تدوین الگوی ساماندهی نیروی انسانی سازمان پژوهش در دستور کار قرار گیرد



تدوین طرح آموزش نیروی انسانی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و تشکیل کارگروه در این بخش در جلسه‌ی شورای هماهنگی و پیگیری اقدامات تحولی مورد تأکید قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، جلسه‌ی شورای هماهنگی و پیگیری اقدامات تحولی با حضور رئیس سازمان صبح امروز شنبه 11 دی ماه برگزار شد.

در ابتدای جلسه دکتر حسن ملکی، نهم دی ماه را روز میثاق امت با ولایت خواند و گفت: این روز یکی از ایام‌الله تاریخ انقلاب اسلامی است لذا جا دارد که یکایک مردم کشور این روز را مانند سایر روزهایی که دارای معانی، خیر، برکت و اسراری در جهت پیروزی کامل‌تر و بالغ‌تر جمهوری اسلامی است و در راستای حرکت به سوی تمدن اسلامی، گرامی بدارند.

تربیت انسان‌های بینا و بصیر در جامعه‌ی اسلامی یک ضرورت است

او افزود: همان‌طور که می‌دانید در این روز یک فتنه شکل گرفت که به لطف خداوند به‌وسیله‌ی خود فتنه‌گران عیان شد. در این روز، جنگ با فرهنگ عاشورا باعث شد که بینایی و بصیرت مردم قوت پیدا کند. بنابراین مردم متوجه شدند که آنها به‌دنبال اصل نظام هستند که بر پایه‌ی فرهنگ عاشورا شکل گرفته است. در واقع این توطئه‌گران خوابی دیده بودند که تعبیر نشد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تصریح کرد: در این فتنه، برخی افراد، این تصور را داشتند که با استفاده از روش انقلاب مخملی که در برخی از کشورهای منطقه به راه انداختند و توانستند دولت‌های مردمی را با تحریک برخی از انسان‌های غرب‌گرا، ساقط کنند می‌توانند وارد عمل شوند زیرا بنیان‌های قوی مردمی در این کشورها وجود نداشت. در واقع  این افراد فکر می‌کردند که با این روند می‌توانند به انقلاب اسلامی ایران ضربه بزنند و مشکلاتی برای نظام ایجاد کنند اما این خواب تعبیر نشد و بالعکس جواب داد. به نظر من، آنان فراموش کردند که انقلاب مخملی در بین مردمان مهمل شکل می‌گیرد و انسان‌های بصیر و ملت عاشورایی ایران، با این روش‌ها دچار تزلزل نمی‌شوند.

دکتر ملکی تأکید کرد: بدیهی است که امکان دارد باز هم این قبیل توطئه‌‌ها در آینده شکل گیرد، لذا ما باید بر روند برنامه‌های درسی بیشتر تأکید کنیم زیرا برنامه‌ی درسی بینا، انسان‌های بینا تربیت می‌کند. بدیهی است که برنامه‌ی درسی کم بینا و نابینا نیز انسان‌های کم بینا و نابینا تربیت خواهد کرد، لذا می‌توان سه کلید واژه‌ی بینا، نابینا و کور را وارد برنامه‌ها کرد و با این دیدگاه در این مسیر حرکت کنیم.

او ادامه داد: در حقیقت این حوادث نشان داد که ما به انسان‌های بینا نیاز داریم، لذا نیازمند تعلیم و تربیت بینا هستیم امیدوارم که خداوند به ما کمک کند تا ما بتوانیم در این بخش موفق و سربلند باشیم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی بر لزوم توجه به نقاط ضعف در روند کار تأکید کرد و گفت: گزارش سه ماهه‌ی دفاتر، نظیر روند گذشته باید طی هفته‌ی آینده ارائه شود. در این راستا لازم است که به نواقص و کاستی‌ها در کنار پیشرفت توجه ویژه داشته باشیم.

