به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، فریب کیا معاون دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی در گفتوگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس در خصوص «تبلیغات کتب کمک درسی و سودهای هنگفت حاصل از آن»، اظهار داشت: بر اساس مصوبه 828 شورای عالی آموزش و پرورش، تبلیغ، ترویج و توزیع هرگونه منبع آموزشی در واحدهای آموزشی از منابع استاندارد، مجاز است.
وی ادامه داد: در ماده 7، همه دستگاههای فرهنگی مؤظف هستند برای تحقق اهداف مصوبه با آموزش و پرورش همکاری کنند یعنی اگر صدا و سیما بخواهد منابعی را تبلیغ کند، باید استاندارد باشد.
معاون دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی یادآور شد: یک شورای سیاستگذاری وجود دارد که ساماندهی منابع آموزشی و تربیتی را نظارت میکند تا بتواند همه اهداف مصوبه اجرا شود.
کیا افزود: تمام معاونان وزیر آموزش و پرورش، معاون فرهنگی وزارت ارشاد و مدیرکل تبلیغات و بازرگانی صدا و سیما عضو این کمیسیون هستند که ریاست آن بر عهده رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی است.
وی با بیان اینکه صدا و سیما نباید هر منابعی را تبلیغ کند، تصریح کرد: وقتی معلم، دانشآموز و اولیای دانشآموزان تبلیغات کمک درسی را در تلویزیون مشاهده میکنند، فکر میکنند همه منابع یاد شده استاندارد است؛ البته صدا و سیما عنوان میکند که تبلیغات را به شرکتهایی واگذار کردهایم؛ در حالی که باید در این خصوص نظارت داشته باشد.
معاون دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی خاطرنشان کرد: تعیین استاندارد، معرفی منابع استاندارد، پالایش منابع و جلوگیری از ورود منابع غیر استاندارد در مدارس از جمله وظایف آموزش و پرورش است.
کیا بیان داشت: وزیر آموزش و پرورش اخیراً کارگروهی تشکیل داده است تا آسیب شناسی کنند که منابع کمک درسی چگونه وارد مدارس میشود.
وی در خصوص «میزان درآمد حاصل از انتشار کتب کمک درسی»،گفت: بر اساس آمار وزارت ارشاد، حدود 12 درصد عنوان کل کتابهایی که منتشر میشود، کتب کمک درسی است اما در شمارگان کل کتابها، کتب کمک درسی 24 درصد است و در قیمت نیز 34 درصد از قیمت کتابها مربوط به کتب کمک درسی است.
معاون دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی عنوان کرد: حدود 26 هزار منبع استاندارد در این سالها به دانشآموزان معرفی کردهایم و در یکسال گذشته برای دوره ابتدایی به ازای هر روز 9 عنوان کتاب جدید شامل داستانی و مطالب متنوع دیگر که 10 درصد آن کمک درسی هستند به دانشآموزان معرفی کردهایم.
کیا افزود: بر اساس پژوهشهایی که در خصوص آزمون «پرلز» مربوط به خواندن و «تیمز» مربوط به دروس علوم و ریاضی صورت گرفته است؛ به این نتیجه رسیدهاند که دانشآموزانی که کتابهای خواندنی میخوانند حتی در این امتحانات نیز موفقتر هستند.
ارسال نظر