کتابهای کمک آموزشی درهمه نظام های تعلیم وتربیت کارکرد خود را دارد



به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، مهندس علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش وپرورش درگفت وگو با ستاد خبری جشنواره کتاب های آموزشی- تربیتی رشد اظهار کرد: موضوع کتاب های کمک آموزشی، منابع آموزشی و کتاب های آموزشی همواره مورد توجه بوده است، کما این "دفتر امور کمک آموزشی وکتابخانه ها"   نیم قرن قبل با عنایت به چنین  مسئله‌ای در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش شکل گرفت.  فلسفه تشکیل این دفترکه بعدها به دفتر انتشارات کمک آموزشی تغییر یافت و اکنون با عنوان " دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی" فعالیت می‌کند،  ناظر بر ضرورت توجه به منابع آموزشی و کمک آموزشی بوده است.

وی خاطرنشان کرد:وجود چنین نگاهی و ضرورت توجه به دیگر منابع آموزشی غیر رسمی( در مقابل منابع رسمی که همان کتاب های درسی است)  باعث شده است که هنوز هم یکی از چالش هایی که در جامعه  با آن مواجه هستیم این باشد که بالاخره این مواد و رسانه های آموزشی یا کمک آموزشی جایگاهشان در نظام تعلیم و تربیت کشور کجاست و اصولا آیا ما اینها را به رسمیت می شناسیم یا خیر؛ اگر به رسمیت می شناسیم در هرحال رابطه ما با این پدیده رسمی چیست و‌چگونه باید اتفاق بیافتد.

زرافشان به نقش کتاب های آموزشی در  تعمیق و توسعه یادگیری،تصریح کرد: به هرحال، دانش آموزان علائق و توانمندی های متفاوتی دارند که منابع درسی رسمی  تنها قادر هستند به بخشی از این علائق بپردازند و اگر قرار باشد که این علایق در یک فضا و بستر وسیع‌تری و با نگاه عمیق تری پاسخ داده شود نیاز به منابع دیگری وجود دارد. در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هم "تنوع بخشی به منابع یادگیری" جزء تکلیف‌های ماست، چون این تنوع بخشی به ارتقای کیفیت یادگیری کمک می کند. بر اساس چنین استدلالی، دیگر نوع برخورد ما نمی تواندی برخورد سلبی و بر  اساس نفی آن در جامعه باشد، در همین ارتباط  اگر به مصوبه828  شورای عالی آموزش و پرورش در این زمینه رجوع کنیم خواهیم دید که ، وزارت آموزش و‌ پرورش اصل وجود  این منابع و به کارگیری آن ها را به رسمیت شناخته است.

مهندس زرافشان متذکرشد:.  برگزاری جشنواره کتاب های آموزشی رشد، گام مهم  حمایتی وزارت آموزش و پرورش بود از مؤلفین و ناشرانی است که کتاب هایشان را بر مبنای این استانداردها تولید می کنند، در جشنواره آثار آن‌ها داوری می‌شود و‌کتاب های انتخاب شده،  مورد حمایت سازمانی قرار گیرد. کتابنامه های رشد و فهرستگان رشد هم برای همین منتشر می شود که  هرساله کتاب های استاندارد را در این کتابنامه ها به مدارس معرفی کند تا مدارس، در صورت نیاز از آن‌ها بهره بگیرند.

وی با اشاره به این که ما علاوه بر برنامه درسی ملی، کتاب های درسی را هم ملی کردیم ،افزود:براین اساس قرار است  همه بچه ها یک کتاب درسی را بخوانند و در چنین نظامی، ضرورت منابع آموزشی بیش از نظام های غیر متمرکز است

زرافشان با اشاره به تفاوت‌های فردی دانش آموزان  و توانمندی‌های آن‌ها با یکدیگر افزود: در یک چنین شرایطی، بطور طبیعی کتابی که ما منتشر می‌کنیم، باید متوسطی از توانمندی های دانش آموزان را در بر بگیرد. لذا ما برای دانش آموزانی که پایین تر از حد متوسط هستند، نیاز به منابع آموزشی داریم. برای دانش آموزانی هم که بالاتر از حد متوسط هستند نیاز به منابع آموزشی داریم که بتواند نیازهای آموزشی آنان را به طور کامل پاسخ دهد.

وی با تاکید براین که ما اگر بخواهیم در این حوزه موفقیتی کسب کنیم در حوزه نشر و ناشران باید یک نظام حمایتی را (طبق همان روندی که در گذشته بنیانگذاری شده داشته باشیم) داشته باشیم و از ناشران حمایت کنیم،گفت:  برپایی جشنواره کار خوبی است که در سال های اخیر انجام شده است و علاوه بر انتشار کتابنامه رشد و فهرستگان رشد، خوب است هولوگرام هایی هم که به کتاب های آموزشی مورد تایید، داده شود تا اولیا و خانواده ها بدانند که این کتاب ها مورد تایید قرار گرفته است. مهندس زرافشان بابیان این که ما باید قدرت انتخابگری را در معلمانمان افزایش و نحوه انتخاب کتاب  خوب را آموزش دهیم تا شورای معلمان که بنابر قانون وظیفه انتخاب مواد آموزشی لازم را دارد، بتواند مواد مناسب را برای آموزش انتخاب کند،خاطرنشان کرد: معلم ما باید به سمت معلم انتخابگر و معلم برنامه ریز درسی و مولف، پیش برویم. معلمی که خودش نه تنها انتخابگر، بلکه تولید کننده  و مولف هم هست. یعنی از آن سطحی از شایستگی های حرفه ای و علمی برخوردار است که بتواند از بین منابع آموزشی موجود، مناسب ترین منابع آموزشی را انتخاب کند. 

امتیازی داده نشده

ارسال نظر

Image CAPTCHA