آموزش و پرورش در تولید کتابهای درسی نباید واپس گرا باشد



حجت الاسلام و المسلمین محی الدین بهرام محمدیان در گفت و گو با خبرنگار حوزه آموزش ایرنا با تاکید بر اینکه تلاش خواهیم کرد ابعاد مختلف سخنان رئیس جمهوری درباره تغییر محتوای کتابهای درسی را بررسی و تحلیل کرده و الزامات انجام آن را مهیا کنیم، ادامه داد: برنامه ریزی های فعلی تا افق 1404 طراحی شده و شاید در این زمینه نقایصی وجود داشته باشد که باید جبران شود. وی در خصوص انتقاد رئیس جمهوری در آیین آغاز سال تحصیلی از قدیمی بودن محتوای کتابهای درسی نیز بیان داشت: فعالیت های انجام شده در رابطه با تغییر محتوای کتاب های درسی در قالب گزارش مفصلی در اختیار وی قرار داده می شود و به طور قطع پس از ارائه این گزارش، دریافت نظرات دکتر روحانی برای آموزش و پرورش بسیار راهگشا خواهد بود. معاون وزیر آموزش و پرورش یادآورشد: تمایل رئیس جمهوری برای رسیدن آموزش و پرورش به تراز مطلوب بین المللی، تربیت نسلی اخلاق مدار، متکی بر هویت اسلامی، ملی و ایرانی و با اعتماد به نفس و توانمند کردن دانش آموزان به منظور ارائه پاسخ های مبتکرانه و مبتنی بر خلاقیت از جمله خواسته های رئیس جمهوری و نشان از عزم جدی وی برای رفع تنگناهای این وزارتخانه است. محمدیان اظهار کرد: آموزش و پرورش خود را ملزم به اجرای سیاست های کلی جمهوری اسلامی ایران و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، تذکرات و فرمایشات مقام معظم رهبری و اسناد بالادستی می داند. وی تصریح کرد: تربیت دانش آموز گفت و گو محور یکی از موارد تاکید شده دکتر روحانی در سالهای گذشته بوده که در این رابطه اکنون در کتاب های دوره ابتدایی و متوسطه اول فعالیت هایی به نام گفت و گو و نقد و نظر گنجانده شده است. رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به این مطلب که اکنون کتاب انشاء و نگارش (موضوعات مورد تاکید رئیس جمهوری محترم) در تمامی دوره های تحصیلی تدریس می شود، ادامه داد: آموزش و پرورش موضوع آب و محیط زیست را به عنوان یکی از دغدغه های دکتر روحانی مدنظر قرار داده و در این رابطه کتاب انسان و محیط زیست طراحی شده است. محمدیان یادآور شد: اهتمام وزارت آموزش و پرورش در پرداختن به مساله محیط زیست موجب شد سازمان محیط زیست جایزه اول خود را به این وزارتخانه بدهد، همچنین در حوزه فضای مجازی نیز به منظور توانمند کردن دانش آموزان برای مراقبت خود از آسیب های این فضا، کتاب تفکر و سواد رسانه ای طراحی شد. وی با یادآوری این نکته که کتاب معیشت در سلوک خانواده و کتاب مطالعات فرهنگی نیز برای دانش آموزان طراحی شده است، گفت: فرمایشات رئیس جمهوری در اول مهرماه هر سال فرصتی برای برطرف کردن کاستی ها و طرح مطالبات این وزارتخانه از سایر دستگاه ها است تا دانش آموزانی توانمند برای آینده تربیت شوند. وی با بیان اینکه سخنان رئیس محترم جمهوری برای اینکه آینده دانش آموزان مدنظر قرار گیرد، کاملا به حق است، اضافه کرد: پس از تصویب و ابلاغ سند تحول بنیادین سازمان ماموریت یافت هرسال کتاب های دوپایه تحصیلی را متناسب با اهداف سند تحول تغییر دهد که این تغییرات در حال حاضر به پایه یازدهم رسیده است. دکتر محمدیان تصریح کرد: محتوای کتابها به طور کلی تغییر یافته است، در دهه های 40 و 50 بحث انقلاب سفید بود و اکنون در کتاب ها انقلاب اسلامی داریم، قبلا 28 مرداد را روز نجات ملی می نامیدند و امروز از آن به عنوان کودتا یاد می شود، آن زمان محتوا در خدمت نظام شاهنشاهی بود و سخنی از دموکراسی نبود، اما اکنون بحث انتخابات و حضور مردم برای رای دادن، شایسته سالاری و مردم سالاری دینی مطرح شده است. رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی یادآور شد: البته این را هم قبول داریم که آموزش و پرورش همه حرفهای خوب را در کتابهای درسی نزده است، زیرا دیگر سازمان ها و دستگاه ها نیز وظایفی دارند که باید به آن عمل کنند.

2
امتیاز: 2 (1 رای)

ارسال نظر

Image CAPTCHA