به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، سید نصرت الله فاضلی دبیر شورای هماهنگی علمی سازمان اظهار کرد: در این نشست که روز یکشنبه مورخ 10 مردادماه 95 در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی برگزار گردید آقای دکتر محمد جعفر جوادی از اعضای گزینش و شورای ترجمه سازمان به تبیین کلیات رویکرد یکپارچه آموزش علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات در آمریکا از سال 2001 پرداخت که این طرح ابتدا با 4 هزار نفر دانش آموز شروع شد و در حال حاضر این رویکرد به یک جنبش سراسری در دنیا تبدیل شد.
وی افزود: به خاطر این رویکرد STEM در آموزش آمریکا انتخاب شد تا در رقابت جهانی با کشورهایی مانند ژاپن و چین عقب نیفتند در این رویکرد یادگیری حرفه ای، تولید برنامه درسی مبتنی بر STEM ، استفاده از جامعه محلی (پاسخگویی به دنیای واقعی)، یادگیری برای همه دانش آموزان مورد توجه قرار گرفت.
موضوع علوم مبنا و پایه برای موضوعات فناوری، مهندسی، و ریاضیات است برای اجرای این طرح صد هزار نفر نیروی انسانی آموزش دهنده به عنوان معلم جذب مدارس شدند
در ادامه این بحث دکتر اسماعیلی عضو هیأت علمی سازمان پژوهش و مترجم مقاله مهندسی برای همه از مجله الگترونیکی چشم انداز شماره 11 سازمان به شرح و تبیین این مقاله پرداختند که مهندسی برای همه دارای مرحله فرآیندی 1- تعیین 2- بررسی 3 - تحلیل محتوی 4- برنامه ریزی برای انجام 5- ایجاد و تولید 6-آزمایش (کنترل کیفیت) 7-بهبود 8- اطلاع رسانی است د علاوه بر آن دارای اصول ششگانه است 1- حتما مربوط به دنیای واقعی باشد 2- حتما کمک به دیگران باشد 3-مسائلی باشد که راه حل هایی متنوع داشته باشد 4- به شکست ها ارزش داده شود (دانش آموز شکست نمی خورد بلکه طرح و پروژه شکست می خورد.) 5- کارگروهی دانش آموزان و یادگیری اجتماعی 6-استفاده مناسب از مواد در دسترس و دور ریز مانند چوب بستنی – روزنامه ...
در پایان حاضران؛ اعضای پژوهشگاه و معاونت های آموزش ابتدایی و دوره اول متوسطه و انجمن اولیا و مربیان سؤالاتی را مطرح نمودند و به آن پاسخ داده شد.
شایان ذکر است: مجله چشم انداز شماره 11 در سایت Roshd mag.ir قابل مشاهده است.
ارسال نظر