
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: برای جلوگیری از اصلاحات غیرضروری، کتب درسی دارای مُهراعتبار می شوند.
به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به نقل از اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان بوشهر، حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی ذوعلم در نشست شورای معاونین این اداره کل با بیان اینکه در سازمان پژوهش و برنامه ریزی 8 کلان پروژه طراحی شده، افزود: انتظار داریم با اجرایی شدن این 8 کلان پروژه، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و برنامه درسی ملی محقق شود.
وی از تدوین 11 حوزه تربیتی در برنامه درسی ملی خبر داد و افزود: 4 حوزه تربیت و یادگیری فرهنگ و هنر، کار و فناوری، آداب و مهارت های زندگی و تفکر و حکمت حوزه های جدیدی هستند که به این مجموعه اضافه شده اند.
دکتر ذوعلم با اشاره به گذشت یک دهه از تألیف کتاب استان شناسی، گفت: با توجه به تغییرات آماری رخ داده در یک دهه اخیر، ویرایش و به روز رسانی این کتاب ضرورت دارد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش ضمن درخواست فعالیت کارگروه استانی ویرایش کتاب استان شناسی، اظهار داشت: کتاب استان شناسی باید چکیدهای از ظرفیت ها، اقتضائات، وضعیت فعلی و آینده استان باشد.
وی ادامه داد: کتاب استان شناسی باید با نگاه به گذشته و آینده، هویت بومی را در دانش آموزان تقویت کرده تا به منطقه خود، حس تعلق و ماندگاری داشته باشند.
دکتر ذوعلم با تأکید بر اینکه بازآرایی محتوایی دروس فنی و حرفه ای گفت: در صورت بازآرایی محتوایی در دروس فنی و حرفه ای، دانش آموزان به سمت این رشته ها جذب خواهند شد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه مجلات رشد هم اکنون به صورت متمرکز در مرکز کشور منتشر می شود، خاطر نشان کرد: استان ها می توانند این مجلات را به صورت استانی و بومی منتشر کنند تا بخشی از نیازهای محتوایی دانش آموزان منطقه خود را تامین کنند.
وی با اشاره به نقش رسانه ملی در تقویت فرهنگ بومی گفت: می توان بخشی از محتوای آموزشی را از طریق شبکه استانی در اختیار دانش آموزان و خانواده ها قرار داد.
حجت الاسلام و المسلمین ذوعلم با اشاره به لزوم به حداقل رساندن اصلاحات در کتب درسی، اظهار داشت: به همین منظور کتب درسی دارای مهر اعتبار چند ساله می شوند تا ضمن جلوگیری از اصلاحات مستمر، زمینه سوءاستفاده موسسات کنکوری از بین برود.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش در خصوص نقدهای وارده به حجم بالای کتب درسی گفت: بیش از 80 درصد دانش آموزان معتقدند که حجم کتاب ها مناسب است و اغلب حرف هایی که در خصوص این موضوع مطرح می شود، بی اساس است.
وی با بیان اینکه فعالیت های پرورشی نباید در برنامه های آموزشی مدارس به عنوان فعالیتی فوق برنامه تلقی شود، اظهار داشت: برنامه های تربیتی و پرورشی باید به عنوان ساعت رسمی غیرکلاسی در برنامه دانش آموز لحاظ شود و امیدواریم در برنامه درسی ملی این مهم محقق شود.
ارسال نظر