آموزش پیشگیری از آسیب های اجتماعی در کتب درسی



پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در مدارس به ویژه برای نوجوانان در معرض خطر نیاز به پیش نیازهای خاصی دارد که از ضروری‌ترین آنها مداخلات ویژه دانش‌آموزان در معرض خطر و تدوین نقشه خطرپذیری مدارس است همچنین آموزش‌های پیشگیری به کتاب‌های درسی وارد شده است.

تاکنون کتاب‌های درسی پایه‌های ششم، هفتم و هشتم با رویکرد آموزش مهارت‌های خود مراقبتی تغییر کرده‌اند و در کتاب درسی مطالعات اجتماعی و سبک زندگی پایه هشتم،‌ موضوع اعتیاد، رفتارهای پرخطر و آسیب‌های اجتماعی به عنوان یک بخش مستقل درج شده است.

پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در مدارس به ویژه برای نوجوانان در معرض خطر نیاز به پیش نیازهای خاصی دارد که از ضروری‌ترین آنها مداخلات ویژه دانش‌آموزان در معرض خطر و تدوین نقشه خطرپذیری مدارس است همچنین آموزش‌های پیشگیری به کتاب‌های درسی وارد شده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، افزایش آسیب‌های اجتماعی در بین نوجوانان یکی از خطراتی است که جامعه‌شناسان و روان‌شناسان نسبت به آن هشدار می‌دهند و در تحقیقاتی که اخیراً منتشر شده برخی آسیب‌های اجتماعی از جمله گرایش به مصرف سیگار و قلیان، ارتباط با جنس مخالف و کتک کاری در بیرون از خانه، همه‌گیرترین رفتارهای پرخطر در میان نوجوانان گزارش شده است.

اگر چه آسیب‌های اجتماعی از جامعه به مدارس وارد می‌شود اما برای امن ماندن محیط مدارس و مراقبت از دانش‌آموزان در برابر آسیب‌های اجتماعی نیاز به برنامه‌ریزی‌های کوتاه مدت و دراز مدت و اجرای برنامه‌های آموزشی ویژه نوجوانان است و در این رابطه آموزش و پرورش نقش کلیدی دارد هر چند نمی‌توان ضرورت همکاری سایر نهادها با دستگاه‌ تعلیم و تربیت برای واکسیناسیون دانش‌آموزان در برابر آسیب‌‌های اجتماعی است.

کارایی، اثربخشی و موفقیت در حوزه پیشگیری از اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی در بین نوجوانان در مدارس به برنامه‌ها و پیش نیازهایی احتیاج دارد که یکی از اصلی‌ترین آنها نقشه خطرپذیری مدارس است.

دفتر مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش،‌ پیش‌نیازهایی که برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی در مدارس نیاز است و ورود بحث پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی به کتاب‌های درسی دانش‌آموزان را در برای انتشار در اختیار خبرگزاری تسنیم قرار داده است.

علاوه بر نقش موثری که در رصد و دیده‌بانی وضعیت گرایش به رفتارهای پرخطر و نیز عوامل مخاطره‌آمیز دانش‌آموزان در زمینه آسیب‌های اجتماعی دارد،‌ یکی از زیرساخت‌های مهم برای هدفمندسازی و تعیین اولویت‌های مربوط به برنامه‌های پیشگیری از آسیب اجتماعی در مدارس تدوین نقشه خطرپذیری است.

برنامه‌های آموزش پیشگیری در مدارس؛ آموزش پیشگیری در کتاب‌های درسی

تاکنون کتاب‌های درسی پایه‌های ششم، هفتم و هشتم با رویکرد آموزش مهارت‌های خود مراقبتی تغییر کرده‌اند و در کتاب درسی مطالعات اجتماعی و سبک زندگی پایه هشتم،‌ موضوع اعتیاد، رفتارهای پرخطر و آسیب‌های اجتماعی به عنوان یک بخش مستقل درج شده است.

طرح‌های آموزش پیشگیری با رویکرد رشد مدار نیز شامل برنامه‌هایی هستند که به تناسب ویژگی‌ها و دوره‌های رشد جسمی، روانی و اجتماعی کودکان و نوجوانان، سطحی از مهارت‌های پیشگیرانه را به آنها آموزش می‌دهند که به همین دلیل، نوع مهارت‌ها در هر دوره تحصیلی متفاوت بوده و در عین حال مکمل یکدیگر هستند و انتظار می‌رود که دانش‌آموزان با فراگیری این مهارت‌ها بتوانند توانایی‌شان را برای خود مراقبتی افزایش داده و در برابر آسیب‌های اجتماعی و رفتارهای پرخطر از خود محافظت کنند.

طرح آموزش مهارت‌های مراقبت از خود (دوره ابتدایی)

این طرح با محوریت کتاب مطالعات اجتماعی پایه ششم ابتدایی اجرا می‌شود و به منظور غنی‌سازی و تکمیل آموزش‌های پایه در زمینه مهارت‌‌های ارتباط جمعی و تصمیم‌گیری اجرا می‌شود.

طرح آموزش مهارت‌های مقابله با رفتارهای پرخطر (دوره متوسطه اول)

مدرسه‌ای که دانش‌آموزان آن تحت آموزش بخشی از برنامه مهارت‌های زندگی به منظور مواجهه مؤثر آن با مصادیق آسیب‌های اجتماعی و رفتارهای پرخطر و مقاوم سازی آن‌ها برای حل مسئله و تصمیم گیری در مواقع خطر هستند.

4
امتیاز: 3.7 (6 رای)

ارسال نظر

Image CAPTCHA