
نشست رونمایی از اسناد تحولی مجلات رشد با حضور رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی صبح امروز یکشنبه 10 مرداد ماه برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، در ابتدای این جلسه، محمدابراهیم محمدی، مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی به ارائهی گزارشی دربارهی شرایط مجلات رشد پرداخت و گفت: مجلات سال آیندهی ما علاوه بر حالت خوانشی، حالت شنیداری و دیداری نیز خواهد داشت البته ما ادعا نداریم که تمام ابعاد این اقدام بهصورت کامل اجرا شده اما تمام تلاش خود را خواهیم کرد که شکل مناسبی از کار را بتوانیم در این دوره ارائه کنیم.
او افزود: بدیهی است که اگر قرار باشد، مجلات رشد ماندگار شود، باید تغییرات دنیای امروز را قبول کنیم، به همین دلیل اقداماتی در بخش فناوری آغاز شده چرا که امروز در دنیای الکترونیک زندگی میکنیم و باید مجلات ما، بتواند امکان رقابت را بهدست آورد.
31 وب سایت برای مجلات رشد
مدیرکل انتشارات و فناوری آموزشی تصریح کرد: در همین راستا ما 31 وب سایت برای مجلات رشد خواهیم داشت تا کلیهی مجلات امکان بازدید توسط مخاطبان را داشته باشند. بر همین مبنا به تعداد مجلات وب سایت طراحی شده تا آرشیو این بخشها، نیز در آن حفظ شوند.
محمدی ادامه داد: روزانه نزدیک به 80 هزار بازدید از این سایتها انجام میشود. همچنین ما در مجلات رشد بهعنوان یک رسانه استوار و مرجع سعی کردیم که محتواهای گذشته را باز نشر دهیم. در این راستا گفتگوها و مقالات در مجلات رشد را بازیابی و باز نشر کردیم و در سال گذشته نزدیک به 70 باز نشر در چرخهی انتشارات مدرسه داشتیم. همچنین در این دوره سعی کردیم که به توسعهی دانشافزایی و مهارتافزایی نظاممند و متناسب با نیاز اقدام کنیم.
در این بخش، اسناد تحولی مجلات رشد با حضور دکتر حسن ملکی، رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی رونمایی شد.
خریداری آنلاین مجلات رشد
در ادامه مانلی نورایی، مسئول سایت دفتر انتشارات، گزارشی از روند کار، وب سایت مجلات رشد ارائه کرد و گفت: در این وب سایت چهار روش برای کاربران قرار داده شده تا بتوانند مجلات را از طریق آنلاین خریداری و دریافت کنند البته برای سال آینده امکان خرید فایل PDF را نیز برای کاربران پیشبینی کردهایم تا بتوانند به سرعت و راحتی مجلات را دریافت کنند.
نورایی در ادامه تمام بخشهای وب سایت رشد و نحوهی کارکرد آنها را توضیح داد و گفت: بخش ارسال مقالات نیز در وب سایت بهصورت مستقل قرار داده شده است. لذا کاربران میتوانند مطالبی که دوست دارند، در مجلات مورد نظرشان منتشر شود، برای ما ارسال کنند و با ما ارتباط مستقیم با ما داشته باشند.
تدوین سند راهبردی مجلات رشد
در ادامه دکتر حسینی، دربارهی سند راهبردی مجلات رشد به ارائهی گزارشی پرداخت و بیان کرد: برنامه راهبردی مجلات رشد در واقع مطالبهای است که بر اساس اسناد بالادستی و از سوی ریاست محترم سازمان به دفتر ابلاغ شد. در همین راستا، و برای تدوین برنامه، ما کلیهی وجوه برنامههای راهبردی را مورد مطالعه قرار دادیم. لذا در این راستا 7 سند بالادستی نظیر سیاستهای مقام معظم رهبری، سند تحولی نظام برنامهی درسی، راهنمای برنامهی درسی، برنامهی ششم و ... مورد بررسی قرار گرفت و کار بر مبنای آن کار اجرا شد.
