معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در برنامه صبح بخیر ایران تشریح کرد:

بهسازی و روزآمدسازی محتوای کتاب‌های درسی در دستور کار سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی است



معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با حضور در برنامه صبح بخیر ایران ابعاد مختلف فرآیند روزآمدسازی و بهسازی کتاب‌های درسی را تشریح کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی لطیفی معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با حضور در برنامه صبح بخیر ایران، برخی ابعاد مربوط به فرآیند روزآمدسازی و بهسازی کتاب‌های درسی را در راستای عملیاتی‌سازی منویات رهبری تشریح کرد.

در این برنامه دکتر لطیفی در پاسخ به این سؤال که در راستای آنچه به‌عنوان تغییرات در سرفصل‌های درسی به‌منظور پویایی و بالندگی محتوای کتاب‌های درسی از سوی مقام معظم رهبری مطرح شد چه اقداماتی صورت پذیرفته است؟ ؛ گفت: قبل از هر چیز لازم است یک مقدمه را در راستای شفاف‌سازی اذهان عمومی در خصوص فرآیند تألیف و چاپ کتاب درسی بیان کنم. فرآیند چاپ کتاب درسی فرآیندی پیچیده است و اقتضائات کارشناسی خودش را دارد. همچنین فرآیند چاپ‌سپاری با توجه به حجم 150 میلیون جلدی کتاب‌های درسی برای 970 عنوان کتاب در پایه‌ها و شاخه‌های مختلف فرآیندی زمان بر است و برای اینکه کتاب درسی، سال بعد در موعد مهرماه به‌دست دانش‌آموز برسد باید روزانه 400 هزار جلد کتاب درسی چاپ شود. پس چاپ و تولید کتاب درسی نیازمند یک فرآیند پیشینی و پسینی است و هرگونه تغییری نیز در چارچوب یک نقشه طراحی شده باید صورت پذیرد.

معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ادامه داد: به‌منظور اجرای هر تغییری در کتاب درسی باید با پیش‌بینی نسبت به کلیت فرآیند و اشاعه و پشتیبانی و آموزش معلمان نیز توجه داشت. آنچه مقام معظم رهبری بر آن تأکید کردند در واقع بیان یک خواست اجتماعی و مطالبه‌ی مردمی است که از سطوح و لایه‌های مختلف گزارشات آن به سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی نیز رسیده است. بر این اساس دو فرآیند را در پیش داریم، ‌فرآیند بهسازی و فرآیند روزآمدسازی کتاب‌های درسی در دستور کار سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی است. ‌

دکتر لطیفی در خصوص بهسازی کتاب‌های سال تحصیلی جدید گفت: تغییرات از جنس بهسازی برای مهر امسال با توجه به نظرسنجی از معلمان و دانش‌آموزان و گزارشات مدارس صورت پذیرفته است و متناسب با نظرات کارشناسی است. اما آنچه مربوط به‌روزآمدسازی کتاب‌های درسی است مبتنی بر این نکته است که کتاب درسی یک عمر و اعتبار در یک بازه تاریخی به‌طور متوسط بین 5 تا 15 سال دارد و مجموعه‌ای از عوامل مختلف بر عمر این محتوا تأثیر دارند. لذا گاهی در برخی مقاطع نوع تغییرات بهسازی و گاهی تحولی و اساسی از جنس روزآمدسازی است که باید در یک دوره تحصیلی با توجه به اقتضائات پایه‌ها و محتوایی که در آن دوره مد نظر است روزآمدسازی همچون زنجیره‌ای از داده‌ها و اطلاعات طراحی شود. اینجا دیگر نمی‌شود یک کتاب درسی را مرمت کرد و تغییر باید ساختاری و مبتنی بر نقشه یک دوره تحصیلی باشد. بنابراین اقدام کوتاه‌مدت سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی برای مهر امسال بر اساس نظرات کارشناسی معلمان و مطالبه عمومی بهسازی است. به‌طور مثال در برخی تکالیف در کتاب‌های درسی و مواردی مثل سواد رسانه‌ای و هدایت شغلی، برخی بهسازی‌ها هم در حوزه زیبایی‌شناختی کتاب درسی از نظر فرم و تصویرگری است که با توجه به ظرافت‌ها و دقت و زمان مورد نیاز برای هر کار هنری باید صرف شود، مورد نظر است.

رئیس سازمان پژوهش در خصوص اقدام بلندمدت سازمان گفت: اقدام بلندمدت سازمان پژوهش از جنس روزآمدسازی است که ناظر بر بازطراحی کلیت کتاب‌های درسی، عناوین دروس و توزیع محتوای زمان آموزش است که بر اساس یک مجموعه از مطالعات راهبردی و توان کارشناسی داخل و بیرون سازمان پژوهش صورت می‌گیرد.

دکتر لطیفی در پاسخ به این سؤال که دانش‌آموزان در گروه‌های سنی مختلف چه مطالبی را می‌خوانند گفت: آنچه تغییر از نوع بهسازی است از طریق رسانه‌ها برای سال تحصیلی آتی اعلام خواهد شد ولی آنچه از جنس روزآمدسازی است در قالب راهنماها و چارچوب‌های محتوای درسی در اختیار معلمان و مدارس و خانواده‌ها قرار می‌گیرد. لطیفی خاطر نشان کرد: در کشور اسناد بالادستی و تحولی بسیار خوبی داریم اما این اسناد نیاز به ترجمه و اجتماعی‌سازی برای عموم و به‌ویژه معلمان را دارد تا بتواند یک تغییر نگرش در زاویه نگاه به اجرای محتوای درسی داشته باشد. هر محتوایی باید با نگرش و جهت‌گیری دقیق و درست برای فهم دانش‌آموز؛ آموزش داده شود و این نیاز به هدف‌گذاری دارد و کار این راهنما‌ها ترسیم این هدف‌گذاری است.

انتهای پیام

1
امتیاز: 1 (1 رای)

ارسال نظر

Image CAPTCHA