جزئیات تولید اپلیکیشن‌های جدید و کیف الکترونیکی دانش‌آموزی



مشاور فناوری سازمان پژوهش به اعلام برنامه‌های این سازمان در توزیع بر خط کتب درسی و تولید کیف الکترونیکی و بسته‌های آموزشی پرداخت.

به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به نقل از ایسنا، محسن باهو با بیان اینکه یکی از ماموریت‌های سند تحول و برنامه درسی ملی و سیاست‌های اجرایی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی منبعث از اسناد بالادستی، بهره‌مندی هوشمندانه از فرصت‌های فناوری اطلاعات و خدمات فضای مجازی برای ارتقای کیفیت یاددهی- یادگیری و تنوع بخشی به محیط‌ها و رسانه‌های یادگیری است اظهار کرد: 

یکی از چرخش‌های تحول آفرین اسناد تحولی نیز توجه به موقعیت‌های یادگیری جدید است. که این موقعیت‌های جدید با استفاده از فرصت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات می‌تواند منجر به اثربخشی بهتر شده و با جذابیت و قابلیت‌های متنوعی که دارد انگیزش مخاطب را برای بهره مندی بیشتر افزایش دهد.

 مشاور فناوری و خدمات فضای مجازی رئیس سازمان  پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با بیان اینکه سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی از دهه 80 برای استفاده از فرصت‌های فناوری در طراحی، تولید، تامین و اشاعه محتوا  و خدمات اقدامات جدی را داشته و یکی از اقدامات ویژه تولید دست افزارهای آموزشی بوده است.

باهو ادامه داد: سازمان با استفاده از توانمندی‌های جامعه در راستای برنامه درسی اقدام به تولیدات متنوع رسانه‌ای در بستر نرم‌افزارهای آموزشی در قالب‌های مختلف کرده است  از  خود آموز دانش‌آموزی، طرح درس معلم و  تور آموزشی، ابزار معلم و.... در نهایت اجزای پشتیبان فرآیند تدریس و کلاس درس اشاره کرد. در مجموع حدود 12 گونه دسته بندی از قالب‌ها و چارچوب‌های تولید دست افزارها و نرم‌افزارهای آموزشی استاندارد نویسی شده و تولیدات نمونه و الگویی را انجام داده است.

وی با بیان اینکه  حدود 400 نرم افزار برای استفاده معلم، دانش آموز و خانواده‌ها تولید شده است که ابتدا بر محمل لوح فشرده برای استفاده مدارس ارسال شده و در تکمیل برنامه،  اشاعه محتواها بر بستر وب تغییر یافته و در شبکه ملی مدارس ایران( رشد) بارگذاری شده و به صورت رایگان برای همگان در دسترس قرار گرفته است.

 مشاور فناوری و خدمات فضای مجازی رئیس سازمان  پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با بیان اینکه اقدام انجام شده دیگر، ایجاد شبکه ملی مدارس ایران (رشد) است گفت: رشد، اصلی‌ترین و به عبارتی تنها شبکه محتوایی و خدمات آموزشی مبتنی بر سند تحول بنیادین و برنامه درسی ملی است که پشتیبان  کلاس درسی و تدریس  به زبان فارسی می باشد. کلیه محتواها و خدمات ارائه شده بر این بستر، رایگان بوده و مورد استفاده همه مخاطبان در داخل و خارج از کشور است.

باهو با اشاره به اینکه تغییر رویکرد سیاست کتاب محوری به سمت سیاست تولید بسته‌ آموزشی از اقدامات اساسی سازمان می باشد عنوان کرد:  این سیاست که اواخر دهه 80 و اوایل دهه 90 در دستور کار قرار گرفته است نگاه به تولید قطعات بسته‌های آموزشی برای استفاده از فرصت‌های متنوع رسانه‌ای مد نظر بوده است.