دکتر ملکی تأکید کرد: در این مسیر نیازمند روشنگری هستیم زیرا فضای مه‌آلود مانع پیشرفت می‌شود، لذا باید همه‌ی ابعاد اقدامات را از کاستی‌ها گرفته تا پیشرفت‌ها، موشکافی کنیم و بتوانیم به تقویت نقاط ضعف بپردازیم و بر نقاط قوت تأکید داشته باشیم.

اعمال ویرایش صوری و زبانی در کتاب‌های سال آینده تحصیلی

احمدرضا امینی، مدیرکل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی نیز در ادامه‌ی جلسه از وضعیت ارسال کارت خبر کتاب‌های درسی خبر داد و گفت: همان‌طور که مستحضر هستید، در دوره‌ی ابتدایی 51 عنوان کتاب درسی وجود دارد که تا این لحظه 16 عنوان، ارسال نشده است. 10 عنوان نیز در حال آماده‌سازی و 25 عنوان کتاب سفارش داده شده است.

امینی خواستار تسریع بخشیدن به کار شد و گفت: در مجموع ما در بخش متوسطه نیازمند 42 میلیون چاپ تاکنون هستیم اما به‌نظر می‌رسد که از روند پیش‌بینی شده، 23 میلیون عقب هستیم، لذا باید تمهیدات لازم در راستای پیشگیری از مشکلات آینده، مد نظر قرار گیرد.

دکتر علی محبی نیز در پاسخ به مباحث مطرح شده، گفت: با توجه به برنامه‌ی زمان‌بندی و قولی که داده‌ایم، کار تا پایان سال به اتمام خواهد رسید و چیزی به سال آینده موکول نخواهد شد.

معاون سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تصریح کرد: بیشترین مشکل امروز در دوره‌ی اول متوسطه است زیرا بنا بر این قرار دارد که بحث ویرایش صوری نیز اجرا شود. با توجه به اینکه کل ویرایش این بخش‌ها بر علامت‌های زبانی متمرکز است و از آنجایی که هنوز ویرایش زبانی آماده نیست، امکان تکرار آن در سال بعدی وجود دارد، لذا اگر این امکان باشد که صرفاً در پایه‌ی هفتم، کار را به‌صورت پایلوت اجرا کرده و این بخش را حذف کنیم.

استفاده از شرکت‌های فنی و هنری در راستای افزایش توان رمزینه‌های سریع در دستور کار قرار گرفت

معصومه نجفی پازوکی، مدیرکل دفتر تألیف کتاب‌های آموزش عمومی و متوسطه‌ی نظری نیز در این بخش از جلسه بیان کرد: همان‌طور که مستحضر هستید، اعمال ویرایش‌ها در پروسه‌ی این دوره بر روند کار افزوده شده است. همچنین واژه‌های فرهنگستان در گروه علوم بسیار چالش برانگیز است و این امر اندکی زمان‌بر است. نکته‌ی دیگر همان بحث ویرایش صوری است که به آن اشاره شد.

او بر لزوم اشاعه‌ی آموزش معلمان در استان‌ها تأکید کرد و گفت: هفته‌ی گذشته، در جمع معلمان استان هرمزگان حضور داشتم و در بحث اشاعه‌ی برنامه‌ی آموزش غیرحضوری، کار کردم اما متوجه شدم که متأسفانه اطلاع چندانی از آن وجود ندارد.

مدیرکل دفتر تألیف کتاب‌های آموزش عمومی و متوسطه‌ی نظری تصریح کرد: نکته‌ی قابل تأمل این است که پس از بررسی، متوجه شدم که علی‌رغم اقدامات انجام شده، چندان این طرح‌ها توسط معلمان مورد استفاده قرار نگرفته است زیرا تعدد طرح‌هایی که تحت عنوان طرح تحولی شکل گرفت، بسیار زیاد است و سبب شد که معاونت‌های مختلف به تولید محتوا بپردازند. در واقع این هجوم محتوا از سوی معاونت‌های مختلف، سبب شد که عملاً این فضا اشباع شود، لذا ما نیاز داریم که در این بخش اقدامی تازه را رقم بزنیم.

