
معاون سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی از عدم اجرای کامل سند تحول بنیادین در هفت سال گذشته انتقاد کرد و گفت: فقط سند تحول را تماشا کردن، مسئله را حل نمیکند. باید بررسی کنیم چرا سند تحول بعد از هفت سال اجرا نشده است و پاسخ علمی بدهیم.
به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، دکتر حسن ملکی در نشست علمی تخصصی «سند تحول بنیادین آموزش و پرورش؛ از برنامه قصد شده تا برنامه اجرا شده» که در ساختمان شهید رجایی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد با بیان اینکه سند تحول بنیادین مانند شناسنامهای برای نظام تعلیم و تربیت است، گفت: نظام تعلیم و تربیت ما تا قبل از سند تحول، شناسنامه ایرانی اسلامی نداشت.
وی افزود: مادر نظام تعلیم و تربیت، مبانی فلسفی و ریشههای فکری و دینی مبانی آن است. تدوین سند را باید یک نقطه عطف در نظام آموزش و پرورش محسوب کنیم.
ملکی با بیان اینکه مقام معظم رهبری چند سال است که پرسش میکنند چرا سندتحول بنیادین اجرا نمیشود، گفت: باید پذیرفت که سند تحول بنیادین اجرا نشده است. این یک واقعیت تلخ است که در این هفت سال بسیاری کارها انجام نشده است. علتهای مختلفی را میتوان متصور شد؛ یک علت این است که کارشناسان نتوانستهاند. اگر سند عملیاتی نشده یکی از علتهایش این است که آن جاهایی که باید آن را عملیاتی میکردهاند نتوانستهاند این کار را انجام دهند. عملیاتی کردن سند تحول نیازمند الگو و مدل است.
معاون طراحی و تولید بسته های یادگیری سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی به فقدان الگوی ربط بین بنا و مبنا اشاره و اظهارکرد: همین سازمان پژوهش که چندماهی است به آنجا برگشته ام نیز بدون الگو کار می کند؛ سازمانی که به تعبیر رهبری قلب تپنده آموزش و پرورش است.
ملکی ادامه داد: یک علت و احتمال دیگر این است که برخی نخواستهاند و نمیخواهند سند تحول را اجرا کنند. باید رازگشایی کرد که چرا گروهی مایل به عملیاتی شدن سند تحول نیستند. مگر نمیخواهند با شناسنامه ایرانی اسلامی کار کنند؟ آیا آنان قصد دارند با شناسنامه غربی کار کنند؟
وی با اشاره به اینکه علت سومی که میتواند برای عدم اجرایی شدن سند متصور شد این است که عدهای معتقدند نمیشود سند را اجرا کرد و سند دچار اشکال است، اظهار کرد: سند را تماشا کردن مسئله را حل نمیکند. باید بررسی کنیم چرا بعد از هفت سال اجرا نشده است. باید پاسخ علمی بدهیم. هرچند به شخصه تصور میکنم علت اصلی نتوانستن است، کار بسیار سخت است و باید الگوهای ربط بین مبنا و بنا ساخته شود.
حجت الاسلام علیرضا صادق زاده - عضو هیئت علمی دانشکده تربیت مدرس - نیز با بیان اینکه در سال 83 وقتی برنامه ما رسیدن به یک راهبرد 20 ساله بود خیلی ساده اندیشانه فکر می کردیم مسائل را حل میکنیم حتی می خواستند طی دو سال کار را تمام کنند، گفت: اما این کار پیچیدگیهایی داشت و برای اینکه در فضای اسلامی و ایرانی طرح راهبردی داشته باشیم مبانی و زیرساختها موجود نبود.
وی افزود: ما در مقام سند نویسی باید قبول می کردیم بعد از اینکه وضع مطلوب آموزش وپرورش ایرانی و اسلامی را ترسیم کردیم تا بگوییم در 20 سال به کجا باید برسیم، نیازمند بررسی امکانات و توانمندیهای آموزش وپرورش بودیم.
صادقزاده با بیان اینکه دوستان با عجله و باسرعت در سند نویسی به سمت تعیین چشمانداز رفتند و به راهبردها و مشخص کردن تمام اجزا و پژوهشهای واقع نگرانه بیتوجه بودند، گفت: باید اطلاعات دقیق از وضعیت مدارس، معلمان و نظام آموزش وپرورش کشور داشتیم.
وی با بیان اینکه نام این سند، سند ملی آموزش وپرورش بود و آن را به تحول بنیادین فروکاستیم، تاکید کرد: باید کم کم الگو می ساختیم اما خواستیم که سند یکباره و با نگاه بالا به پایین اجرا شود.
صادق زاده با بیان اینکه به جز رهبر معظم انقلاب، کدام یک از مسئولان پای تحول ایستادهاند، گفت: ما خیلی ساده اندیش بودیم که متوجه این موضوع نشدیم یک عده اول مهر می آیند زنگ مدارس را مینوازند اما فردای آن روز وضعیت مدارس را فراموش میکنند.
ایسنا
ارسال نظر