او ادامه داد: در این مسیر ما ذینفعان را نیز مشخص کردیم و اینکه چه انتظاراتی و چه معیارهایی در این راستا وجود دارد، تعیین شد. این کار در قالب سه گروه انجام شد و در مرحلهی بعدی به تبیین چشمانداز پرداختیم. این چشمانداز به وضعیت مجلات در دوران پس از کرونا اختصاص یافت و براساس آن مأموریتها، اهداف و اصول تعیین شدند.
حسینی تصریح کرد: ما در مرحلهی بعد، سعی کردیم به گامهای اجرایی بپردازیم لذا اولویتها را به مباحث راهبردی اختصاص دادیم و در این راستا به بررسی وضعیت موجود پرداختیم.
در ادامه شهابلو، معاون تولید مجلات رشد نیز به اقدامات انجام شده در این دفتر اشاره کرد و گفت: همکاران ما در دفتر انتشارات آموزشی در سال 1400 قصد دارند که 30 عنوان کتاب، از مجلات رشد را بازآفرینی کنند که تاکنون ده جلد از آن انجام شده است.
بازآفرینی محتوای مجلات رشد
دکتر شاهمحمدی، نیز در این بخش از جلسه به توضیح بازآفرینی محتوای مجلات پرداخت و گفت: در سال 92 تصمیم گرفته شد که محتوای مجلات شامل مقالات و گفتگوهایی که امکان بازآفرینی و چاپ را در قالب یک کتاب دارند، بررسی شوند. این کار بهدنبال این بود که مطالب و مقالاتی که امکان استفادهی مجدد برای معلمان و دانشآموزان دارد، در قالب یک کتاب خواندنی سامان پیدا کند.
او افزود: هدف اصلی پیدا کردن آثار مفید در مجلات عمومی و تخصصی بود تا بتوانیم این مطالب ارزشمند را که میتواند به مهارتافزایی دانشآموزان کمک کند و باعث رشد حرفهای معلمان نیز شود، بازآفرینی کنیم برای این کار ابتدای یک شورای بازآفرینی مجلات در دفتر تشکیل شد. در این راستا مجلات عمومی و تخصصی طبقهبندی شدند و هر کدام از اعضای شورا، سردبیرها و مدیران مختلف به دستهبندی مطالب پرداختند. این باعث شد که محتواهایی که در گذر زمان تازه هستند و میتوانند برای مخاطب تازه باشند و قابلیت بهرهبرداری دوباره دارند، شناسایی و مجدد منتشر شوند. زیرا این آثار میتوانند در کنار کتاب درسی بهخصوص در ایام کرونا بسیار کمک کنند. این کتابها 30 عنوان است که در فرایند کار قرار دارند.
قراردادن رمزینههای سریع پاسخ در مجلات رشد
شهابلو، معاون تولید مجلات رشد، به رمزینههای سریع پاسخ اشاره کرد و گفت: رمزینههای سریع پاسخ از جمله مواردی است که در مجلات رشد دنبال میشود و سطح اولیهی آن، یعنی پادکستها به مرحلهی تولید نیز رسید البته امسال در بخش تولید محتوای مجلات در سه سطح تولید فیلم، پادکست و متن خوانشی، کار شده و دانشآموزان در ردههای مختلف، میتوانند از این محتوای افزوده بهرهمند شوند زیرا این بخش علاوه بر افزایش انگیزه، همگام و همراه با تحولاتی است که از یک نشریه در شروع بیماری کرونا انتظار میرود.
او افزود: مجله رشد کودک و شماره یک که مهر سال 1400 و 1401 اجرا شده است، امروز رونمایی شده و انشاءالله سایر مجلات نیز در همهی ردهها پس از آماده شدن به این رمزینهها آراسته خواهد شد. کار ما به دلیل حساسیت خاص، ابعاد فلسفی، روانشناختی خاص و پنهانی دارد لذا هر قدمی که به پیش نهاده میشود آثار روانی مرئی و نامرئی بهدنبال دارد بر همین مبنا نیز، حساسیتهای خاصی در این بخش وجود دارد که ما نیز بر آن تأکید داشتهایم.
