به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی به نقل از مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، محسن حاجی میرزایی در آیین تکریم و معارفه دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش که در ساختمان شهید رجایی برگزار شد، اظهار کرد: وقتی از آموزش صحبت میشود از آن بهعنوان یکی از حقوق مسلم مردم و تکالیف قطعی دولتها نامبرده میشود که در قانون اساسی هم تصریح شده است.
وی افزود: یک وجه از آموزش امکان بروز و ظهور دادن به انسانها و کمک به پرورش آنان و کسب صلاحیت انسانها و همچنین به دسترسی برابر به آموزش اشاره دارد، توزیع نابرابر فرصتهای آموزشی میتواند به افزایش بیعدالتی و ایجاد فرصتهای نابرابردر شبکه قدرت و ثروت بینجامد؛ بنابراین نقطه عظمت دستیابی به عدالت و مجالی برای شکوفایی انسانها و استعدادهای آنها آموزش است.
حاجی میرزایی بابیان اینکه وجه دیگری از آموزش که وجه اجتماعیترآموزش است و آن؛ آینده جامعه است که در آموزش شکل میگیرد، اظهار کرد: هرآنچه امروز هستیم محصول آموزش دیروز و آنچه فردا بر جامعه حاکم میشود محصول آموزش امروز خواهد بود لذا همه تحولات پایدار در جامعه محصول کارایی نظام آموزشی است هرچقدر نظام آموزشی کاراتر، نهادها کاراتر و هرچقدر نهادها کاراتر، حکمرانی ما شایستهتر و مطلوبتر خواهد بود.
عضو کابینه دولت تدبیر و امید ادامه داد: وقتی از آموزش از چنین جایگاهی صحبت میکنیم، حکمرانی در آموزش و پرورش اهمیت جدی پیدا میکند اینکه چگونه با این مقوله مهم و بسیار پیچیده روبرو شویم و نقشمان را بهدرستی ایفا کنیم.
وی ادامه داد: امروز برآیند دیدگاه قالب در ادبیات حکمرانی، تنظیمگری است اینکه دولت چگونه باید حضورداشته باشد ظرفیت تنظیمگری دولتها است که تا چه حد توانمندی برای ظرفیت تنظیمگرانه دارند و اگر بپذیریم آموزش بهعنوان یکی از ارکان مهم حکمرانی است این قاعده بر آموزش هم حاکم است که تنظیمگرانه رفتار کردن و ظرفیتها را به نحو مؤثر و شایسته مدیریت کردن، بسیار اهمیت دارد. اگر تنظیمگری را بهعنوان یک کارکرد بسیار مهم در حکمرانی امروز بدانیم نقطه عزیمتش شورای عالی آموزش و پرورش است.
عضو کابینه تدبیر و امید با اشاره به مهمترین کارکرد شورای عالی آموزش و پرورش گفت: آنجایی که باید این ادبیات قوی شود و این قابلیت باید فربه شود و ظرفیت شکل بگیرد، شورای عالی آموزشوپرورش است، لذا مهمترین کارکرد شورای عالی آموزش و پرورش، کارکرد تنظیمگری با رعایت اصول و ارزشهای جامع است.
وی افزود: بستری که شورا را تغذیه میکند و توان شورا را بالا میبرد دبیرخانه شورا است که تمهیدات لازم و مطالعات را انجام میدهد تا ایفای نقش مؤثر کند.
حاجی میرزایی با اشاره به مطالعه مجموعههای تنظیمگر، اظهار کرد: اینکه نقطه عزیمت این کارکرد کجا است و شورای عالی باید از کجا نقشآفرینی کند این سؤال کلیدی است نقطه عزیمت، شناسایی مسئله است چه در نگاه چشمانداز محور که مسئله درباره فاصلهای است که بین ما و آن نقطه مطلوب وجود دارد و چه درزمانی که با یک مسئلهای روبهرو هستیم و میخواهیم آن را حل کنیم.
