
امام جمعه یزد در دیدار با رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت : آموزش و پرورش بعد پرورشی را در دانش آموزان تقویت کند.
به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به نقل از اداره کل آموزش و پرورش استان یزد، «آیتالله محمدرضا ناصری یزدی» در دیدار با حجت الاسلام و المسلمین دکترعلی ذوعلم معاون وزیر آموزش و پرورش با انتقاد از اینکه توجه به مسئله تربیت به ویژه تربیت دینی در آموزش و پرورش کم تر دیده شده اظهارداشت: متاسفانه بیشترین تمرکز در آموزش و پرورش کشور به بحث علمی است و بخش پرورشی آنچنان در سالهای قبل کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
وی افزود: با توجه به اینکه شاکله فکری و اعتقادی افراد در همان دوران کودکی و نوجوانی شکل می گیرد باید آموزش و پرورش توجه خاصی به دانش آموزان در این دوره داشته باشد .
نماینده ولی فقیه در استان یزد خاطرنشان کرد: الان هم آموزش و پرورش ما نیاز به یک تحول بسیار بزرگی دارد که بتوانیم در مقابل خیانت بیگانگان و طرحی که برای آموزش و پرورش ما ریخته بودند، دانشآموزانمان را هدایت کنیم.
آیت الله ناصری یزدی افزود: بیگانگان برنامهریزی کرده بودند که ما همیشه مشغول باشیم و هیچ زمانی به سطح آنها نرسیم و به این ترتیب همیشه ما در علوم مختلف دستمان به سمت آنها دراز باشد.سبک آموزشی که آنها به ما تحمیل کردند، کاملا سطحینگری است. بارها و بارها من به این موضوع تاکید کردم که سیستم آموزشی در ایران بر اساس و پایه «بخوان، حفظ کن و نمره بگیر» تشکیل شده است؛ همین سیستم هم سبب شده که تعداد بسیار بالایی از بیکاران امروز جامعه ما را فارغالتحصیلان دانشگاهی تشکیل دهند.
وی تصریح کرد: استکبار از سیستم آموزشی ما تدین، تفکر و تعقل را گرفت تا بدین وسیله هم تعهد، هم فکر کردن و دانستن و هم انتخاب درست را از ذهن دانشآموزان دور کنند .
نماینده ولی فقیه در استان یزد افزود: اگر سیستم آموزشی ما این سه اصل اساسی را در خود داشته باشد، افرادی با صلاحیت دینی و موفق درجامعه تربیت خواهند شد.علاوه بر آن این دانشآموز هر آنچه که میخواند را به درستی تفکر میکند و به این وسیله میتواند نوآوری در موارد مختلف به وجود آورد و به همین صورت میشود که صنعت از مشکلات نجات پیدا میکند.
در عمل برای تحقق سندتحول بنیادین خیلی موفق نبودیم
معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش وپرورش نیز در این دیدار گفت: همه دانشآموزان فرزندان ما هستند و باید زمینهای فراهم کنیم که همه بتوانند به صورت یکسان به خدمات آموزشی دسترسی داشته باشند؛ از این رو از استان یزد با انسجام و همتی که دارد، انتظار میرود که به دیگر بخشهای آموزش و پرورش هم کمک کند.
حجتالاسلام والمسلمین علی ذوعلم اظهار داشت: علی رغم همه مشکلاتی که هست، تدین و تعهد کادر و معلمین آموزش و پرورش سبب شده که 15 میلیون دانش آموز در کشور به خوبی تربیت و پرورش یابند.
وی با اشاره به اینکه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش سندی عمیق و بسیار مهم است گفت: در عمل و اجرا برای تحقق این سند خیلی موفق نبودیم چرا که هم در ارتباط با منابع مالی و انسانی و هم در ارتباط با نگرشی که باید اصلاح شود، با آن چیزی که در سند دیده شده فاصله داریم.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با بیان اینکه متاسفانه هنوز در حوزه علوم تربیتی، مقهور نگاههای سکولاریستی هستیم گفت: در حوزه و دانشگاه اقدامات بسیار خوب و زیادی صورت گرفته ولی هنوز این نگاهها و نگرشها به صورت کامل اصلاح نشده است.
حجتالاسلام والمسلمین ذوعلم با تاکید بر اینکه عدالت آموزشی در کشور بسیار مهجور و مظلوم است تصریح کرد: بعضی از مدارس ما به لحاظ کیفیت معلم سطح بسیار بالا و قوی دارد و از طرف دیگر بعضی مدارس ما خیلی ضعیف و نحیف هستند.
وی بیان داشت: در بازدید از یک مدرسه مشاهده کردیم که مدیر برای آنکه دانشآموزان در مهارت تستزدن توانمند شوند؛ مجبور شده که یک کلاس برای معلم بگذارد تا تندخوانی را به آنها آموزش دهد؛ این آفت بسیار بزرگی برای آموزش و پرورش ایران است.
ایشان به توجه آیتالله ناصری نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد در حوزه تعلیم و تربیت و حضور در مدارس و سخنرانی در بین دانشآموزان اشاره کرد و گفت: این حضور بسیار ارزشمند و تاثیرگذار و زمینهساز افزایش ارتباط آموزش و پرورش و حوزه شده است.
ارسال نظر