مجلات رشد در مسیر درست قرار دارد
در این بخش دکتر حسن ملکی معاون وزیر و رییس سازمان پژوهش و برنامهریزی، ضمن ابراز تشکر و قدردانی از فعالیتهای انجام شد در این بخش گفت: خدا را شکرگزارم که مجلات رشد در حال رشد و تعالی هستند و بر مبنای نام با اهمیت خود حرکت میکنند. درست است که ما در زندگی بسیاری از مباحث را نامگذاری میکنیم اما گاهی بین نام و مسمی تناسبی وجود ندارد اما در مسائل علمی باید به این بخش توجه کرد به همین خاطر وقتی میگوییم مجلات رشد؛ باید رشد را مشاهده کنیم زیرا در این صورت نقض غرض شکل میگیرد و این بخش را هیچ خردمندی نمیپذیرد لذا از رشد این مجلات بسیار خرسندم و بابت آن به همکاران، تبریک میگویم البته این بدان معنا نیست که مجلات ما به حد مطلوب رسیدهاند اما یقیناً کار در مسیر رسیدن به این ایدهآل قرار دارد.
او افزود: مهم این است که ما در راه باشیم و این تنها مختص مجلات رشد نیست و همهی امور زندگی را شامل میشود زیرا کسی که در راه باشد، دیر یا زود به مقصد میرسد. در واقع مشکلات اصلی از جایی شروع میشود که انسان در راه نباشد، به همین خاطر هم، در اندیشهی دینی ما صراط مستقیم مطرح شده است. لذا مؤمن باید تلاش کند که در صراط قرار داشته باشد زیرا در این صورت به مقصد خواهد رسید و این یک قاعدهی کلی در زندگی است. من امیدوارم مجلات رشد یک زمانی به مجلات رشید تبدیل شوند البته منظور من تغییر نام نیست بلکه منظور این است که از نظر معنا و محتوا، کار به قدری رشد پیدا کند که به مرحلهی رشید بودن برسند زیرا رشید از واژههای پر مغز قرآن و به معنای "رشد یافتهی متوازن" است. لذا امیدوارم که روزی در مجلات رشد به این مرحله دست پیدا کنیم.
او با اشاره به گزارشهای ارائه شده، بیان کرد: این گزارشها بسیار امیدبخش است. برنامههای راهبردی مجلات رشد یکی از تقاضاهای من در بدو امر بود لذا بسیار خرسندم که این کار توسط افراد اندیشمند حاضر در این دفتر انجام شده است. در این دفاتر، کارشناسان آگاه و بصیر کم نیستند لذا با تکیه بر این افراد میتوانیم به پیش برویم و حرکت کنیم.
معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: برنامهی راهبردی به این معناست که مجلات رشد ما نباید گرفتار روزمرگی شود و در زندان زمان حال بماند زیرا در این صورت مرگ شکل میگیرد البته این قاعده در مورد هر چیزی صادق است. خداوند متعال انسان را نیافریده است که زندانی زمان حال شود بلکه حرکت بهسوی آینده و آرمانها از جمله نیازهای انسان است و نقشهی حرکت به سوی آینده، برنامه است. بدیهی است که ما با برنامههای معمولی کارها را خوب انجام میدهیم اما با برنامهی راهبردی بهسوی آینده مطلوب حرکت میکنیم و این ویژگی بارز برنامهی راهبردی است. امیدوارم که در این سال بهوسیلهی برنامهی راهبردی برای آینده قدمهای روشنتری بتوانیم برداریم.
دکتر ملکی بر لزوم توجه مجلات رشد به ابعاد مختلف تأکید کرد و گفت: این نکته که مجلات رشد به یک امکان معرفتشناسی سه وجهی تبدیل شده، باعث خرسندی است. وجه خوانشی، دیداری و شنیداری این مجلات بسیار خوب و عالی است و امیدوارم که به همهی مجلات تسری پیدا کند. این امر به معنای خدمت گرفتن همه وجوه انسان است زیرا همهی ما دارای گوش، زبان و چشم هستیم و بهترین مربی و مؤسسه آن است که بتواند از همه این امکانات استفاده کند و آن را بهکار گیرد. ای کاش روزی برسد که هر کسی مجلهی رشد را بهدست میگیرد، قلبش تکان بخورد زیرا مجله باید تکاندهندهی قلوب باشد.
