات فارسی 4- فرهنگ و هنر 5- کار و فناوری 6- سلامت و تربیت بدنی 7- علوم انسانی و مطالعات اجتماعی 8- ریاضیات 9- علوم تجربی 10- زبان های خارجی و 11- آداب و مهارت های زندگی، تعریف شده است.
ارسال نظر