به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش خوزستان، محمد تقی زاده در بیستمین همایش ارائه یافته های پژوهشی معلمان پژوهنده خوزستان در اهواز اظهار کرد: شاخص های آموزشی و پرورشی خوزستان تنها با دنبال کردن رویکرد پژوهش محور ارتقا می یابد.
وی با بیان اینکه توجه به آموزش پژوهش محور مهمترین راهبرد مجموعه تعلیم و تربیت استان است، توضیح داد: ۱۳۷۳ طرح پژوهشی به دبیرخانه طرح معلم پژوهنده از سراسر استان ارسال شده است. ۱ طرح به عنوان طرح منتخب ملی و ۱۳ طرح به عنوان طرح های برتر انسانی انتخاب شده اند.
مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان مهمترین شاخصه فعالیت های پژوهشی دانش آموزان را توجه به آموزش پژوهش های ساده دانست و تصریح کرد: در تدریس مفاهیم پژوهشی می بایست به پژوهش های قابل اجرا در سطح دانش آموزان توجه کرد و از پرداختن به پژوهش های فراتر از درک و فهم دانش آموزان اجتناب کرد.
تقی زاده همچنین گفت: اولیا و مربیان نقش و جایگاه مهمی در ترویج فعالیت های پژوهش محور دانش آموزی دارند از این رو لازم است با استفاده از ظرفیت انجمن های اولیا و مربیان مدارس از مشارکت اولیا در این خصوص بهره برد.
وی در ادامه با بیان اینکه پژوهش باید قابلیت اجرایی نیز داشته باشد، گفت: در سال جاری ۵۰ هزار طرح پژوهشی آماده در کشور وجود دارد اما آیا همه این طرح ها قابلیت اجرایی دارند؟
این مقام مسئول همچنین گفت: میزان چاپ کتاب در کشور از شاخص های توسعه است. در کشور ما شاخص کتاب خوانی با افت ۱۳ درصدی نسبت به سال گذشته روبرو بوده است.
مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان اضافه کرد: بدون توجه به ترویج فرهنگ کتاب و کتاب خوانی در بین دانش آموزان رسیدن به هدف آموزش پژوهش محور ممکن نیست.
تقی زاده در عین حال با اظهار اینکه خوزستان ۵۰۰ معلم نویسنده دارد، خاطرنشان کرد: معلمان خوزستانی ظرفیت خوبی در حوزه نویسندگی دارند. با استفاده از این ظرفیت باید تلاش شود فرهنگ کتابخوانی در بین دانش آموزان خوزستانی ترویج شود.
وی با تاکید بر لزوم نهادینه کردن تفکر پژوهش محور در بین دانش آموزان خوزستانی، گفت: تربیت دانش آموزانی پرسشگر و تقویت روحیه پژوهشی در بین دانش آموزان می بایست مهمترین راهبرد معلمان در فرآیند یاددهی یادگیری باشد.
تقی زاده در ادامه گفت: تحقیقات و پژوهش های ساده باید از دوره ابتدایی در بین دانش آموزان ابتدایی ترویج شود تا شاهد نهادینه شدن تفکر پژوهش محور در بین دانش آموزان باشیم.
مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان در پایان یادآور شد: داشتن دو مولفه ایمان و تعهد ضامن ماندگاری کار پژوهشی است. در آموزش فعالیت های پژوهشی به دانش آموزان این دو مولفه باید مورد توجه قرار گیرد.
ارسال نظر