وی با بیان اینکه برای کامل شدن قطعات این پازل، برگزاری جشنواره تولید محتوای الکترونیکی ویژه دانش آموز و معلم برای بهبود استفاده از فناوری و تولیدات مفید و موثر در حجم انبوه برای بارگذاری در شبکه رشد طراحی و تا کنون هفت دوره آن برگزار شده است گفت: در آخرین دوره بیش از 260 هزار دانش آموز و معلم شرکت کردند.

وی افزود: گام بعدی، تولید محتوای الکترونیکی کتاب‌های درسی و یا تهیه نسخه الکترونیکی کتب بوده است. نسخه الکترونیکی هم بر روی پایگاه دفتر نظارت بر نشر  مواد و رسانه آموزشی و  هم در شبکه رشد بارگذاری شده است و اگر دانش‌آموز ما به هر دلیلی به کتاب کاغذی دسترسی نداشت می‌تواند به سامانه رجوع کرده و کتاب درسی را دریافت و بر روی هر  حامل الکترونیکی مورد استفاده قرار دهد.

باهو با بیان اینکه در ادامه راه برای بهره‌مندی از مشارکت بیشتر خانواده‌ها و صاحبنظران دو اقدام جدی را در برنامه سازمان قرار گرفت نخست ساماندهی نیاز چاپی کتب درسی و دوم مشارکت حداکثری معلمان و خبرگان در فرآیند تعریف کتب و بسته یادگیری بوده است. برای این منظور سامانه فروش الکترونیکی کتاب درسی و سامانه اعتبارسنجی کتب نو نگاشت راه اندازی شد.  و دستاوردهای بسیار بارزشی را در ساماندهی چاپ و توزیع کتاب های درسی از طریق سامانه فروش و غنابخشی محتوایی و صحت حداکثری و متناسب سازی محتوای بسته یادگیری و کتاب های درسی  پایه دهم، یازدهم و دوازدهم با مشارکت دبیران و هنراموزان از تمامی استانها انجام پذیرفت .

 مشاور فناوری و خدمات فضای مجازی رئیس سازمان  پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ادامه داد: در سامانه فروش کتب، کلیه نیاز های چاپی بر اساس به‌روزترین آمارهای ثبت نام پایه تحصیلی مبتنی بر سامانه سناد ( سامانه ثبت نام دانش آموزی) استخراج و بر اساس آن کتب چاپ و توزیع می‌شوند. رکن این کار مدارس و خانواده‌ها بودند و کتب درسی بر اساس ثبت نامی هر مدرسه به منطقه ارسال و از طریق منطقه به مدرسه تحویل داده می‌شود. وی ادامه داد: در این فرایند هیچ سفارشی قبل از سال تحصیلی باقی نمی‌ماند. ایرادات و اشکالات به وجود آمده اخیر و بدون کتاب ماندن معدودی از دانش آموزان یا به علت عدم ثبت نام به موقع و یا  انتقال و جابجایی مدارس بوده که ضرورت تغییر آدرس ارسال بوده  لذا  با هماهنگی به موقع مدارس و تعامل بین مدرسه و منطقه برای دریافت کتب درسی نباید بر اساس تقویم کاری که دفتر نظارت بر نشر دارد اشکالی در فرآیند توزیع به وجود بیاید.

باهو با اشاره به غنابخشی محتوای درسی گفت: قبل از چاپ سپاری، کلیه پیش تالیف ها به خصوص برای پایه دوازدهم، یازدهم و دهم  به معلمان منتخب هر استان که در سامانه دسترسی فعالیت دارند ارسال می‌شد و نظراتی که معلمان منتخب می دادند گروه‌ها آموزشی محتوای پیش تالیف را بررسی و اصلاح کرده  و با رفع اشکالات احتمالی ، کتاب‌های درسی را با کمترین خطا در اختیار استفاده کنندگان قرار گرفت.

