اولین جلسه شورای هماهنگی و سیاستگذاری تحقیق و توسعه وزارت آموزش و پرورش به ریاست وزیر آموزش و پرورش و حضور رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، تعدادی از معاونان وزیر و نمایندگان بخشهای ذیربط سهشنبه یکم شهریور تشکیل شد.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، شورای هماهنگی و سیاستگذاری تحقیق و توسعه وزارت آموزش و پرورش در راستای ایجاد انسجام و هماهنگی در سیاستهای پژوهشی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.
سیاستگذاری درزمینه مدیریت امور تحقیقاتی، توسعه و اشاعه پژوهش، نوآوری و خلاقیت در وزارت آموزش و پرورش، هماهنگی و سازماندهی فعالیتهای پژوهشی و نوآوری نهادهای تحقیقاتی وزارت متبوع به منظور ارتقای کیفیت نظام آموزش و پرورش و تحقق هدفهای سند تحول بنیادین، تقویت و ترویج روحیه پژوهشگری و نهادینهسازی استفاده مؤثر یافتههای پژوهشی و نوآوری و پژوهش محوری در تصمیمگیریها و اقدامات آموزشی از صف تا ستاد، سیاستگذاری برای جلب همکاری سایر دستگاههای اجرایی، نهادهای ملی و بینالمللی و افراد مرتبط با پژوهش و نوآوری، برخی از اهداف برگزاری این شورا میباشد.
این جلسه شورا پس از وقفهای طولانی و با حمایت مقام عالی وزارت و در 4 محور اساسی و با توضیحاتی از دکتر علی محبی رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش برگزار شد.
اولین دستور جلسه به اولویتهای پژوهشی وزارت آموزش و پرورش اختصاص داشت. رئیس پژوهشگاه در این بخش گفت: این اولویتها براساس مشکلشناسی راهبردی که با تشکیل کارگاههای علمی در حوزههای مربوطه و نیز تحلیل زیرنظامهای سند تحول بنیادین شناسایی و تعریف شدهاند و پس از تایید در شورا و دریافت کد از شورای عتف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، فراخوان عمومی خواهند شد و پژوهشگران میتوانند با انتخاب هر اولویت نسبت به پژوهش در آن زمینه اقدام نمایند.
دستور بعدی، بررسی آیین نامه شورای تحقیقات آموزش و پرورش استان بود. دکتر محبی افزود: این آیین نامه در اجرای آییننامه شورای سیاستگذاری و هماهنگی تحقیق و توسعه وزارت آموزش و پرورش تدوین شده است. شورای تحقیقات آموزش و پرورش استان به عنوان نهادی با قابلیت تصمیمسازی، تصمیمگیری و نظارت بر فعالیتهای حوزه پژوهشی تشکیل میشود که از دو عنصر مشارکت و تخصص در پرتو خرد جمعی استفاده مینماید. نتایج جلسات و تصمیمات شورای تحقیقات استان در قالب مدیریت بهینه پژوهش و زمینهسازی برای کاربست نتایج پژوهشها، بهمنظور حل مسائل اساسی آموزش و پرورش استان بهرهبرداری میشود.
دستور سوم بررسی شیوهنامه تشکیل کمیتههای پژوهشی حوزه ستادی وزارت آموزش و پرورش بود. دبیر شورای تحقیقات گفت: کمیتههای پژوهشی حوزه ستادی با هدف تقویت و گسترش رویکرد تصمیمگیری و اقدام مبتنی بر پژوهش در بخشهای مختلف وزارت متبوع، تقویت و گسترش تعامل مؤثر، شناسایی و تعیین اولویتهای پژوهشی، زمینهسازی جهت اشاعه و کاربست یافتههای پژوهشی، تسهیل ارتباط ما بین حوزههای ستادی وزارت آموزش و پرورش با مؤسسات و سازمانهای پژوهشی و ارتقاء کیفیت فعالیتهای پژوهشی تشکیل میشوند.
آخرین دستور جلسه بررسی شیوه نامه چگونگی هزینه کرد اعتبارات پژوهشی در ادارات کل آموزش و پرورش استانها بود. شیوهنامه هزینه کرد اعتبارات پژوهشی در راستای نیازهای پژوهشی و هموارسازی مسیر پژوهش، با توجه به قوانین و مقررات پژوهشی، به عنوان مبنایی برای نحوه هزینه کرد اعتبارات پژوهشی تدوین شده و به استانهای سراسر کشور کمک مینماید تا هم راستا با سیاستهای وزارت آموزش و پرورش حرکت نمایند.
پس از ارائه نقطه نظرات اعضای شورا در مورد هر یک از 4 محور مطروحه، یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: هر کدام از مجموعههای وزارت آموزش و پرورش حداقل یک تحقیق بنیادی، یک تحقیق توسعهای و یک تحقیق کاربردی داشته باشند و روی سوژهها و موضوعاتی متمرکز شوند که حرکت رو به جلو را تسهیل و تغییراتی را در آموزش و پرورش ایجاد کنند.
وی افزود: پژوهشگاه مغز آموزش و پرورش است و باید خونرسانی به قلب (سازمان پژوهش)، جهت تولید محتوای مناسب برای کتابهای درسی را مهیا کند.
در پایان جلسه دکتر محبی از اعضا خواست یکبار دیگر اولویتهای پژوهشی را مورد بازنگری قرار دهند و اولویتهای اصلاحی را به پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش اعلام نمایند.
انتهای پیام
ارسال نظر