نزدیک به 900 نفر دست به دست هم دادند تاکتاب های جدید به موقع آماده شود



به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، مهندس محسن جعفرآبادی مشاور رئیس سازمان و دبیر همایش تجلیل از مولفین کتب درسی اظهار کرد: خیرمقدم عرض می‌کنم به جمع خردورزان اهل معرفت و صاحبان دولت ماندگار در ساحت تعلیم و تربیت به ویژه وزیر محترم آموزش و پرورش و گرامی می‌داریم در آستانه ماه پیروزی خون بر شمشیر یاد گوشواره عرض حضرت سید‌الشهدا (ع) و همه شهدای راه حق و امام شهیدان را و همراه با مدافعان حرم به پیروی از رهبر معظم انقلاب همصدا می‌گوئیم که: کلنا عباسک یا زینب.

اولین سال که این مراسم را به پا داشتیم همه باور و امیدمان این بود که نکوداشت مؤلفان و دست‌اندرکاران کتاب و بسته آموزشی و ارج گذاری خدمات علمی دانشوران، می‌تواند به رواج و تحکیم آثار قلمی و فکری بهتر بیانجامد و امروز این امید ما به یقین مبدل شده است و دیدیم که قدرشناسی و حرمت‌گذاری به آنان که به معناگرایی و حقیقت پناهی، می‌اندیشند و آنها که عاشقانه کار می‌کنند، به ثمر نشسته است و در پاسخ مروتی که به قدر بضاعتمان نسبت به آنها انجام دادیم در شروع سال تحصیلی جدید که ششمین سال نظام جدید و شروع دهمین پایه تحصیلی است تألیف بیش از 200 عنوان کتاب درسی، کتاب راهنما، کتاب همراه، کتاب کار و 70 عنوان فیلم و نرم‌افزار و ویژه‌نامه چه نیکو به بارنشسته است.  

یقین داریم که از این صاحبان فکر و نظر، کسان دیگری هم هستند که با تداوم این چنین ارجگذاری به میدان خواهند آمد و می‌توانیم از کار و کردار آن نخبگان نیز برای آینده بهتر سازمان استفاده کنیم.

ما در ده سال گذشته در تمجید آفرینندگان آثار مکتوب و غیرمکتوب گفتنی‌هایی را گفتیم ولی به قول صائب

در بند آن نباش که مضمون نمانده است

 

یک عمر می‌توان سخن از زلف یار گفت

لذا هنوز هم در شأن گشایندگان راه اندیشمندی حرف‌های ناگفته مانده است اما من این گوهرستایی را به بزرگان می‌سپارم و در اهمیت نقش این کار حَسَن و تأثیرده دوره قبل به این بسنده می‌کنم که اگر امروز سخن از نظام جدید آموزشی است لااقل تاکنون آبرو و اعتبار خود را از سازمان پژهش و از کتابهایش که چشم نظام جدید است گرفته است و به قول مولانا که می‌گوید آدمی «دیده است، باقی گوشت و پوست» ،کتاب به مثابه «دیده» است برای پیکر نظام جدید و اگر اشتملی از این نظام جدید است از خم سازمان است که کتابهایش در دریای آموزش و پرورش روان شده است.

چون به دریا راه شد، از جان خُم
 

داد دریا چون زخُّمِ ما بُود 
 

 

خُمّ با جیحون، بر آرد اشتلم
 

چه عجب گر ماهیی دریا بُود
 

سازمان امروز ماهیی است که خود دریا شده است اگرچه گاه ملامت نیز کشیده است اما:

وفاکنیم و ملامت کشیم و خوش باشیم

 

 

که در طریقت ما کافری است رنجیدن

اگر امروز آنها را که در تولید سازمان برای دانش‌آموزان مایه گذاشته‌اند می‌خواهیم بر بلندی قرار دهیم کار نابجایی انجام نداده‌ایم که پیوسته رسم بر این بوده است که چراغ را بر بلندی نهند تا دیگران از نور آن استفاده کنند .

بنده به عنوان دبیر این مراسم که یازده سال است به لطف رؤسای بزرگوار سازمان این مدال پرافتخار را بر سینه دارم دلبسته این کارم و هر سال که تمام می‌شود بهانه سال بعد را می‌گیرم. تا دوباره به خادمان فرهنگ بگویم:

از تو ای دوست، نگلسلم پیوند

 

 

ور به تیغم بُرند بند به بند

اما فاش بگویم که علاقه من به این کار بیش از آنکه به خاطر علاقه به مؤلفان عزیز یعنی آنها که

                دل رهاندن زدست او مشکل                                                        جان فشاندن به پای او آسان

باشد به خاطر علاقه من به اسلام و ایران عزیز و اعتلای آنهاست و تکریم اهل علم مقدمه مجد مجدد ایران و اسلام و یکی از راههای رسیدن به آن شکوه دوباره است. درست است که نهال فرهنگ سبز است ولی برای برگشتن به عظمت گذشته و سرآمد شدن در جهان کنونی به آبیاری نیاز دارد.

شاید فیلم «پزشک» که یک فیلم آلمانی است و دو سال گذشته به نمایش جهانی درآمد را دیده باشید.

