به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی به نقل از مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، حجتالاسلام والمسلمین دکتر علی لطیفی گفت: زمانی محتوا تولید میشد و مصرفکننده از آن استفاده میکرد، اما امروزه به سبب رشد ابزارها فضای مجازی؛ هر فرد یک خبرنگار است و شرایط خاصی ایجاد شده که دسترسی به حداکثر اطلاعات برای دانشآموزان ایجاد چندگانگی هویتی میکند، پرسش این است که در مواجهه با چنین دانشآموزانی چه باید کرد؟
دکتر لطیفی ادامه داد: در حوزه مطالعات هویت بسیاری از نظریهها به خاطر شرایط کنونی به چالش کشیده شده، لذا محتوای یادگیری نیازمند تعقل و هدفگذاری است.
وی خاطرنشان کرد: در عصر فضای مجازی، با انسان جدیدی مواجه هستیم و ابزارها زندگی انسان را دستخوش تغییر میکند در این دوران، مسأله فرهنگ باید مورد توجه قرار گیرد، چراکه این شرایط باعث پدید آمدن پرسشهای زیادی شده که نظام آموزش و پرورش باید برای آن تدبیر داشته باشد.
دکتر لطیفی در توضیح تحول در محتوای آموزشی اظهار کرد: از منظرهای متفاوتی میتوان به یاددهی و یادگیری پرداخت، لذا تحول زمانی ایجاد میشود که «تحول در محتوای یادگیری»، «تحول در روشها و شیوههای آموزشی» و «تحول در پایش و سنجش کیفیت یادگیری» مدنظر باشد.
وی ادامه داد: اطلاعات محتوای آموزشی اول باید نافع باشد. یعنی در آن توجه به نیازهای فردی و اجتماعی، توازن میان شایستگیهای عمومی و محتوای علمی و مهارتها برقرار باشد و دوم اینکه شایستگیهای مشترک دوره آموزش عمومی نظیر هویت اسلامی-ایرانی، تفکر، آداب و مهارتهای زندگی، سواد رسانهای و .... مورد توجه قرار گیرد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در ادامه به تشریح محور دوم تحول« تحول در روشها و شیوههای آموزشی» پرداخت و گفت: در این رویکرد ایجاد تحول در روشهای یادگیری مدنظر است که یکی از آنها آموزش آمیخته یا ترکیبی است که در آن هم آموزش به صورت حضوری است و هم از فناوریها و شیوههای اکتسابی بهدست آمده در دوران شیوع کرونا استفاده میشود.
دکتر لطیفی یکی از مزایای شیوه ترکیبی را جبران نقصهای احتمالی موجود در کتب درسی دانست که علاوه بر آن، در مسیر یادگیری و تثبیت بهتر، مؤثر است و با استفاده از آن، حتی در زمان تعطیلیهای غیرمنتظره مدارس، فرآیند یادگیری و آموزش متوقف نمیشود.
وی استفاده از زمینههای سریع پاسخ (QR code) و بهرهمندی از ساختارهای چندرسانهای را از دیگر موارد مورد استفاده در شیوههای نوین یادگیری برشمرد که در کتب درسی نیز طراحی شده تا دانشآموزان و معلمان با اسکن آن به ساختارهای چندرسانهای آموزشی دست پیدا کنند که مکمل آموزشی منابع درسی هستند.
دکتر لطیفی پیرامون محور سوم افزود: نظام آموزشی برای پاسخگویی به موقع به مسائل و نیازها، باید همیشه نسبت به رصد و پایش کیفیت آموزشی و وضعیت شاخصهای آموزشی حساس باشد.
انتهای پیام
ارسال نظر