افشار بهمنی، مدیرکل دفتر تألیف کتاب‌های فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش نیز در ادامه‌ی جلسه بیان کرد: خدا را شاکرم که حدود 420 عنوان از کتاب‌های بخش فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش، در مرحله‌ی چاپ سپاری قرار دارد. بخشی از کار نیز در مرحله‌ی ویراستاری ادبی است لذا امیدواریم که در بهمن ماه این فرایند محقق شود.

او از انتشار فراخوانی در راستای بهره‌مند از توان خارج از سازمان برای بخش رمزینه‌های سریع پاسخ خبر داد و افزود: برای رمزینه‌های سال 1401 و 1402 فراخوانی برای مشارکت شرکت‌های فنی و هنری تنظیم شده که به زودی منتشر خواهد شد. بر همین مبنا امیدواریم که بتوانیم از توان بخش‌های خارج از سازمان در چارچوب‌های تعیین شده، استفاده کنیم تا بتوانیم فرایند تولیدات رمزینه‌های سریع پاسخ، را تسریع ببخشیم.

دکتر حسن مظاهری، دبیر شورای هماهنگی علمی سازمان نیز با اشاره به وجوه مشترک مسائل اساسی و شایستگی‌های موجود، گفت: همان‌طور که مستحضر هستید، طی بررسی و مطالعاتی که دفتر نظری انجام داده است، بخش‌هایی از مسائل اساسی جامعه احصا شده است. در این راستا فکر می‌کنم که بخش‌هایی از این مباحث را می‌توانیم در قسمت شایستگی‌هایی که هم اکنون نیز مطرح می‌شود، دنبال کنیم زیرا بخش شایستگی‌ها نیز مربوط به حال و آینده است.

او ادامه داد: به‌نظر می‌رسد که در این راستا نیازمند طراحی یک الگوی منسجم هستیم تا بتوانیم یک نگاه کلی را در این بخش دنبال کنیم و بتوانیم نقاط مشترک شایستگی‌ها و مسائل اساسی را مشخص کنیم.

دبیر شورای هماهنگی علمی سازمان تصریح کرد: به‌نظر من در بخش شایستگی‌ها و مسائل اساسی، بین حوزه‌ی نظری، فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش تفاوت گسترده‌ای وجود دارد اما بدیهی است که اشتراکاتی نیز در این بخش‌ها وجود دارد، لذا شاید لازم باشد که کارگروه‌های مشترکی در این بخش‌ها ایجاد کنیم زیرا ما به‌عنوان آموزش و پرورش متولی شایستگی‌های عمومی هستیم و اینگونه نیست که تفاوت‌های این دو بخش بسیار گسترده باشند.

مظاهری در راستای بهره‌مندی از طرح‌ها در استان‌ها بیان کرد: در راستای گسترش و اشاعه‌ی طرح‌ها در بخش استانی، لازم است یک آسیب‌شناسی در بخش استانی داشته باشیم تا بدانیم که اساساً احیای این بخش چه فوایدی به‌دنبال دارد؟ زیرا شاید اگر ما دبیرخانه‌ی استانی را مجدداً برقرار کنیم، بتوانیم بسیاری از مأموریت‌ها و کارهای سازمان را بهتر در استان‌ها سامان‌بخشی کنیم.

ضرورت احیای معاونت پژوهشی سازمان در استان‌ها

دکتر ملکی نیز در این بخش از جلسه گفت: در بحث ارسال کتاب‌ها، نگرانی‌ها کاملاً به جاست اما امیدوارم که طبق توافقات کار انجام شود. نکته‌ی دیگر این است که بر روی شیوه‌نامه زحمات بسیاری کشیده شده است، لذا وقتی این کار شروع شده نباید از آن عدول کنیم.

