
رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به مناسبت هفته کتاب از همکاران اداره کتابخانه و مرکز اسناد این سازمان تقدیر نمود.
به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، 23 تا 30 آبان ماه هفته کتاب و کتابخوانی نامگذاری شده که به مناسبت این هفته حجت الاسلام دکتر علی ذوعلم معاون وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اهدای لوح تقدیر از همکاران حاضر در اداره کتابخانه و اسناد این سازمان تقدیر نمود.
حجت الاسلام علی ذوعلم در این مراسم ضمن تبریک هفته کتاب به همکاران کتابخانه سازمان، تأکید کرد افتخار ما این است که دین ما علممحور، عقلمحور و کتابمحور است.
وی به فرازی از حدیث ثقلین اشاره کرد و افزود: پیامبر اکرم(ص) هم در این حدیث کتاب خدا را بهعنوان ثقل اکبر تلقی کردند که نشان از اهمیت این موضوع دارد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی مدیریت کتابخانه را مدیریت علمی، پژوهشی و فرهنگی دانست و ادامه داد: هر کسی که نسبتی با کتاب دارد مانند کتابدار، کتاب نویس و ... افتخاری است که با عمیقترین ابزار فرهنگی در ارتباط است. کتابداران در واقع مشاوران علمی کاربران هستند و شما همکاران کتابدار کار مهم و ارزشمندی در سازمان دارید.
وی به همکاری که می تواند بین حوزههای 11 گانه تربیت و یادگیری و کتابخانه شکل بگیرد اشاره کرد و گفت: مسئولین و کارشناسان حوزههای تربیت و یادگیری باید کتابخانه را مشاور و بسترساز علمی خودشان تلقی کنند چرا که کار بسیار سخت و مهمی در پیش دارند.
حجت الاسلام ذوعلم افزود: شما در کتابخانه می توانید نیازهای علمی و پژوهشی محققان و مؤلفان در تولید بستههای یادگیری با رویکرد برونسپاری را پاسخگویی نمایید و در این صورت دایره مخاطبانتان گستردهتر میشود؛ و حتی کتابخانه سازمان در تألیف کتابهای آموزشی غیر درسی برای دانشآموزان یکی از منابع مهم است.
رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به اینکه بخشی از کاربران و مراجعان شما استانها هستند گفت: شما میتوانید در ساماندهی و تقویت کتابخانههای تخصصی استانها همکاری نمایید. خوشبختانه برخی استانها مانند اصفهان، کرمان، فارس و غیره کتابخانههای خوبی دارند و سازمان پژوهش باید بهعنوان یک کمک فکری به آنها طراحی مطلوب و مفید را ارائه کند.
وی در خصوص حمایت علمی پژوهشی و مدیریتی از کتابخانههای استانها، تعامل کتابخانه سازمان با پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش و کمک به معلمان نیز مواردی را یادآور شد.
حجت الاسلام ذوعلم تأکید کرد که ارتباطات جهانی در پیشرفت کار و توسعه تأثیرگذاری کتابخانه میتواند موفق باشد؛ بهطور مثال میتوان ارتباط دوسویهای را با کشورهایی که کارهای تطبیقی و مقایسهای در حوزه آموزش و پرورش کار بیشتری کردهاند و پیشرفت داشتند ایجاد کرد.
وی پیشنهاد کرد که کتابخانه سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ارتباط بیشتری با کتابخانه مدارس داشته باشد و افزود: تجهیز کتابخانه مدارس با معاونت پرورشی و فرهنگی است اما می توان در امر کتاب و کتابخوانی کمک فکری ارائه کرد.
شکل گیری هیئت اندیشهورز کتابخانه پیشنهاد دیگر معاون وزیر آموزش و پرورش در این جلسه بود و ابراز داشت: این صاحبنظران میتوانند ایدههایی ارائه کنند و با به اشتراکگذاری منابع و یافتهها و تجارب می شود به نتایج مطلوبتری دست یافت.
وی در پایان از مراجعهکنندگان به کتابخانه به صورت غیابی تشکر نمود.
در ابتدای این مراسم دکتر ارشاد استعدادی مدیرکل حوزه ریاست سازمان که چندین سال مدیرکل نهاد کتابخانههای استانها بود با تشکر از همکاران اداره کتابخانه و همچنین حضور دکتر ذوعلم ریاست سازمان علیرغم مشغله زیاد در این مراسم، افزود: دوستان زحمات زیادی در تأمین نیازهای همکاران در ارتقای دانش فردی، ترویج دانش و اطلاعات می کشند و امیدوارم نگاه تحولی در این حوزه هم شکل بگیرد و با همکاری همه بخشها برخی آییننامهها که نیاز به اصلاح دارد بروزرسانی شود.
در بخش دیگری از این مراسم دکتر اکرم عینی رئیس اداره کتابخانه و مرکز اسناد سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ضمن معرفی تمامی همکاران خود در این بخش با اشاره به اینکه کتابخانه سازمان پژوهش یک کتابخانه تخصصی پژوهشی است اشاره کرد در سال 1342 بر اساس ماده 6 اساسنامه سازمان کتابهای درسی ایران کتابخانه، در مجموعه چارت سازمانی سازمان در نظر گرفته شده است. بنابر این یکی از حوزههایی است که پیشینهای دیرینه دارد. وی گفت: فعالیتهای اصلی کتابخانه عبارتند از: نیازسنجی، بررسی نیاز اطلاعاتی مجموعه کاربران، فراهم آوری و مجموعه سازی مجموعه فعالیتهای انتخاب، سفارش و دریافت منابع کتابخانهای که به کمک خرید، اهدا یا مبادله انجام می گیرد پردازش و سازماندهی فهرست نویسی (رده بندی دیویی) کتاب درسی (رده بندی کتاب درسی کتابخانه ملی)، خدمات اطلاعاتی خدمات گردش منابع، اشاعه گزینشی اطلاعات، اطلاع رسانی و مشاوره اطلاعاتی، نمایش ویترین و توسعه و پایدارسازی سواد اطلاعاتی تمام تلاشمان این است که در این مجموعه تخصصی کارهایی را انجام دهیم.
رئیس اداره کتابخانه و مرکز اسناد سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی این کتابخانه را یک کتابخانه ملی کوچک دانست و گفت: با شرایط بازآرائی نیاز اطلاعاتی مخاطبان سازمان را برآورده سازیم.
وی با نام بردن از مخازن اطلاعاتی اشاره کرد که حدود 2 هزار عنوان پایان نامه که توسط سازمان مورد حمایت قرار گرفتهاند و به صورت الکترونیکی در سامانه نرم افزار دیجیتال سیمرغ قابل دسترس است و آرشیو کتابهای درسی سازمان یک بخش منحصر به فرد است که حدود 20 هزار عنوان کتاب درسی در این آرشیو گنجانده شده است که حدود 2000 کتاب الکترونیکی کتاب درسی در کتابخانه دیجیتال قابل دسترس است.
ارسال نظر