ارزشیابی باید متناسب با توان هر دانش آموز طراحی شود



به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پانا؛ یلدا دلگشایی یکی از اعضای میزگرد بررسی علوم شناختی و یادگیری که در چهاردهمین بزم اندیشه سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی که روز دوشنبه 3 آبان 95  برگزار شد به ارائه سخنان خود با موضوع ارزشیابی در رویکرد شناختی پرداخت و گفت: در رویکرد شناختی دانش آموز خودش را مورد ارزیابی قرار می دهد در حالیکه در نظام های آموزشی قدیمی ارزشیابی ظرفی است که طراحی شده و مدرسه سعی می کند آموخته های دانش اموزان را در آن ظرف بریزد. در این رویکرد به خلاقیت هیچ توجهی نمی شود.

وی ادامه داد: یکی از کارهایی که در این زمینه انجام شد این است که به سراغ تقویت مهارتهایی مثل استدلال، نقدکردن، پژوهش کردن رفتند. امروزه دیگر برای ما مهم نیست دانش آموز در درس فارسی چقدر فهمیده صفت چیست، موصوف چیست، ساختار جمله چیست؛ بلکه مهم این است که ایا دانش آموز می تواند برای یک موصوف صفت سازی کند یا نه.

این پژوهشگر در ادامه به موضوع ارزشیابی در شیوه شناختی پرداخت و گفت: ارزشیابی باید برای هر دانش آموز طراحی شود و ارزشیابی عملکردی به آن اضافه شود یعنی اینکه آیا دانش اموز می تواند در یک گروه موفق عمل کند یا خیر.

دلگشایی اظهار داشت: مشاهده، شناخت و تفسیر و مشارکت دانش آموز و معلم مرتب در حال رفت و برگشت است ما مدتهاست در بحث های دانشگاهی از ارزشیابی به مثابه یاددادن حرف می زنیم ولی مکانیزمی برای آن طراحی نکرده ایم. حال در الگوی شناختی پروسه یادگیری بین معلم و دانش آموز مدام در حال جریان است و این یاددادن باعث ارتقا سطح یادگیری،مهارتی و عاطفی دانش آموز می شود.

بعد از سخنان کمال خرازی میزگردی متشکل از تنی چند از اساتید پژوهشکده علوم شناختی آقایان میرمحمد صادقی و دوایی و خانم دلگشایی برای ارائه پژوهش های صورت گرفته در حوزه علوم شناختی تشکیل شد و در پایان به پرسش های حاضران در جلسه پاسخ داده شد.

2
امتیاز: 2 (1 رای)

ارسال نظر

Image CAPTCHA