معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی تأکید کرد این راهنمای عمل با محوریت معلم و حل مسئله برای عمق بخشیدن و غنیتر شدن آموزش کمک میکند.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، آیین رونمایی از "کتابهای راهنمای عمل آموزش ترکیبی" با حضور دکتر یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش و رئیس، معاون، مدیران کل و تعدادی از کارشناسان سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی و صاحبنظران این عرصه، روز چهارشنبه 4 آبان ماه در ساختمان شهید رجایی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.
یوسف نوری مقام عالی وزارت با تبریک به ریاست سازمان به جهت رسیدن به این دستاورد مهم، افزود: سازمان پژوهش میتواند با دریافت نقد از کارشناسان و صاحبنظران به یک سند قویتر نیز دست یابد.
در ابتدای مراسم رونمایی حجتالاسلام والمسلمین دکترعلی لطیفی ضمن تشکر از تلاشهای همکاران سازمان و دفاتر تألیف در تهیه "راهنمای عمل آموزش ترکیبی"، به تجارب دوران همهگیری کرونا در زمینه آموزش اشاره کرد و گفت: آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت در تجربه رشد میکند؛ ما با تجربه میآموزیم و آموزش نیز با تجربه ارتقاء مییابد.
وی با تأکید بر اینکه دوران کرونا باعث شد تا فضای مجازی را جدی بگیریم، یادآور شد: اتفاقات زیادی در دوران کرونا رخ داد و تدبیرهایی نیز برای مواجهه با نحوه حضور در فضای مجازی در کلیت وزارت آموزش و پرورش و در سازمان پژوهش اندیشیده شد که شبکه «شاد» یکی از این تدابیر بود.
معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی بیان کرد: باور معلمان به توانمندی خودشان و اینکه میتوانند برای دنیای پیشرو طراحی داشته باشند و تولید محتوا کنند؛ اتفاق مهمتری بود که در این دوره افتاد.
وی راهنمای عمل آموزش ترکیبی را یکی از قطعات پازل مجموعه اقدامات وزارت برای ورود به آموزش برای دنیای آینده دانست و گفت: تصویر ما از آموزش ترکیبی این است که آموزش ترکیبی، یک رویکرد جدید به فرایند یادگیری و زمینهسازی برای یادگیری است.
جدی گرفتن محوریت معلم در فرایندهای یادگیری و بهرهگیری از ظرفیتها، ابزارها، فرصتها و فناوریهای نوین در خدمت آموزش دو موضوع اساسی از تجربههای سالهای تعطیل بودن مدارس بود که دکتر لطیفی به آن اشاره کرد و افزود: معلم، زمینه عمیقتر شدن آموزش را تقویت میکند و نگاه ما در تهیه و تدوین راهنمای عمل آموزش ترکیبی این است که با بهرهگیری از این بسترها و ظرفیتها؛ آموزش حتی در صورت پیشامد رخدادهای غیرمترقبه، استمرار داشته باشد و وقفهای درآن رخ ندهد.
وی ادامه داد: در آموزش ترکیبی، نگاه کلی ما این است که هرچند تمرکز و توجه اصلی آموزش، بر آموزش حضوری است ولی ابزارها، فرصتها و ظرفیتهای فناوریهای اطلاعات و ارتباطات و فضای مجازی نیز باید به خدمت آموزش در آیند. حال قرار است با استفاده از فرصت فضای مجازی معلم بتواند زمینههای غنیتر کردن، عمیقتر شدن و مستمر شدن آموزش را فراهم سازد.
حجتالاسلام والمسلمین لطیفی با تأکید براهمیت اشاعه و آموزش معلمان در جهت تثبیت این نوع انگاره و نگاه به آموزش، خواستار توجه ویژه به توانمندسازی معلمان و گذاشتن تمام توان و انرژی وزارت آموزش و پرورش در این مسیر شد. وی، انگیزه و آمادگی معلمان در این مسیر را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: استمرار این نوع نگاه همچنین عمیق و ماندگار شدن آموزش نیازمند این است که تمام توان خود را روی اشاعه و آموزش رویکرد نوین بگذاریم.
در ادامه این نشست محمدمهدی باقریان مدیرکل دفتر برنامهریزی و تألیف کتابهای درسی ابتدایی و متوسطه نظری با اشاره به شکلگیری کمیته آموزش ترکیبی از اسفندماه سال 1400 و تدوین راهنمای برنامه عمل آموزش ترکیبی براساس پژوهشهای میدانی و کارگاههای آموزشی و تلاش همکاران دفتر تألیف، بیان داشت: در این مسیر چیزهای زیادی یاد گرفتیم و یکی از مهمترین یافتههای ما این بود که در ابتدای راه هستیم و این رونمایی، نقطه شروعی است برای راهی که در پیش داریم و باید با برنامهریزی به چشمانداز آرمانی که مد نظر است برسیم.
وی با تأکید بر اینکه آمیختگی بیشتر با گزارههای هویتی و تمدنی مندرج در اسناد تحولی، یکی از برنامههای بلندمدت مد نظر دفتر تألیف در این رویکرد است، گزارشی از ساختار، فصلبندی و مفاهیم و مباحث راهنمای عمل آموزش ترکیبی ارائه کرد.
در پایان مراسم متون تهیه شده به عنوان راهنمای عمل آموزش ترکیبی به صورت رسمی و با حضور وزیر و دیگر مسؤولان رونمایی شدند.
انتهای پیام
ارسال نظر