معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وجوه اهمیت هیئت اندیشه ورز دانش آموزی و جامعه دانش آموزان برای این سازمان را تبیین نمود.
به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، نشست هیئت اندیشه ورز دانش آموزی با جناب آقای دکتر حسن ملکی معاون وزیر و رئیس محترم سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی روز سه شنبه مورخ 27 خرداد برگزار شد.
در ابتدا و پس از تلاوت قرآن کریم، آقای رضا ممشلو مشاور جوان سازمان به معرفی اعضا پرداخت و سپس حاضران به بیان نظرات، انتظارات و پیشنهادات جهت تعالی فعالیت های هیئت اندیشه ورز دانش آموزی در راستای تحقق اهداف سازمان و سند برنامه درسی ملی پرداختند که در گزارش بعدی به مشروح نظرات اعضا پرداخته خواهد شد.
دکتر حسن ملکی با بیان اینکه مطالبات و پیشنهادات اعضای هیئت اندیشهورز را کاملاً قبول دارم و به صورت جدی دنبال خواهم کرد، اظهارداشت:هیئت اندیشهورز یک ضرورت، عامل اثر گذار و عقل منفصل ریاست سازمان بوده که دارای چهار وجه بسیار ذی ارزش می باشد.
ایشان افزود: جامعه دانشآموزان از 4 حیث برای سازمان اهمیت دارد که به شرح زیر است:
1- دانشآموزان به مثابه موضوع تعلیم و تربیت:
اگر محتوای خوب تولید میکنیم برای دانشآموز است؛ اگر معلم خوب میخواهیم، برای دانشآموز است و به یک معنا همه چیز در نظام تعلیم و تربیت برای دانشآموز است.
2- دانشآموزان به مثابه منبع:
برای نیازشناسی و تعیین هدف برنامه درسی نیاز داریم دانشآموزان را به عنوان منبع مورد بررسی قرار دهیم تا بر حسب نیازهای دانشآموزان برنامهریزی کنیم.
3- دانشآموز به عنوان نقاد و نقد کننده مخلص:
خیلیها ممکن است نقد کنند و ما نیز پذیرای نقد هستیم؛ آن چیزی که مؤثر و مفید است نقد خالصانه و منصفانه می باشد که نقد دانشآموزان در این زمره قرار می گیرد.
4- دانشآموزان به مثابه شاخص:
اگر بخواهیم بفهمیم برنامه درسی یاد گرفته شده با برنامه درسی قصد شده چه میزان انطباق دارد مهمترین شاخص خود دانشآموزان هستند و دانشآموزان، شاخص موفقیت یا عدم موفقیت نظام تعلیم و تربیت هستند.
دکتر ملکی در پایان ضمن تشکر از اعضای هیئت اندیشهورز توصیه نمود تا حول این 4 محور با بررسی و ایدهپردازی، به دنبال ایجاد شبکه هیئت اندیشهورز دانشآموزی در سطح استان و مناطق باشند تا با اطمینان بتوان گفت سازمان پژوهش با مخاطبان اصلی خود به شیوهای هوشمندانه مرتبط است.
ارسال نظر