سیزدهمین نشست مطالعه تطبیقی با موضوع STEM برگزار شد



به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، سید نصرت الله فاضلی دبیر شورای هماهنگی علمی سازمان اظهار کرد: در این  نشست که روز یکشنبه مورخ 10 مردادماه 95 در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی برگزار گردید  آقای دکتر محمد جعفر جوادی از اعضای گزینش و شورای ترجمه سازمان به تبیین کلیات رویکرد یکپارچه آموزش علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات در آمریکا از سال 2001 پرداخت که این طرح ابتدا با 4  هزار  نفر  دانش آموز شروع  شد و در حال حاضر این  رویکرد به یک  جنبش سراسری در دنیا تبدیل شد.

وی افزود: به خاطر این رویکرد STEM در آموزش آمریکا انتخاب شد تا در رقابت جهانی با کشورهایی مانند ژاپن و چین عقب نیفتند در این رویکرد یادگیری حرفه ای، تولید برنامه درسی مبتنی بر STEM ، استفاده از جامعه محلی (پاسخگویی به دنیای واقعی)، یادگیری برای همه دانش آموزان مورد توجه قرار گرفت.

موضوع علوم مبنا و  پایه برای موضوعات فناوری، مهندسی، و ریاضیات است برای اجرای این طرح صد هزار نفر نیروی انسانی  آموزش دهنده به عنوان معلم جذب مدارس شدند

 در ادامه این بحث دکتر اسماعیلی عضو هیأت علمی سازمان پژوهش و مترجم مقاله مهندسی برای همه از مجله الگترونیکی چشم انداز شماره 11 سازمان به شرح و تبیین این مقاله پرداختند که مهندسی برای همه دارای مرحله فرآیندی     1- تعیین                2- بررسی                 3   - تحلیل محتوی           4- برنامه ریزی برای انجام     5- ایجاد و تولید   6-آزمایش (کنترل کیفیت)    7-بهبود    8- اطلاع رسانی است د علاوه بر آن دارای اصول ششگانه است  1- حتما مربوط به دنیای واقعی باشد   2- حتما کمک به دیگران باشد       3-مسائلی باشد که راه حل هایی متنوع داشته باشد     4- به شکست ها ارزش داده شود (دانش آموز شکست نمی خورد بلکه طرح و پروژه شکست می خورد.)       5- کارگروهی دانش آموزان و یادگیری اجتماعی      6-استفاده مناسب از مواد در دسترس و دور ریز مانند چوب بستنی – روزنامه ...

در پایان حاضران؛ اعضای پژوهشگاه و معاونت های آموزش ابتدایی و  دوره اول متوسطه و انجمن اولیا و مربیان سؤالاتی را مطرح نمودند و به آن پاسخ داده شد.

شایان ذکر است: مجله چشم انداز شماره 11 در سایت Roshd mag.ir قابل مشاهده است.

امتیازی داده نشده

ارسال نظر

Image CAPTCHA