
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - منطقه چهارمحال و بختیاری - محمد حسنی در اولین همایش علمی- پژوهشی ارزشیابی کیفی- توصیفی چهارمحال و بختیاری در شهرکرد اظهار کرد: هرالگوی ارزشیابی دارای چند عنصر و مفهوم کلیدی است که برای اثربخشی بهتر باید خطی نبوده و با یکدیگر تعامل داشته باشند.
حسنی تصریح کرد: هدف، کانون توجه، نوع اطلاعات، سبک جمعآوری اطلاعات، تحلیل اطلاعات، کاربرد، بازخورد، داوری و عامل ارزشیابی در ارزشیابی کیفی-توصیفی مد نظر هستند.عدهای فکر میکنند ارزشیابی توصیفی یعنی قبولی بدون قید و شرط دانشآموزان که این فکر نوعی بدفهمی است.
این عضو هیات علمی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی افزود: یکی از دلایلی که باعث این بدفهمی شده، پیچیدگی موضوع است.
حسنی با اشاره به اینکه الگوهای ارزشیابی از نظر هدف به دو دسته کلی تقسیم میشوند، اظهار کرد: ارزشیابی از یادگیری(نتیجه گرا) و ارزشیابی برای یادگیری(فرآیندگرا) این دو الگو هستند. کمک به بهبود یادگیری و تحقق بهتر اهداف آموزشی و فراهم کردن شواهد لازم برای تصمیم گیری درباره ارتقای دانشآموز از جمله مهمترین اهداف در الگوی ارزشیابی کیفی-توصیفی هستند.
این عضو هیات علمی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی افزود: در این نوع ارزشیابی دادههایی که در مسیر به دست میآیند مهم هستند و نه دادههایی که در پایان مسیر به دست میآیند.
حسنی به بیان انواع ارزشیابی از نظر کانون توجه پرداخت و گفت: هدایت فرآیندهای یادگیری برای حصول بهتر نتایج یادگیری و با تحقق اهداف یادگیری یکی از انواع ارزشیابی از نظر کانون توجه است. جمعآوری شواهدی مناسب در فرآیند برای تصمیمگیریهای پایانی، دیگر نوع این ارزشیابی از نظر کانون توجه است.
ارسال نظر