وی اظهار کرد: برای حل یک مسئله، صورتبندی مسئله، مهم است اگر مشکلی در قالب مسئله صورتبندی نشود، ، قطعا حل نخواهد شد لذا هنر تبیین مسئله گام نخست است، باید اندیشید که قرار است چه مسئلهای را حل کنیم.
شورا، فهم، شناسایی و صورتبندی مسائل آموزش و پرورش را انجام دهد.
وزیر آموزشوپرورش با اشاره به فرایند تصمیمگیری در شورای عالی آموزشوپرورش گفت: ظرفیتی که باید در شورای عالی شکل بگیرد، فهم، شناسایی و صورتبندی مسائل است و بعد از شناسایی معلومات و مجهولات باید آسیبشناسی انجام شود و راهحلها همراه با آثارشان را ارائه کنیم و پس از انجام فرایند سنجیده و دقیق گزینه نهایی روی میز قرار گیرد و آن موقع زمان برای تصمیمگیری فرارسیده است.
حاجی میرزایی خاطرنشان کرد: شورا باید بررسی کند چه موضوعی صلاحیت دارد که در دستور قرار گیرد و چه کسی صلاحیت ارسال موضوع را دارد و موضوع باید دارای چه استانداری باشد و چه فرایندی را باید طی کند و ... اینها کارهای مهمی است که برای حمایت از شورای عالی موردنیاز است.
عضو کابینه تدبیر و امید اذعان کرد: پیشبینی کمیسیونها برای بررسی دقیقتر و تخصصیتر موضوعات است. در منطق تنظیمگری از ارزیابی پیشین و ارزیابی پسین نام میبرند قبل از تصمیم باید تصویری داشته باشیم که این تصمیم در مجموعه منظومههای پیرامونیاش چه آثاری برجا میگذارد و چه تعادلهایی را برهم میزند و این نکاتی است که قبل از تصمیمگیری باید بدانیم.
وی بابیان اینکه هرچه دبیرخانه تکنیکیتر و فنیتر باشد تصمیمگیران درک روشنتری از تصمیمهای خود خواهند داشت، اظهار کرد: پس از هر تصمیم و حتی قبل از آن نیازمند ارزیابی هستیم و لذا باید تحقق اهداف را پیگیری کنیم.
حاجی میرزایی در پایان رکن اساسی کار را ارزیابی صحیح برشمرد و افزود: پایه اصلی خیمه شورای عالی، ارزیابی است و این موضوع در همه مراحل حتی شناخت مسئله باید انجام شود؛ بنابراین یکی از جایگاههایی که میتواند مسئله به ما معرفی کند نتایج حاصله از ارزیابی است.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه اجرای سند تحول بنیادین از برنامههای جدی آموزش و پرورش در دولت دوازدهم است، تصریح کرد: تلاش خواهم کرد با بازخوانی برنامههای سند، متناسب با امکانات، شرایط جامعه و نیازهای آموزش و پرورش، برنامههای اولویتدار سند را اجرا کنم. برنامههایی که میتواند در مخاطبین و ذینفعان آموزش و پرورش شوق تحول خواهی را تقویت کند.
وی ادامه داد : در برنامههای کوتاه مدت آموزش و پرورش تلاش میکنم با درک شرایط و منابع موجود به ویژه در حوزه مدرسه بتوانم تحولات خوبی را برای دانش آموزان، اولیاء و معلمان رقم بزنم، به طوریکه ذینفعان بتوانند شیرینی تحول را احساس کنند.
حاجی میرزایی خاطر نشان کرد: قطعاً اجرای سند تحول بنیادین در مسیر تحقق بیانیۀ گام دوم انقلاب، ابلاغی مقام معظم رهبری است و میتواند زمینه تربیت انسانی در تراز حیات طیبه و آرمانهای انقلاب و رهبری را محقق کند.
ارسال نظر