او افزود: در مورد بحث اشاعه در استان‌ها، باید چاره‌اندیشی کنیم زیرا علی‌رغم مباحث مطرح شده در بطن کار اتفاقات دیگری رخ می‌دهد، لذا وضع ما از جهت اشاعه که مربوط به استان‌هاست، به نظر چندان مناسب نیست زیرا ما به‌دنبال فریب دادن خودمان نیست.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تصریح کرد: یکی از علل مهم عدم دیده شدن کارها، این است که در استان‌ها بازوی اجرا و پیگیری نداریم؛ البته این امر در حال پیگیری است و ما سعی داریم که این بخش را مجدداً راه‌اندازی کنیم اما به هر حال این امر، اندکی زمان‌بر است.

دکتر ملکی خاطرنشان کرد: در این مسیر ما باید معاونت پژوهشی در استان‌ها را احیا کنیم زیرا با نقش‌های جنبی و عاریتی، کار به جایی نخواهد رسید، لذا ما نیازمند بازوی اجرایی و پیگیری در استان‌ها هستیم. در مورد مسائل اساسی و شایستگی‌های مشترک نیز، مباحث خوبی مطرح شده زیرا شایستگی‌های مشترک می‌تواند مسئله‌محور باشد یا نباشد و لزوماً شایستگی‌ها معادل مسائل اساسی نیستند. در این راستا و با توجه به اینکه امروز برای ما مسائل اساسی روز و دغدغه‌های اصلی مهم است، لذا باید بتوانیم این شایستگی‌های مشترک را مورد توجه قرار دهیم و غنابخشی کنیم.

روند آموزش پرسنل در سازمان پژوهش مورد نقد و بررسی قرار گرفت

در ادامه‌ی جلسه حبیب‌الله مهری، مدیرکل امور اداری و پشتیبانی، گزارشی از اقدامات اداره‌ی کل تحت عنوان آموزش ارائه کرد و در این باره گفت: نخستین کاری که از سال گذشته آغاز شد، این بود که بر مبنای نیازسنجی دفاتر، ابتدا اهداف آموزشی را احصا کردیم و سپس بر مبنای آن، برنامه‌ی جامع آموزش را در سال 1400 تدوین شد.

او کلیه‌ی جزئیات بخش‌های مختلف را ارائه کرد و افزود: در این روند یک برنامه‌ی زمان‌بندی بر مبنای عناوین احصا شده مشخص شد و در نهایت نیز از فروردین ماه این دوره‌ها برگزار شد.

دکتر ملکی نیز بیان کرد: مسئله‌ی آموزش در هر سازمانی و به‌خصوص در سازمان پژوهش، حکم موتورخانه‌ای را دارد که اگر به‌خوبی کار کند، بخش‌های مختلف سازمان را به چرخش در می‌آورد و عملاً سازمان پویا می‌شود. بدیهی است که هر یک از دفاتر و کارشناسان ما نقشی ایفا می‌کنند که باید با تعلیمات نوین و آموزش فعال شود، البته اهمیت این امر در تمام دنیا شناخته شده است.

او ادامه داد: با توجه به اینکه کار سازمان فرهنگی و تربیتی است و در آن، کتاب‌ و برنامه‌های درسی تولید می‌شود، لازم است که بخش آموزش فعال‌تر و نظام‌مندتر باشد. بدیهی است که بخش آموزش ما، باید علاوه بر نیازسنجی، به نیاز آفرینی نیز بپردازد لذا وقتی رصد هوشیارانه انجام شود، پیشنهاداتی نیز برای آموزش ارائه خواهد شد و بخش اداری می‌تواند کاشف نیازهای نوین باشد. در این راستا لازم است که با نقد و بررسی گزارش ارائه شده به افزایش اقدامات مثبت و کاهش نقاط ضعف کمک کنیم.

دکتر علی محبی نیز در ادامه‌ی جلسه بیان کرد: در بدو امر نیاز است که اساساً تعریف خود را از نیازسنجی تغییر دهیم زیرا قطعاً نیازسنجی باید با نگاه مأموریت‌محور در این بخش مورد توجه قرار گیرد. چرا که در این صورت امکان بررسی بهتر و گسترده‌تری فراهم خواهد شد.