او ادامه داد: امروز استکبار جهانی و دشمنان ایران و اسلام و نظام ما در برخی از امور تولیدات فرهنگی خود موفق عمل میکنند چرا که از ابزار و وسیله به نحو مطلوب بهرهگیری میکنند لذا این کار و مجهز شدن مجلات رشد به سه وجه خوانشی، دیداری و شنیداری کار بزرگی است اما من تقاضا میکنم که این کار را پیش ببرید و آن را به همهی مجلات تسری دهید. ضروری است که علاوه بر این بخش، بر روی رمزینههای سریع پاسخ نیز باید تمرکز داشته باشیم البته تمام تلاش ما این است که برای سال تحصیلی پیش رو همه کتابهای ما مجهز به این بخش باشند که رویداد بزرگی است و در حال رخ دادن است. در واقع این بخش به معنای امکان فناورانهی علیالظاهر نامرئی اما روئیت آفرین است. چرا که در بسیاری از موارد ما نمیتوانیم صرفاً با مسائل معنوی جای امکانات فناورانه را پر کنیم لذا باید از این امکانات بهرهبرداری درست داشته باشیم زیرا دنیای امروز وابسته به فناوری و ارتباطات است البته مهم است که ما در صراط باشیم و با راه خودمان حرکت کنیم. قدرت امروز در معادلات معمولی، فناوری اطلاعات و ارتباطات است و ما باید این را بپذیریم و به سمت آنچه در کتابهای درسی و چه مجلات رشد بپذیریم و حرکت کنیم.
اکسیر مدیریت پیگیری است
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، از روند رشد وب سایتهای رشد ابراز خرسندی کرد و گفت: سایت یک زبان فناورانه است و یک سازمان نباید لال باشد لذا این وب سایتها جای تشکر دارد البته نیازمند ادامهی پیگیریها در این مسیر هستیم زیرا بهنظر من اکسیر مدیریت پیگیری است لذا اگر استمرار و پیگیری نباشد، کارهای خوب زود دفن میشوند بنابراین اگر بخواهید کار خوب، پویا و ماندگار شود، باید استمرار داشته باشیم کما اینکه کارهای بسیاری قابل مثال هستند که به دلیل عدم پیگیری دفن شدهاند. بدیهی است که رویش در کارها نتیجهی استمرار در پیگیری و تدبیر است. انسان مدبر به معنای کسی است که کار را دنبال میکند و آن را رها نمیکند.
او به قرآن کریم اشاره کرد و گفت: ما در فرهنگ قرآنی، به طرق مختلف این معنا را شاهد هستیم. در قرآن کریم آمده: خداوند وضع هیچ قومی را عوض نمیکند، مگر اینکه خود آن قوم وضع خود را تغییر دهد. روشن است که در این آیه، خداوند بیان میکند، تا زمانی که خودمان را تغییر ندهیم، نباید در انتظار امداد باشیم. این تغییر به معنای تغییر طرز تلقی، نگرشها، تمنیات، تمایلات و ... است زیرا اگر فردی بندهی نفس اماره باشد، امکان اجرای کار بزرگ را ندارد لذا نخستین گام تحول از خود شروع میشود. در این مسیر اختیار در دست انسان است یعنی فرد میتواند بهوسیلهی مدیریت خود و ادارهی عقل به سمت بهبود یا فساد حرکت کند.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی تصریح کرد: همانطور که عقل ما را اداره میکند ما نیز باید آن را اداره کنیم. هر گناهی که از انسان سر میزند، یک تیر بر پیکر عقل میزند بنابراین باید مراقب این موارد باشیم. ما در تغییرات نباید صرفاً با عوامل مادی خود را معطل کنیم اما عامل معنوی نیز در این مسیر مؤثر است. یعنی اگر ما حرکت کنیم، خداوند به سمت ما حرکت خواهد کرد. نگاه ما به تحول نیز چنین نگاهی است.
ملکی بر لزوم توجه به ابعاد مختلف در اجرای مجلات رشد اشاره کرد و گفت: مجلات رشد دارای چند بُعد و وجه است لذا باید هر بخش، به طریق مناسب پرداخته و مدیریت شود. در این راستا یک بعد اعتقادی است که به معنای تفاوت علائم اعتقادی و معنوی در این بخش است لذا باید مجلات کشور ما که یک کشور اسلامی است، از دیگر کشورها متمایز باشد. در این مسیر ضروری است که بهخوبی بیاندیشیم تا دریابیم که ما چگونه میتوانیم منطقی و نه بر مبنای افراط، علائم اعتقادی و معنوی را در مجلات خود قرار دهیم تا مجلاتمان سبقهی کشور ما را معرفی کنند. البته این بدان معنا نیست که مجلات تخصصی و علمی را از بُعد اصلی آن دور کنیم بلکه مدنظر من اندیشیدن به این بُعد است.
