به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، حسن حذرخانی، سرگروه داوران بخش شیمی جشنواره کتابهای کمک آموزشی ـ تربیتی رشد با بیان اهمیت مباحث کاربردی در کتابهای کمک درسی گفت: از بین تمامی دانشآموزانی که درس شیمی را میگذرانند، قطعاً افراد بسیار کمی در آینده شیمیدان خواهند شد، اما مباحثی مانند نگهداری از آب، خاک، پلاستیکها و اثرات آنها بر طبیعت و آلودگی هوا همیشه مهم بوده و هست و متأسفانه جای چنین مباحث کاربردی در کتابهای کمک آموزشی خالی است.
وی افزود: جشنواره کتاب رشد میتواند کمک کند تا ذهنیت اولیاء مدرسه و والدین نسبت به موضوعات روشن شود و با همین نیت هم یکی از اهداف خود را حمایت از ناشرانی میداند که به تربیت نسلی آگاه و توانمند کمک میکنند.
حذرخانی با انتقاد از وضعیت فعلی کتابهای کمک آموزشی تصریح کرد: متأسفانه در حال حاضر کتابهای کمک آموزشی موجود در بازار تأثیر مورد انتظار را در افزایش سواد علمی و تقویت دانش تخصصی مورد نیاز دانشآموزان ندارند که من علت اصلی آن را مانور بیش از حد این کتابها بر تقویت تکنیک و مهارت تستزنی میدانم در حالی که تمرکز اصلی باید بر شکوفایی استعدادهای دانشآموزان و تبدیل آنها به انسانهای توانمند باشد.
وی با بیان این نکته که در همه برنامههای آموزشی دنیا به ویژه در دوره ابتدایی، سه هدف آرمانی دنبال میشود، گفت: پرورش خلاقیت و توانایی انجام کارگروهی، داشتن تفکر نقاد و چگونگی زندگی کردن با دیگران از جمله این اهداف است. محقق شدن این اهداف فضای مطلوبی را میطلبد که در آن بچهها بتوانند گفت وگو، مباحثه و خودکنترلی را یاد بگیرند، اما وقتی کنکور را حتی وارد دوره ابتدایی میکنیم، تحقق این اهداف ممکن نیست.
حذرخانی افزود: برنامه درسی تمام تلاش خود را به کار میگیرد تا موضوعات درسی را مرتبط با زندگی آموزش دهد. در صورت تمرکز بر روی این هدف، دانشآموزان دانش تخصصی مثل علم شیمی را به شکلی یاد میگیرند که از آن برای رفع مشکلات خود بهره بگیرند. مثلاً اطلاعات لازم در مورد استفاده از رنگها، شویندهها یا سوختها را در حد کاربرد در امور روزمره زندگی آموزش میبینند. ولی آموزش شیمی، فیزیک یا ریاضی تخصصی کار کتابهای درسی یا کمک آموزشی نیست. آموزش تخصصی مختص دانشگاههاست.
وی در پایان تأکید کرد: همه ناشرانی که دلسوزان جامعه هستند باید تأمل کنند که ما واقعاً با خرج کردن این مقدار از پول به دنبال چه چیزی هستیم؟ باید در نظر داشت که هدف اصلی فراهم کردن فضایی است که در آن بچهها، علایق واقعی خود را شناسایی کرده و بعد آن را تا انتها در دانشگاه دنبال کنند.
ارسال نظر