

نشست مشترک بررسی زمینههای همکاری و همافزایی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی و دانشگاه فرهنگیان برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، این نشست در روز یکشنبه 23 مرداد با حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی لطیفی معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش، دکتر رضا مراد صحرایی سرپرست دانشگاه فرهنگیان و تعدادی از معاونین و مدیران هر دو بخش به میزبانی سازمان پژوهش برگزار شد.
در ابتدای این نشست حجت الاسلام و المسلمین دکترعلی لطیفی با اشاره به حضور خود در بخشهایی از فرایند نهاییسازی و تصویب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در شورای عالی انقلاب فرهنگی، بر اهمیت نقش محوری و بیبدیل معلم در محقق شدن تحوّل بنیادین تأکید کرد و گفت: اثرگذاری هیچ یک از عوامل تربیتی به اندازه معلم نیست، زیرا حتی اگر برنامه درسی و محتوای آموزشی هم نقص داشته باشد، معلم خوب میتواند آن نقص را پوشش دهد، ولی اگر معلم از صلاحیتهای کافی برخوردار نباشد، جایگزین دیگری نمیتواند داشته باشد.
معاون وزیر آموزش و پرورش با مرور سابقه همکاریاش در یک دهه گذشته با دانشگاه فرهنگیان و سازمان پژوهش، بیان کرد: فقدان اتصال جدی و کاملاً نهادینه شده بین سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی یکی از نقاط خلاء جدی در وضعیت فعلی آموزش و پرورش ما است که باید برای آن فکری شود.
ضرورت آموزش و آشنایی جدی معلمان با محتوای آموزشی ارائه شده توسط سازمان پژوهش و آمادگی ایشان برای تدریس طبق برنامه درسی؛ بهره گیری از همه ظرفیتهای دانشگاه فرهنگیان در مراحل مختلف فرآیند برنامهریزی و تولید محتوای کتابهای درسی و دیگر اجزای بستههای تربیت و یادگیری و هم افزایی با دانشگاه فرهنگیان در زمینه آییننامهها و مقررات اعضای هیئت علمی با نظر به ویژگیهای اختصاصی دو مجموعه از دیگر نکات مورد تأکید رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در این بخش بود.
دکتر لطیفی همچنین بر ضرورت تعیین و نهاییسازی زمینه های همکاری مشترک ضمن برگزاری جلسات منظم و مستمر با دستور مشخص جهت دستیابی به یک برنامه اقدام موثر و عملیاتی تأکید کرد.
در ادامه دکتر رضا مراد صحرایی سرپرست دانشگاه فرهنگیان از برگزاری جلسات مشترک با تمام معاونت های وزارت آموزش و پرورش خبر داد و افزود: هماهنگی در درون سیستم، پیشرفت را رقم می زند. وی، اساس نظام آموزش و پرورش را بر ارتباط بین سه محور مولف، معلم و دانش آموز دانست و تصریح کرد: کتاب براساس نیاز کف جامعه و مخاطب تالیف شده و معلم باید به صورت مطلوب این کتاب را به دانش آموزان ارائه دهد. سرپرست دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه معلم خوب، می تواند محتوای ناقص را جبران کند، تصریح کرد: معلم خوب و محتوای مطلوب، معجزه می کند و مدیریت دانشگاه فرهنگیان باید چنین معلمی را پرورش دهد.
وی تصریح کرد: توانمند سازی نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش اعم از معلم، کارمند و مدیر برعهده دانشگاه فرهنگیان است و این امر با همکاری سازمان پژوهش، باید هدفمند و هوشمندانه برگزار شود. وی با تأکید بر ضرورت حضور مؤلفان کتابهای درسی در فرآیند تربیت معلمان، تصریح کرد ما باید در دروس ترم آخر، مؤلفان را گسیل کنیم که بروند و نومعلمان را با منطق کتاب درسی و روابط درونی دروس آشنا کنند. ما کتابهای فوقالعادهای داریم، ولی خیلی از معلمها نسبت به آنها ناآشنا هستند.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان در پایان سخنان خود، پنج محورِ «فرآیند بازنگری معماری کلان برنامه درسی تربیت معلم دانشگاه فرهنگیان»، «نهضت تولید منابع آموزشی دانشگاه»، «توانمندسازی نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش»، «جشنواره الگوهای برتر تدریس» و «طراحی و عملیاتیسازی نظامنامه فرهنگی دانشگاه و کارپوشه فرهنگی دانشجومعلمان» را به عنوان مهمترین برنامههای دانشگاه معرفی کرد که تحقق آنها نیازمند مشارکت سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی است.
در ادامه، محمد علوی تبار معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان، مذنبی مدیرکل انتشارات و فناوری آموزشی سازمان، بدیعی مدیرکل حوزه ریاست سازمان، انصاری راد معاون دانشجویی دانشگاه فرهنگیان، موسوی معاون پژوهشی دانشگاه، حجتالاسلام مبشری معاون فرهنگی و ابراهیمی سرپرست معاونت نظارت و ارزیابی دانشگاه فرهنگیان نیز در راستای موضوع جلسه نکاتی را مطرح کردند.
در پایان سید سعید بدیعی مدیرکل حوزه ریاست و سید مهدی باقریان مدیرکل تألیف کتابهای ابتدایی و متوسطه نظری از سوی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی و ابراهیمی سرپرست معاونت نظارت و ارزیابی دانشگاه فرهنگیان به عنوان رابط بین دو مجموعه تعیین شدند تا فرایند عملیاتی سازی زمینههای مشارکت طرفین تسریع شود.
انتهای پیام
ارسال نظر