
به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، فخرالدین احمدی دانش آشتیایی وزیر آموزش و پرورش امروز در دومین نشست هشتمین مجلس دانشآموزی که در ساختمان قدیم مجلس در حال برگزاری است، اظهار داشت: سرمایهای که از نفت و گاز و معدن مهمتر است، نیروی انسانی مستعد باهوش است که اگر درست پرورش و آموزش ببیند میدرخشد و راهگشاست.
وی ادامه داد: مسئله سرمایه انسانی بسیار مهم است و راه توسعه و جلوگیری از زوال منابع مادی و معنوی در کشور از مدرسه میگذرد.
وزیر آموزش و پرورش افزود: اگر بخواهیم از منابع جلوگیری کنیم و در برنامه توسعه به نیروی انسانی توجه کنیم راهش از مدرسه میگذرد و مدرسه یعنی معلم، دانشآموز و اولیاء، که پشتیبان آن حکومت و جامعه است.
احمدی دانش آشتیانی با اشاره به نقش توانمندساختن دانشآموزان در جامعه یادآور شد: شکوفایی استعدادها، پرورش خلاقیتها، آموزش دانشها و قدرتمند کردن جامعه از طریق توانایی بخشیدن دانشآموزان صورت میگیرد و باید برای جامعه قدرتمند دانشآموزان را توانمند کنیم.
وی تأکید کرد: باید این مسأله را به عنوان گفتمان ملی مطرح کنیم که در این گفتمان فقط دستگاه آموزش و پرورش نقش نداشته و همه افراد و گروهها باید مشارکت کنند.
وزیر آموزش و پرورش بیان داشت: این رویکرد میخواهد بگوید تعلیم و تربیت مربوط به یادگیری صرفاً حفظ کردنی، مقید کردن مدرسه به بخشنامههای خشک و تکراری و فراموش کردن زندگی و نیازهای آن در حیات دانشآموزی نمیشود.
احمدی دانش آشتیانی تصریح کرد: تعلیم و تربیت به شکلی که الان داریم خیلی ارتباطی با جامعه پیدا نمیکند و نیازهای زندگی را به شکل واقعی در نظر نمیگیرد و باید تغییر کند.
وی متذکر شد: پرورش باید مقدم بر آموزش باشد و اگر این نگاه باشد کودک، نوجوان و جوان شاگردان منفعل مدرسه به حساب نمیآیند و طرفهای مشورت در امر آموزش و تربیت شمرده میشوند.
وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: چارهای جز مشارکت دانشآموزان در این مسأله نداریم و مدرسه در این عرصه فقط محل آموختن درس نیست بلکه محل آموختن مهارت در محیط است.
احمدی دانش آشتیانی با اشاره به نقش مجلس دانشآموزی تصریح کرد: این مجلس محصول گفتمان جدید آموزش و پرورش ایران است؛ گفتمانی که به نقش اجتماعی و مدنی دانشآموز بها میدهد و توأمان به تربیت دانشآموز در مدرسه و جامعه باور دارد.
وی با تأکید بر اینکه مجلس دانشآموزی و شورای دانشآموزی به دانشآموز راه را نشان میدهد که چگونه در کلاس و مسئولیت پذیری در مدرسه آشنایی پیدا کند، گفت: این شورا و مجلس فقط درسی برای دانشآموزان نیست و مجلس دانشآموزی تمرینی برای دانشآموزان بوده اما کافی نیست.
وزیر آموزش و پرورش متذکر شد: توجه به شورای دانشآموزی و مجلس دانشآموزی در سطح ملی، راه و رسم عملی برای آموزش و تمرین مردمسالاری است و این مجلس نهاد نوپایی است که با استمرار خواهد توانست ظرفیت جدیدی برای آموزش و پرورش به وجود آورد و توانایی دارد صدای واقعی دانشآموزان را به مسئولان برساند.
احمدی دانش آشتیانی ابراز داشت: از مجلس دانشآموزی انتظار داریم با تمرین کردن، به عنوان مخاطبان تعلیم و تربیت برنامههای مربوط به آن را نقد کنند.
وی بیان داشت: اعتقاد دارم در کلاس درس باید یادگیری یکطرفه نباشد یعنی معلم در کلاس درس باید هم انتقال دهنده دانش باشد و هم باید اعتقاد داشته باشیم در این رابطه دو طرفه، دانش را از دانشآموز دریافت کنیم.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه نباید فکر کنیم عقل و عالم کل هستیم گفت: اگر میخواهیم آموزش موثر باشد باید هم دانش را منتقل کرده و هم تجربهای را دریافت کنیم.
به گزارش فارس، در مراسم امروز از زهرا کیانی دانشآموزی از استان اصفهان و دارنده 17 مدال آسیایی و جهانی و نیز از تعدادی از رابطان این مجلس در استانها تجلیل شد.
ارسال نظر