رامین نوظهوری، مشاور رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی نیز تصریح کرد: یکی از نکات مهم این است که علی‌رغم دوره‌های مختلفی که برگزار می‌شود، استقبال گسترده نیست. بدیهی است که این دوره‌ها، بر مبنای نیازسنجی‌ها شکل می‌گیرد اما شاید به‌دلیل عدم هماهنگی با اهداف سازمان یا احساس نیاز افراد، استقبال مورد نیاز شکل نمی‌گیرد، لذا شاید لازم باشد که به این بخش توجه ویژه داشته باشیم.

او افزود: در این راستا باید عناصر اصلی آموزش را مد نظر قرار دهیم و درک کنیم که اساساً در کدام بخش اهداف، آموزش، محتوا و ... مشکل وجود دارد.

محمد علوی‌تبار، معاون توسعه‌ی منابع و پشتیبانی سازمان با یادآوری عزت و احترام روز نهم دی ماه گفت: همان‌طور که می‌دانید اعضای هیأت علمی از جمله بخش‌های مهم سازمان است و اگر ما توجه جدی به اعضای هیأت علمی نداشته باشیم، سرمایه‌های خود را کاملاً از دست خواهیم داد، لذا یک برنامه‌ریزی جدی برای ارتقای این افراد نیاز داریم.

او افزود: بحث نیازشناسی و آینده‌نگری یکی از مسائل بسیار مهم در بخش آموزش است. بدیهی است که این بخش نیازمند یک روند علمی است، لذا باید از نیازسنجی‌های زبانی فاصله بگیریم و یک پژوهش و تحقیق را به شکل مدون در این بخش و دفاتر مختلف دنبال کنیم.

محمدصالح مذنبی، سرپرست دفتر انتشارات و فناوری آموزشی نیز با یادآوری اهمیت روز نهم دی ماه، گفت: امیدوارم بتوانیم در نظام آموزشی برای نسل جدید، مکتب حاج قاسم سلیمانی را تبیین کنیم زیرا همان‌طور که می‌دانید، به لطف خداوند، نظر حضرت حجت(عجل‌الله تعالی فرجه‌الشریف)، هدایت رهبر معظم انقلاب و بصیرت مردم ایران، کشور ما از فتنه‌ی نهم دی ماه نجات پیدا کرد.

او ادامه داد: به‌نظر می‌رسد که دشمنان کشور، آموزش و پرورش ایران را نشانه رفته‌اند. بر همین مبنا، به همان اندازه که ما باید به تحول و نوسازی نظام آموزشی اهتمام کنیم، دشمن هوشیار و بیدار است و برای نظام آموزشی ما برنامه‌ریزی کرده است.

سرپرست دفتر انتشارات و فناوری آموزشی افزود: در این راستا، ضروری است که نفوذ فرهنگی را با توجه به صحبت‌های مقام معظم رهبری پیدا کنیم و شایسته نظام جمهوری اسلامی ایران عمل کنیم. وی در ادامه نکاتی را در خصوص الگوی آموزش سازمان ارائه کرد.

تدوین طرح آموزش نیروی انسانی در سازمان پژوهش در دستور کار قرار گرفت

دکتر ملکی در بخش پایانی جلسه از اقدامات انجام شده در بخش امور اداری تشکر کرد و گفت: بدیهی است که اقدامات انجام شده شایسته‌ی تقدیر است اما تا رسیدن به جایگاه ایده‌آل با نگاه تحولی فاصله داریم.

