آینده پژوهی از مباحث جدی مطرح در آموزش و پرورش است



به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی مرکز آموزش و پرورش، شامگاه روزچهارشنبه 20 مردادماه 95 دکترعلی‌اصغر فانی در مراسم اختتامیه سی‌و‌سومین اجلاس مدیران و رؤسای آموزش و پرورش کشور که در سالن اجلاس سران برگزار شد، با تأکید بر لزوم آینده‌نگری و آینده‌ پژوهی در برنامه‌ ریزی نظام آموزشی، افزود: در صورتی که آموزش و پرورش آینده را ببیند و برنامه‌ ریزی داشته باشد، می‌توان امیدوار بود که خروجی آن پاسخگوی نیازهای جامعه باشد.

فانی با تآکید بر اینکه تنها در صورتی که آموزش و پرورش آینده را ببیند و برنامه‌ریزی داشته باشد، می‌توان امیدوار بود که خروجی آن نیز پاسخگوی نیازهای جامعه و زمانه‌ خودش باشد، اظهار کرد: بحث آینده‌پژوهی و آینده‌نگری و بالاتر از اینها آینده‌نگاری، بحثی جدی است که در همه دستگاه‌ها از جمله آموزش و پرورش مطرح است. اگر آینده‌نگر نباشیم، هرروز با موضوع کارمان بیشتر فاصله ‌می‌گیریم. نظامی که ما برای آن برنامه‌ریزی می‌کنیم بایدحاصل تصور ما از آینده باشد.

وزیر آموزش با بیان اینکه این کار الزامات و نیازهایی نیز دارد، اظهار کرد: نیاز به اطلاعات، کلاسهای شاد و با نشاط، چالاکی و حذف بروکراسی، منابع کافی، تقویت آموزشهای رسانه‌ای، نیاز به تغییر و انتخاب دقیق، اقتباس مفید و نه تقلید، نیاز به آینده‌پژوهی و حدس عالمانه درباره‌ آینده آموزش و پرورش از جمله مهمترین این موارد است.

 وی افزود: در دیدارهای اخیرمان با با مقام معظم رهبری نیز ایشان اشاره کردند که سند تحول چیز خوبی است اما نیاز به بازنگری دارد  و این نشان می‌دهد ما همواره به ارزیابی نیازمندیم و رویکرد آینده‌پژوهانه به معنای بی‌نیازی از دریافت بازخورد نیست.

فانی  با اشاره به بحث توسعه فضاها و تجهیزات، به لزوم استانداردسازی فضاهای آموزشی تأکید کرد و گفت: یک سوم فضاهای آموزشی ما استاندارد نیست و باید در برنامه ششم توسعه تلاش کنیم این فضاها را استانداردسازی کنیم.روح سند ایجاب می‌کند زیرساختهای آن قبلاْ فراهم شود.

عضوکابینه تدبیروامیدفراهم کردن مقدمات تحقق سند تحول نظام آموزش کشور را نیز در ادامه راهبردهای وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد و افزود: با شعار دادن و افزودن یک پایه تحصیلی به کلاسهای ابتدایی، نباید خیال کنیم سند تحول را اجرا کرده ایم. مطابق سند تحول برای اجرای درست این سند نیاز به زیرساختهایی هست و زیرنظام های سند ناظر برهمین موضوع است.

وزیر آموزش و پرورش افزود: باید روی زیرنظامهای منابع انسانی، فضا و  تجهیزات، منابع درسی، منابع مالی، پژوهش و مدیریت و... کار بشود و زیرساختهای این تحول فراهم شود؛ در غیر این صورت و با آماده نبودن پیش نیازها، صرف اعلام تحول باعث تحول نمی شود.

 فانی ارتقای راهبری و مدیریت در آموزش و پروش را هم یکی دیگر از سیاستهای اجرایی جدی  این وزارتخانه دانست و اظهارکرد: لایه‌های مدیریت در همه سطوح از جمله مدیریت در سطح مدرسه، منطقه ستاد و استان باید هم از نظر مدیران و هم نفس مدیریت ارتقا پیدا کند. در کنار این ارتقای مدیریت منابع انسانی نیز یکی از سیاستهای مهم است زیرا با نیروهای کمتوان نمی‌توان انتظار تحول داشت.

فانی توسعه مشارکت در آموزش و پرورش را نیز یکی از ملزومات تحقق سند تحول نظام آموزش ددانست و افزود: آموزش و پرورش بدون مشارکت سایر نهادها و دستگاه‌ها و معلمان و اولیا، به جایی نمی رسد و حتماْ همه باید همکاری کنند و مشارکت از لوازم تحول در آموزش و پرورش است.

امتیازی داده نشده

ارسال نظر

Image CAPTCHA