او افزود: ما برخی مجلات رشد تخصصی را داریم که کاملاً مبنای علمی دارند لذا باید فکر کنیم که در اینجا تحول به چه معنایی است؟ بهنظر من تحول به این معناست که حداقل در این مجلات، مطالب غیرمعتبر، کهنه و منسوخ علمی را بهکار نبریم لذا باید هیأت تحریریه افرادی زبده و قوی باشند. وجه سوم این بخش، نیز آموزشی است زیرا اساساً مجلات ما اولاٌ و بالذات آموزشی است یعنی در راستای تعلیم به مخاطبان خاص خود منتشر میشود بنابراین ضروری است که بر این بُعد تأکید ویژهای داشته باشیم. در این راستا کسانی که در این مجلات کار میکنند، باید بر اصول آموزشی تسلط کامل داشته باشند. در این مسیر باید نوع مطالب، چینش و سازماندهی مجلات، بر مبنای سبقهی آموزشی شکل گیرد.
مجلات رشد بهعنوان منشور معرفتی، علمی و آموزشی عمل میکنند
معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: مجلات رشد منشور صفت هستند یعنی همانطور که منشور چند وجهی است مجلات رشد ما نیز بهعنوان منشور معرفتی، علمی و آموزشی عمل میکنند البته در این مسیر، بُعد هنری را نیز نباید فراموش کنیم زیرا امروز در دنیا هر پیامی زیباتر معرفی شود، زودتر در قلب مینشیند چرا که انسان زیباگرا است. یکی از کارهای دین این است که به گرایشهای فطری ما جهت میدهد و یکی از آنها حس زیباییگرایی انسان است که تیغی دو دم است و میتواند در صورت عدم توجه، انسان را به سمت انحطاط و یا بالعکس به سمت رشد سوق دهد. سورهی یوسف درس مدیریت حس زیباییشناسی انسان است لذا باید در این مسیر بسیار مراقب باشیم.
ملکی خاطرنشان کرد: وجه دیگر مجلات رشد باید مخاطبشناسی باشد بنابراین باید ببینیم که چقدر به این بخش پرداختهایم. بهعنوان مثال مجلات رشد معلمان چه میزان با این گروه در ارتباط است تا بتواند دغدغههای آنان را درک کند؟ بر همین مبنا نیز، لازم است که یک جریان مخاطبشناسی در این مسیر داشته باشیم و از کارهای موجود در این مسیر نیز استفاده کنیم. همچنین ما باید با پژوهشهای انجام شده مأنوس باشیم و از آنها استفاده کنیم.
او تأکید کرد: نکتهی دیگر بُعد ترویجی مجلات است زیرا هر چیزی نیاز به معرفی و ترویج دارد کما اینکه بسیاری از آثار خوب بهدلیل عدم اشاعه غریب میمانند و بالعکس برخی آثاری که خوب نیستند به دلیل ترویج دیده میشوند. ما باید در این مسیر به فکر قوت باشیم تا خانوادههای دانشآموزان، در تمامی استانها این مجلات را نیز بشناسند و این آثار بر سر سفرهی خانوادههای ایرانی برود. بُعد آخر نیز ارزیابی است به این معنا که ما لازم است بدانیم که امروز در کجای کار و چه موقعیتی ایستادهایم چرا که یک ارزیابی درست، ما را به سمت برنامهریزی دقیقتر سوق خواهد داد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی از روند کار در دفتر مجلات رشد ابراز خرسندی کرد و گفت: اخلاق به انسان، عزت، شرف و بزرگی میبخشد. در واقع اخلاق نگین تحول است و خوشبختانه دفتر مجلات رشد در این مسیر به چنین زیوری آراسته هستند و این باعث خرسندی است.
در بخش پایانی این جلسه نیز، سردبیر مجلات مختلف رشد به بیان دیدگاهها و نقطه نظرات خود پرداختند.
انتهای پیام
ارسال نظر