نشست «اعتباربخشی به الگوی مشارکت» بهمنظور بررسی نحوه مشارکت اثربخش معلمان و مدیران مدارس کشور در انجام بهینه مأموریتهای سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با حضور جمعی از معلمان و مدیران مدارس منتخب شهر تهران و شهرستانهای استان تهران برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، در ابتدای این نشست دکتر حسن مظاهری، دبیر شورای هماهنگی علمی سازمان پژوهش، به طرح مسأله و بیان کلیاتی از اقدامات انجام شده درباره طراحی و تدوین الگوی مشارکت بخشهای ستادی، مدیران مدارس، معلمان و مربیان، استادان حوزه و دانشگاه، خانوادهها، رسانهها و نهادهای مرتبط در انجام مأموریتهای سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی پرداخت.
اشتراکگذاری مطالب تربیتی معلمان برای ارتقای کیفی محتواهای سازمان پژوهش
قنبری، نماینده گروه معلمان دوره متوسطه اول، مجلات عمومی و اختصاصی رشد را یکی از مصادیق مشارکت مؤثر معلمان با این سازمان دانست و اظهار داشت: در دسترس قراردادن محتواهای آموزشی و تربیتی تولیدی معلمان و اشتراکگذاری تجارب آنان از این طریق، زمینه مناسبی برای ارتقای کیفی و هدفمند تولیدات محتوایی سازمان است.
ضرورت بهرهمندی از فناوریهای ارتباطی برای ایجاد تعامل بین معلمان و سازمان پژوهش
در ادامه نماینده گروه معلمان متوسطه دوم، فنیوحرفهای و کاردانش بر ضرورت بهرهمندی مناسب از فناوری ارتباطات و اطلاعات برای ایجاد فضای تعاملی دو سویه یا چند سویه و طراحی و پیادهسازی سامانههایی اختصاصی در این زمینه تأکید کرد.
وی همچنین اعتبارسنجی منظم کتابهای درسی تغییر یافته یا نونگاشت را در همین بستر تعاملی حائز اهمیت ارزیابی کرد.
ضرورت شناسایی راهکارهای عملیاتی برای تعامل سازمان پژوهش با معلمان و مدیران مدارس
حسینی، نماینده گروه مدیران مدارس متوسطه دوم، فنیوحرفهای و کاردانش نیز برگزاری این نشست را گامی مؤثر برای جلب مشارکت معلمان، مربیان و مدیران مدارس در مأموریتهای سازمان پژوهش دانست و با قدردانی از طراحان و برگزارکنندگان آن، بر تکرار هدفمند نشستهایی از این دست تأکید کرد و گفت: سامانههای ارتباطی و تعاملی بهنحوی طراحی و پیادهسازی شوند که توانایی تحلیل، شناسایی و معرفی راهکارهای عملیاتی مشارکت را داشته باشند.
لزوم تعیین رابط بین معلمان و مدیران با سازمان پژوهش
تعیین رابط با سازمان پژوهش از دو گروه معلمان و مدیران مدارس از هر منطقه نیز، پیشنهاد خانم حب عسگری، نماینده گروه مدیران مدارس ابتدایی و متوسطه اول در ادامه این نشست بود. وی همچنین بر ایجاد دریچههای ارتباطی و تعامل مستقیم معلمان و مدیران مدارس با سازمان پژوهش تأکید کرد.
خانم ایلانلو، نماینده گروه معلمان ابتدایی هم بر فعالشدن گروههای برنامههای درسی در سطح مناطق تأکید کرد و گفت: پاسخگویی و واکنش مناسب سازمان پژوهش به پیشنهادات ارائه شده باعث تقویت ارتباط و موجب ارتقای سطح کیفی مشارکت معلمان در مأموریتهای سازمان بهویژه در عرصه تولید محتوا و تألیف کتابهای درسی خواهد شد.
در پایان این نشست مقرر شد پیشنهادات عملیاتی برای مشارکت، پس از بررسی و گفتوگوی بیشتر با معلمان و مدیران مدارس به دبیرخانه شورای هماهنگی علمی سازمان پژوهش ارسال شود. همچنین مقرر شد با تشکیل کارگروههای تخصصی (مدیران و معلمان به تفکیک مقاطع تحصیلی) الگوی مشارکت تکمیل و اعتباربخشی شود.
انتهای پیام
ارسال نظر