فراخوان جذب 400 عضو هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان بزودی منتشر می شود



به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، حسین خنیفر در نشست خبری که ظهر امروز در نمایشگاه دستاوردها و عملکردهای وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، گفت: دغدغه ما در نظام تعلیم و تربیت تربیت معلم شایسته است. امسال 17 هزار نیرو براساس ماده 28 ردیف جذبی معلم گرفتیم که این افراد باید تحت آموزش قرار بگیرند.

وی افزود: ما معتقدیم که آموزش دو الی سه ماهه برای افرادی که از طریق ماده 28 جذب می‌شوند کافی نیست بلکه این افراد باید طی یک دوره یک ساله تحت آموزش قرار بگیرند که البته این آموزش‌های می‌تواند در یک سال تحصیلی انجام شود تا در یک دوره سه ماهه در فصل تابستان نیز بتوانیم آموزش‌های الکترونیک را به آنها بیاموزیم.

رئیس دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه مشکلات محدودیت‌ها و کم‌کاری‌ها در این دانشگاه زیاد است، خاطرنشان کرد: البته باید گفت ما با محدودیت‌های پنهان نیز مواجه هستیم. برای همین برای اجرای برنامه‌های خود نیاز به زمان داریم.

وی با تأکیدبر اینکه دانشگاه فرهنگیان باید پاسخگوی نیاز مدارس باشد، یادآور شد: ما معتقدیم که باید از طریق ماده 28 معلمان شایسته وارد سیستم کنیم زیرا معتقدیم که وقتی ظرفیت مناسبی وجود دارد باید از آن استفاده کرد البته این بدان معنا نیست که معلمانی که از این طریق جذب می‌شوند دارای کیفیت لازم نیستند زیرا برخی از معلمانی که از طریق ماده 28 جذب می‌شوند دارای مدرک تحصیلی فوق‌لیسانس و دکتری هستند که می‌توانند معلمان خوبی نیز باشند.

خنیفر ادامه داد: در بحث سرباز معلم نیز معلم‌های خوبی داریم اما این میزان کفایت نیاز ما را نمی‌کند. ما باید به سمت سیستم شایسته حرکت کنیم.

رئیس دانشگاه فرهنگیان در پاسخ به سؤالی مبنی‌بر اینکه یکی از موضوعات مطرح شده در جلسه استیضاح وزیر آموزش و پرورش مربوط به عملکرد دانشگاه فرهنگیان بوده است، گفت: وزیر آموزش و پرورش از روز تأسیس دانشگاه تا‌کنون تمام قد از دانشگاه فرهنگیان حمایت کرده است زیرا اگر حمایت‌های وی نبود ما نمی‌توانستیم 25 هزار ظرفیت برای جذب معلم داشته باشیم که خوشبختانه با توضیحاتی که در مجلس ارائه کردیم و دفاعیاتی که آقای عارف داشتند نمایندگان از این سؤال عبور کردند و متوجه شدند که سؤال ناقص بوده است.

خنیفر در پاسخ به سؤال خبرنگار آنا مبنی‌بر اینکه چرا دانشگاه فرهنگیان فراخوان جذب هیأت علمی از بین نیروهای جوان و متخصص دانشگاه‌های خوب کشور را نمی‌دهد، تصریح کرد: در طی 6 سال گذشته کارشناسان کمبود نیرو و هیأت علمی در دانشگاه را بارها بیان کردند و از زمان بدو ورود بنده نیز به دانشگاه افرادی در معاونت آموزشی نیاز مغفول گذشته، فعلی و افق 1404 را بررسی کردند و متوجه شدیم تا سال 1404، 2080 عضو هیأت علمی نیاز خواهیم داشت که باید از بین متقاضیان دارای شرایط وزارت علوم جذب شوند.

وی با بیان اینکه ما معتقدیم افرادی که جذب دانشگاه فرهنگیان می‌شوند باید 50 درصد فعالیت خود را در حوزه آموزش صرف کنند، گفت: برخلاف سایر دانشگاه‌ها مانند دانشگاه تهران که 90 درصد فعالیت اعضای هیأت علمی به بخش پژوهش اختصاص داده می‌شود ما در دانشگاه فرهنگیان تلاش می‌کنیم اعضای هیأت علمی 50 درصد انرژی خود را در حوزه آموزش و 50 درصد دیگر آن را در حوزه پژوهش صرف کنند.

رئیس دانشگاه فرهنگیان همچنین یادآور شد: پیش‌بینی ما این است هر سال 400 هیأت علمی جوان و دارای شرایط وزارت علوم جذب شوند که امسال در شهریورماه فراخوان جذب این نیرو را از طریق سایت وزارت علوم منتشر خواهیم کرد. همچنین فراخوان دیگری در اسفند ما برای جذب هیأت علمی از بین نیروهای جوان و متخصص دانشگاه‌های خوب کشور اعلام خواهیم کرد.

