تعلیم و تربیت اسلامی از تلقین، اکراه و تحمیل مبرّاست



به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، دکتر خسروباقری در چهارمین جلسه آموزشی «تربیت از منظر قرآن کریم» که صبح امروز شنبه 5 خرداد ماه 97 در سالن اجتماعات سازمان برگزار شد، با اشاره به رویکردهای جهانی، تعلیم و تربیت اسلامی را از تلقین، اکراه و تحمیل مبرّا دانست.

دکتر باقری ضمن بیان تفاوت‌های رفتار(Behavior) با عمل(Action)، زیرساخت‌های عمل را شامل هدف، انگیزه و مصوِّب عمل برشمرد و گونه‌هایی از عمل را (بیرونی، درونی، فردی، جمعی، مطبوع، اضطرارآلود، صالح و طالح) یادآور شد.

وی در ادامه از لازمه‌های عمل، به قابل انتساب بودن آن به عامل، مسئولیت‌آوری، هویت‌سازی، پویایی و دارای اثر عینی بودن اشاره و اظهار داشت: تعلیم و تربیت از نگاه اسلام از تلقین، اکراه و تحمیل مبراست و فرایندیست تعاملی بین تعلیم‌دهنده(مربی) و تعلیم‌گیرنده(متربی)، که در جهت تحول شاگرد در ابعاد 1. شناخت مقصد، 2. گرایش و تمایل درونی به حرکت به سوی مقصد و   3. گزینش مقصد و تلاش برای نیل به آن؛ جریان دارد.

امتیازی داده نشده

ارسال نظر

Image CAPTCHA