هزارسال پیش سال 1021 میلادی در قرون وسطی، اروپا در جهل و بیماری به سر می‌برد. فیلم قلب لندن را نشان می‌دهد که مردم با فقر و آلودگی و بیماری دست و پنجه نرم می‌کنند و تنازع بقا در جریان است هیچ‌کس از طبابت چیزی نمی‌داند فقط سلمانی‌های دوره‌گرد اندکی کارهای طبی می‌کنند در حد کشیدن دندان و جا انداختن استخوان و قطع انگشتان سیاه شده و مقدار زیادی او راد و خرافه به جای درمان به خورد مردم می‌دهند. سلمانی دوره‌گردی با گاری‌اش که در آن زندگی می‌کند به محله‌ای در  لندن آمده است، مادری بیوه که سه فرزند کوچک دارد دچار حصبه می‌شود بچه به دنبال سلمانی می‌رود و او اصلاً بر بالین مریض نمی‌آید می‌گوید این درد درمان نمی‌شود.

مادر می‌میرد کودک یتیم به همان سلمانی پناه می‌برد که گمان می‌کند از طبابت چیزی می‌داند چند سال بعد آرایشگر دچار آب مروارید می‌شود و بینایی‌اش را از دست می‌دهد کودک او را نزدیک کحال یهودی می‌برد کحال او را عمل جراحی آب مروارید می‌کند و چشمانش شفا می‌یابد. پسر می‌پرسد چنین طبابت شگفتی را چگونه آموختی. کحال می‌گوید از بزرگترین دانشمند کره زمین . پسر می‌گوید هر طور که هست باید به افتخارشا گردی او نائل شوم. کجاست؟ نامش چیست؟ می‌گوید نامش «ابن سینا» ست و تو باید به اصفهان بروی پسر با مصائب بی‌شمار و خطر کردن جان، خود را به اصفهان می‌رساند آنجا با شهری مواجه می‌شود که بر خلاف لندن عظیم و مدرن است برج و بارو دارد و ابوعلی سینا در یک مسجد بزرگ که رواق‌های فراخ دارد صبح‌ها طبابت درس می‌هد، عصرها فلسفه و ‌شب‌ها بر بام مسجد درس نجوم و هیأت . پسر از این همه دانش و تمدن شگفت زده می‌شود. شاید مهمترین صحنه فیلم آنجاست که بوعلی به جوان می‌گوید درباب عفونت گوش مقاله‌ای ارائه بده. او از مسئول کتابخانه می‌پرسد کتابی در باب عفونت گوش وجود دارد؟ کتابدار جواب می‌دهد آن قفسه را ببین، وقتی انگلیسی مهاجر قفسه را باز می‌کند می‌بیند پر از کتاب است می‌گوید کدام کتاب مربوط به عفونت گوش است؟ مسئول کتابخانه می‌گوید همه‌ شان:این تفاوت دانش در ایران و غرب 1000 سال پیش از منظر یک فیلم صد درصد غربی است. بنابراین اگر امروز خواهان شکوه دوباره اسلام و ایران هستیم و دلخوش به اینکه 1000 سال بعد اعلام دانشگاه تهران و صنعتی شریف جزو 600 دانشگاه برتر جهان هستند نیستیم راه آن است که در تکریم اهل علم و آبیاری نهال فرهنگ بکوشیم.

وزیر محترم، جناب آقای دکتر فانی با ایمان به درستی راهی که انتخاب کرده‌ایم به استحضار می‌رساند امسال که نقطه عطفی در پایه‌های تحصیلی و اجرای نظام جدید بود نزدیک به 900 نفر دست به دست هم دادند تا بی‌دغدغه توانستیم مهر را آغاز کنیم و حاصل کار آنها

113   کتاب درسی دانش‌آموز

65    کتاب راهنمای معلم

33    کتاب همراه هنرجو

14    کتاب کار

5      نرم‌افزار

46    فیلم آموزشی

3      نرم‌افزار کتاب گویا

2      ویژه‌نامه رشد پایه دهم و فنی‌وحرفه‌ای

1      ویژه‌نامه مؤلفان و پدیدآورندگان مواد کمک آموزشی

بوده است که کاری قابل ستایش است. گفتنی آنکه در مجموعه برنامه‌ها و تولیدات امسال، چندین اتفاق رخ داده است که به آنها ویژگی‌ اولین را می‌توان اطلاق کرد اما به علت کمی وقت از ذکر مصادیق آنها خودداری می‌کنم.

در پایان ضمن تشکر از همه حضار محترم و از همه کسانی که سبب‌ساز این برنامه فاخر بوده‌اند از جمله ریاست محترم سازمان، پیشنهاد می کنم به پاس زحمات مؤلفان و سایر مخدومان کتاب درسی هم چنانکه در سنت فرهنگی اسلامی مرسوم بوده است که برای محدثان- فقها- مفسران، اطباء- نُحات و متکلمان کتابی به عنوان طبقات تألیف شده در سازمان هم برای مدیران- برنامه‌ریزان- مؤلفان- ویراستاران، طراحان و ... از بدو تأسیس تاکنون طبقاتی تهیه شود و بماند به یادگار که «ان آثارَ نا تدل علینا فنظروا بعدنا الی‌الاثار»

والسلام علیکم و رحمه‌الله و برکاته

امتیازی داده نشده

ارسال نظر

Image CAPTCHA