راه‌اندازی 12 آزمایشگاه زیست‌فناوری در مدارس مازندران



به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، محسن آسوری در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه از مهرماه امسال از سوی ستاد توسعه زیست‌ فناوری معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری دستور توسعه و ترویج فناوری دانش‌آموزی ابلاغ شد که مازندران به عنوان پایلوت این طرح ملی انتخاب شد، افزود: انستیتو پاستور شمال کشور مجری طرح در مازندران شد تا با همکاری آموزش و پرورش اقدام به افتتاح آزمایشگاه زیست فناوری دانش‌آموزی کند.

رییس پژوهشکده شمال انستیتوپاستور ایران با اشاره به اهمیت اقتصادی، اجتماعی و سیاسی که علم زیست فناوری دارد، افزود: این علم به عنوان عاملی مؤثر در کارآفرینی، اشتغال‌زایی و تولید ثروت افزوده در دنیا مورد توجه است.

وی با بیان اینکه ستاد توسعه زیست‌فناوری در قرن ۲۱ متوجه اهمیت رشد این علم در سطح دانش‌آموزی شد، اضافه کرد: اگر چه در حال حاضر ایران رشد مناسبی در عرصه زیست‌فناوری دارد، ولی با آموزش دانش‌آموزان در مدت ۱۰ تا ۲۰ سال آینده شاهد موفقیت بیشتر خواهیم بود.

آسوری با اشاره به اینکه ۱۲ آزمایشگاه زیست‌فناوری در پژوهش‌سراها، مدارس و کانون‌های فرهنگی سطح استان افتتاح شد، گفت: هدف از راه‌اندازی آزمایشگاه‌ها، آموزش نکات علمی با استفاده از محتوای کتاب‌ها با ساده‌ترین آزمایش‌ها است.

رییس پژوهشکده شمال انستیتوپاستورایران با بیان اینکه آزمایش‌های بسیار ساده‌ای در مقطع ابتدایی طراحی کردیم، افزود: در مقطع راهنمایی نیز در آزمایشگاه‌ها، آموزش لازم از سوی مربیان داده می‌شود.

وی تصریح کرد: دانش‌آموزان مقطع متوسطه اول و دوم به مقداری وسایل تکمیلی در آزمایشگاه نیاز دارند که قرار شد دانشگاه‌ها و اساتید در پروژه‌های دانش‌آموزی همکاری کنند.

آسوری با بیان اینکه راه‌اندازی آزمایشگاه در کنار عمق بخشی به محتوای درسی در رشد خلاقیت و لذت از مطالعه بر روی دانش‌آموزان تأثیرگذار است، گفت: سعی داریم دانش‌آموزان را با لذت و روحیه مثبت به سمت تولید محتوا هدایت کنیم.

رییس پژوهشکده شمال انستیتوپاستورایران تصریح کرد: زیست فناوری استفاده از زیست، میکروب‌ها و آنچه در اطراف ما وجود دارد برای رفاه و آرامش بشر است.

وی اضافه کرد: زیست فناوری شاخه‌های مختلفی تحت عنوان پزشکی، دارویی (تولید دارو)، محیط زیست (مانند ازبین بردن آلودگی نفتی در دریا)، غذایی، قوه قضائیه (پرونده‌های جنایی)، دستکاری ژنتیکی به منظور دستیابی به محصولات دامی بهتر است.

آسوری با بیان اینکه اگر دانش‌آموزان رشته ریاضی و فیزیک با زیست‌فناوری آشنایی داشته باشند، می‌توانند از میکروب دارو تولید کنند، افزود: با توجه به اینکه فرایند تولید دارو با دستگاه انجام می‌شود، مهندسان مکانیک در آینده می‌توانند با این علم به بیوتکنولوژی کمک کنند.

رییس پژوهشکده شمال انستیتوپاستورایران با اشاره به اینکه آموزش مناسب به دانش‌آموزان سبب تولید محصول در رشته مهندسی و صنایع می‌شود، اضافه کرد: در حال حاضر محققان انستیتو پاستور شمال کشور داروهایی تولید کرده‌اند که دارای ارزش افزوده بالایی است و به سایر کشورها نیز صادر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون بستر لازم فراهم است تا با همکاری آموزش و پرورش از خلاقیت دانش‌آموزان هم استفاده شود.

امتیازی داده نشده

ارسال نظر

Image CAPTCHA