او ادامه داد: در این روند ما نیازمند پاسخگویی علمی، آموزشی و مدیریتی به 5 سؤال هستیم زیرا در این صورت می‌توانیم یک طرح نوین آموزش انسانی را تدوین کنیم. برهمین مبنا ابتدا باید بدانیم که ما بناست به چه کسانی آموزش دهیم؟ نکته‌ی دیگر اینکه، کار در چند مرحله انجام خواهد شد؟ همچنین، چه چیزی را باید آموزش دهیم؟ با چه روشی آموزش انجام خواهد شد؟ و سؤال آخر اینکه پیشرفت آموزش‌ها را چگونه باید بسنجیم و ارزشیابی کنیم؟

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تصریح کرد: به‌نظر من پاسخگویی به این سؤالات منجر به دستیابی مدل نوین خواهد شد. در این راستا، ما باید کارکنان سازمان را به چهار دسته تقسیم کنیم. دسته‌ی نخست اعضای هیأت علمی هستند که یکی از سرمایه‌های سازمان به‌شمار می‌روند لذا در این مسیر لازم است که برخورد آکادمیکی با این گروه داشته باشیم. گروه دوم نیز کارشناسان سازمان هستند که در گروه‌ها پخش شده‌اند و باید مورد توجه قرار گیرند. گروه سوم مدیران واحدها هستند که نیازمند آموزش‌هایی متمایز از کارشناسان هستند. گروه چهارم نیز شامل بخش زحمت کشی است که در سازمان خدمات ارائه می‌دهند و نیازمند آموزش در راستای ارائه‌ی بهتر خدمات و برخورد با ارباب رجوع هستند.

دکتر ملکی ادامه داد: ما به الگوی ساماندهی نیروی انسانی نیاز داریم، لذا لازم است که این بخش نیز در دستور کار قرار گیرد زیرا جزء مطالبات جدی ماست. در راستای آموزش ما باید افراد را در بدو ورود آموزش دهیم اما در فرایند و ضمن خدمت نیز ما به پروسه‌ی آموزش نیاز داریم.

او تأکید کرد: در مورد اینکه چه چیزی آموزش دهیم باید به نیازسنجی بپردازیم اما در این بخش باید به منابع گردآوری اطلاعات توجه کنیم زیرا آنچه که به برنامه مشروعیت می‌دهد نیاز است اما اطلاعات به نیاز مشروعیت می‌بخشد. در این راستا باید بدانیم که اطلاعات از کدام منابع اخذ می‌شود؟ بدیهی است که تحلیل شغلی و انتظارات خود فرد، جزء منابع است. ضرورت‌های تعالی سازمانی نیز، از جمله منابع دیگری است که باید به آن توجه ویژه داشته باشیم. تصور من این است که اگر از این سه منبع با ابزارهای معین اطلاعات به دست آوریم و آن را تحلیل کنیم به نیازهای متعالی‌تری دست پیدا می‌کنیم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، ادامه داد: در مورد روش آموزش نیز نیازمند تمرکز بر روش‌های متعدد هستیم، لذا لازم است که از تجربه‌های سایر کشورها نیز استفاده کنیم تا بدانیم که روش‌های نوین در سراسر دنیا چگونه است؟ همچنین برای ارزشیابی پیشرفت آموزش‌ها نیز باید بیاندیشیم لذا ما باید اثربخشی آموزش را مورد توجه قرار دهیم تا بدانیم که آیا آموزش‌ها در کار گشایش ایجاد کرده است یا خیر؟

دکتر ملکی خواستار تشکیل کمیته‌ای برای تدوین طرح آموزش نیروی انسانی سازمان شد و گفت: اگر این سؤالات را پاسخ دهیم، مجموعاً می‌توانیم به طرح نوین دست پیدا کنیم، لذا من تقاضا دارم که در این راستا یک کمیته و کارگروه تشکیل شود تا بتوانیم در این مبحث به یک جمع‌بندی دست پیدا کنیم و تدوین طرح آموزش نیروی انسانی در سازمان با نگاه نوین شاهد باشیم. بدیهی است که در این مدل باید مسیر شناسایی، جذب، آموزش و نگهداری پرسنل، مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام

امتیازی داده نشده

ارسال نظر

Image CAPTCHA