به گزارش خبرنگار پانا؛ محسن میرمحمد صادقی یکی از اعضای میزگرد به ارائه سخنان خود با موضوع یادگیری عمیق بر اساس علوم شناختی پرداخت و اضافه کرد: اصولی که درباره مغز به دست آمده که یکی از آنها خاصیت منحصر به فرد بودند است. همه مغزها در همه امور خوب نیستند و مغز مداوم در حال تغییر است. یادگیری کارکردی شبکه ای دارد یعنی ارتباطی بین یادگیری های قبلی و بعدی وجود دارد .
وی ادامه داد: این آموزه ها منجر به یکسری دلالت می شود که از آن جمله این است که مغز تغییر پذیر است و باید یادگیری را یک فرایند مستمر ببینیم. ما در دانش حوزه های جدا از هم نداریم در حالیکه الان بین آنچه در فضای علمی و فضای مدارس اتفاق می افتد تفاوت وجود دارد.
مدرس پژوهشکده علوم شناختی خاطرنشان کرد: نمی توانیم نگاه دیسیپلینی را ادامه دهیم باید به سمت نگاه تلفیقی و پیوند تئوری و عمل برویم .
وی در تعریف یادگیری عمیق گفت: اول اینکه یادگیری با کاربرد ارتباط عمیق دارد. دوما شخص می تواند آموخته هایش را در شرایط جدید به کار ببرد . سوما بین یادگیری قبلی و یادگیری بعدی ارتباط وجود دارد یعنی زمانی که یادگیری به آموخته های قبلی وصل شود تبدیل به دانش عمیق می شود .
میرمحمدصادقی با اشاره به اصول حاکم بر مغز و نگاه متفاوت بر مفهوم یادگیری گفت: از این اصول دلالتهایی استخراج می شود که یکی از آنها محیط های یادگیری است که شامل فضای فیزیکی کلاس، طرح درس، معلم و ابزارهای آموزشی است که اگر به اینها شکل دهیم به یادگیری عمیق کمک کرده ایم.
وی افزود: بحث بازتاب یعنی شرایطی ایجاد کنیم که شخص دانسته های خود را به طور دائم بازتاب دهد و این بیان کردن و بازتاب دادن به یادگیری عمیق در مغز کمک می کند.
این پژوهشگر در پایان خاطرنشان کرد: مجموعه این دلالت ها می تواند رویکرد متفاوتی را در بحث یادگیری ایجاد کند تا افراد به جای اینکه انبانی از محفوظات باشند به متخصص تبدیل شوند.
ارسال نظر