 مشاور فناوری و خدمات فضای مجازی رئیس سازمان  پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با بیان اینکه  جهت گیری سازمان  و دستور ریاست سازمان  اینست که در یک دوره پنج ساله حداقل به میزان 20 تا 30 درصد از نشر کاغذی کم شود گفت: اگر ظرفیت بهینه شود چه بسا از این رقم هم فراتر برویم. سیاست سازمان این است که بسته یادگیری الکترونیکی را در قالب پلتفرم و چارچوب تکثر پذیر آماده کند و استفاده از طریق هر کنسول‌ ایمن شده و سالم سیار چون حامل های همراه و یا ثابت مانند تبلت، گوشی های هوشمند و کامپیوتر امکان پذیر باشد.

وی ادامه داد: به این ترتیب دانش آموز می‌تواند با عضویت در شبکه رشد به این بسته‌های آموزشی دسترسی پیدا کند. ساز و کارهای لازم در حال فراهم شدن است و دفتر انتشارات و فناوری آموزشی متولی امر است و در راستای تکمیل کار، بهینه سازی شبکه رشد را در دستور کار قرار داده است.

باهو  با بیان اینکه  کلید این کار در سال99 زده می شود و سازمان در نظر دارد طی یک برنامه پنج ساله با استفاده از ظرفیت‌های توسعه فناوری ایمن و سلامت امکان دسترسی به این پلتفرم ها را فراهم و مبتنی بر طرح‌ها و برنامه‌هایی که دارد بتواند کیف الکترونیکی دانش آموزان را با ظرفیت‌های متنوع رسانه‌ای بر بستر حامل‌های سیار و برخط ارائه کند گفت: در این زمینه خدمات بر روی حامل های سیار  را نیز برای استفاده کتاب‌های درسی تجربه کردیم، بویژه در جریان سیل سال قبل  کلیه  محتواهای پایه اول ابتدایی تا دهم را در قالب بسته‌های یادگیری  و قابل دریافت از طریق شبکه آماده کردیم و هر خانواده می‌توانست با ثبت شماره موبایل خود محتوای مورد فرزندش نیازش را دریافت کرده و بدون نیاز به شبکه و دسترسی مجدد از محتوای آموزشی کتب درسی استفاده کند که استقبال از آن خوب بود. که خبر آن از طریق رسانه ملی و سامانه های برخط  اطلاع رسانی گردید .

مشاور فناوری و خدمات فضای مجازی رئیس سازمان  پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به توسعه فناوری اطلاعات و پلتفرم‌ها این نوید را می‌دهیم که بتوانیم محتوا و خدمات آموزشی را به صورت انتخاب شده برای مخاطبین در هر پایه و هر منطقه آماده سازی کنیم و محیط یادگیری شخصی سازی شده را در شبکه رشد رقم بزنیم عنوان کرد: البته این کار دفعتی و یک مرتبه نیست و نیازمند کار مستمر است. اقدامات لازم در این زمینه شروع شده است.

وی افزود:موفقیت این برنامه ها نیازمند  همکاری جدی دیگر بخش‌های جامعه و دستگاه‌های مرتبط از جمله وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات  که مسئولیت زیر ساخت های دسترسی و پهنای باند را برعهده دارد  و شورای عالی فضای مجازی و مرکز ملی که مسئولیت تنظیم سیاست ها و قوانین و نگاشت نهادی برای ایجاد شبکه ایمن و سلامت را عهده دار است و یا دیگر نهادها و بخش توانمند تخصصی جامعه دارد هرچه توانمندی  تقنینی و سیاستی و همچنین زیرساخت های فنی مطلوب ارتقا یابد  توسعه و تحقق برنامه سریعتر خواهد شد و مخاطب  می تواند محتوای مورد نیازش را در حوزه برنامه درسی در فضای ایمن و سلامت ملی به راحتی در اختیار بگیرد و با گروه‌های یادگیری مورد اعتماد  تعامل بیشتر برقرار کند.

5
امتیاز: 5 (1 رای)

ارسال نظر

Image CAPTCHA