وی با توجه به محدودیت‌های دانشگاه فرهنگیان در جذب نیروهای متخصص سایر دانشگاه‌ها گفت: در تمامی دانشگاه‌ها 2 هزار رشته آموزشی و در دانشگاه فرهنگیان تنها 16 رشته آموزشی وجود دارد. برهمین اساس ما برای جذب اعضای هیأت علمی از تمامی رشته‌ها با محدودیت مواجه هستیم و صرفاً باید افرادی را جذب کنیم که رشته تحصیلی آنها با رشته‌های آموزشی مورد نیاز ما تطبیق داشته باشد.

خنیفر در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی‌بر اینکه چه دوره‌هایی برای افرادی که از طریق ماده 28 جذب می‌شوند در دانشگاه فرهنگیان ارائه می‌شود،گفت: افرادی که در دانشگاه تدریس می‌کنند باید دروس فنون تدریس مانند ارزشیابی، مشاوره و روانشناسی، تربیتی را آموزش ببینند و با فنون تدریس آشنا شوند. البته معاونت آموزشی دانشگاه نیز بسته‌های آموزشی و آموزش‌های الکترونیک را برای افراد در نظر گرفته است.

وی افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد که آموزش‌های الکترونیک موجب کاهش هزینه‌های مالی و مشکلات کمبود فضای فیزیکی می‌شود. برهمین اساس ما سعی می‌کنیم بخشی از آموزش‌ها را به صورت الکترونیک یا مجازی به این افراد آموزش دهیم که محتوای الکترونیک بیش‌از 90 ماده درسی طراحی شده که در حال بررسی و تولید محتوا هستیم.

رئیس دانشگاه فرهنگیان کمبود تولید مقاله و پروژه‌های تحقیقاتی را یکی از مشکلات دانشگاه دانست و خاطرنشان کرد: ما آموزش تکمیلی کم داریم یعنی افرادی که دارای مدرک فوق‌لیسانس و دکتری باشند کمتر در دانشگاه فرهنگیان حضور دارند که همین امر باعث می‌شود در انجام پروژه‌های تحقیقاتی با کمبود مواجه باشیم که اگر ما بتوانیم این نقیصه را برطرف کنیم حتماً دانشگاه فرهنگیان جزء دانشگاه‌های تراز کشور خواهد بود.

خنیفر در بخش دیگری از سخنانش به تربیت معلمان اتباع در کشور اشاره کرد و گفت: ما برای اولین بار بر روی تربیت معلم کشورهای خارجی از جمله معلمان افغانستانی متمرکز شده‌ایم که امیدواریم با ظرفیت‌های ایجاد شده و آموزش‌هایی که ارائه می‌کنیم در جذب این معلمان نیز موفق عمل کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش با تأکیدبر اینکه ما معتقدیم بخشی از کارورزی معلمان باید در کلاس درس اتفاق بیفتد، خاطرنشان کرد: باید فضایی ایجاد کنیم تا معلمان دوره‌های کارورزی خود را در کلاس درس سپری کنند.

رئیس دانشگاه فرهنگیان با توجه به کمبود فضای فیزیکی دانشگاه برای آموزش و تربیت معلم گفت: دانشگاه آزاد اسلامی سالانه 30 درصد، پیام‌نور 40 درصد و علمی‌کاربردی 70 درصد ریزش دانشجو دارد که ما می‌توانیم با صحبت و تعامل از این ظرفیت که در کشور وجود دارد برای تربیت معلمان خود استفاده و مشکلات کمبود فضای فیزیکی دانشگاه فرهنگیان را در برخی استان‌ها جبران کنیم.

خنیفر در ادامه با تأکیدبر تربیت معلم فاخر گفت: نمی‌توانیم بگوییم در این زمینه به زودی صد در صد موفق می‌شویم اما در حال فعالیت‌هایی هستیم تا بتوانیم معلمان فاخر تربیت کنیم.

وی با توجه به پایین بودن سطح درآمد معلمان یادآور شد: درآمد معلمان به اندازه‌ای است که تا درب مدرسه بروند و آن را ببوسند و برگردند در واقع معلمان کمترین دریافتی را دارند. معلم مفت حرف می‌زند اما حرفِ مفت نمی‌زند. معلمی فاخر است که بتواند بی‌نیاز باشد و برای به‌روز رسانی خود به تمام اطلاعات متصل باشد اما متأسفانه مشکلات مالی و پایین بودن درآمد این اجازه را نمی‌دهد.

امتیازی داده نشده

ارسال نظر

Image CAPTCHA