«تعطیلی زمستانی مدارس» باید از منظر تعلیم و تربیتی مطرح شود



علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس با اشاره به ارائه طرح تعطیلات زمستانی توسط سازمان محیط زیست، اظهار داشت: این موضوع نباید از سوی سازمان محیط زیست و با رویکرد کاهش آلودگی هوا مطرح می‌شد؛ سال گذشته هم این اشتباه اتفاق افتاد، در حالی که موضوع تعطیلی مدارس باید از منظر تعلیم و تربیتی مطرح شود.

وی با بیان اینکه تغییر تعطیلات مدارس باید توسط وزارت آموزش و پرورش مطرح شود، افزود: تعطیلی زمستانی مدارس ممکن است فوایدی برای گردشگری و محیط زیست داشته باشد اما نباید مسئله آموزش به حاشیه رفته و مسائل جنبی اهمیت پیدا کند.

زرافشان اضافه کرد:‌ سناریوهایی برای تغییر تقویم آموزشی در نظر گرفته شده است؛ یک سناریو این است که شروع و پایان سال تحصیلی یکسان باشد اما تعطیلات در طول سال متناسب با شاخص‌هایی پخش شود که در این مدل، تنوع چشمگیری در کشور ایجاد نمی‌شود.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: سناریو دیگر این است که آغاز و پایان سال تحصیلی تغییر داده شود و در هر شهر متناسب با اقلیم آن تعیین شود که در این صورت در کشور تنوع ایجاد خواهد شد. 

وی با بیان اینکه در مبانی نظری سند تحول بنیادین در بحث زمان آموزش بر توزیع تعطیلات در طول سال تأکید شده است، خاطر نشان کرد: در برخی کشورهای مسلمان، تعطیلات طول سال با توجه به برخی مناسبت‌های مذهبی مثل ماه رمضان یا عید فطر جابه‌جا می‌شود که این نمونه‌ها هم می‌تواند الگوی ما در ایجاد تغییرات باشد.

زرافشان با اشاره به برخی انتقادات که ایجاد تعطیلات زمستانی به تقلید از غربی‌ها کلید زده شده است، گفت: هم‌اکنون در زمستان شرایطی چون آلودگی هوا پیش می‌آید و مدارس در کلان‌شهرها تعطیل می‌شوند، اگر هم تعطیلات زمستانی تصویب شود قرار نیست با تعطیلات زمستانی کریسمس و آغاز سال جدید میلادی هم‌زمان باشد.

امتیازی داده نشده

ارسال نظر

Image CAPTCHA