معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان این مطلب که به کتاب های منطق ساز نیازمندیم، افزود: دانش آموز باید علاوه برکسب دانش؛ خلاقیت، تفکر، کتابخوانی و مهارتهای زندگی را آموخته باشد.بهترین کتاب، آنهایی هستند که منطق زندگی را در مخاطب شکل میدهند: ما در جریان استمرار انقلاب و مسیر تمدنسازی و زمینهسازی برای ظهور،نیازمند چنین کتابهایی هستیم.
دکتر مهدی فیض در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه تغییر رفتار مبتنی بر تغییر منطق زندگی است، متذکر شد: کتابهای منطق ساز به اعتقاد من بسیار کم هستند و ما به تولید آنها نیاز داریم. باید نویسندگان ما کتابهایی را بر این اساس تدوین کنند و بعد آن را در فضای آموزش و پرورش ترویج کنیم و فضاهای رسمی خودمان را با این حال و هواها در آمیزیم.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش تأکید کرد: باید به جایی برسیم که معلم شیمی، ریاضی و فیزیک ما، مروج کتابخوانی باشند.
وی افزود: هر چه معلمان رسمی مطالعات بیرونی را ترویج کنند، اثر ماندگارتری بر جای میگذارد، البته باید کتابهای درسی و ساعات درس نیز به گونهای طراحی شوند که در دانش آموز امکان مطالعه در ساعات درسی و ارائه آن ر ا به دانش آموزان دیگر داشته باشند.
دکتر فیض با اشاره به این که وقتی ما ذهن دانش آموز را فقط با فرمولهای فیزیک و شیمی پر میکنیم، دیگر جایی برای کتابخوانی باقی نمیگذاریم ، خاطر نشان کرد: قرار است که دانش آموز علاوه بر کسب دانش؛ خلاق، متفکر و کتابخوان باشد، مهارت های زندگی را آموخته و تعامل با دیگران را بلد باشد.
وی با بیان اینکه معلمان در دهه شصت به شدت کتاب میخواندند و خودشان پر بودند، تصریح کرد: معلمی که پر باشد میتواند دانش آموز را نسبت به خواندن تشنه کند.
وی با اشاره با تاسیس و فعالیت دانشگاه فرهنگیان یادآور شد: هم وزارت علوم و هم دانشگاه فرهنگیان باید این موضوع را درک کنند که لازم است آموزش و پرورش خودش درباره نیازهایش تصمیم بگیرد. مثلا ما به کتابدار نیاز داریم و دانشگاه فرهنگیان بهترین جایی است که می تواند کتابدار مناسب مدرسه تربیت کند. کتابدار خوب حتی می تواند بخشی از مشکلات تربیتی و پرورشی دانش آموز را با" کتاب درمانی" و توجه کتابهای خوب حل کند.
وی در پایان، گفت: برای اینکه جشنواره کتاب رشد روانتر و بهتر کار و حرکت کند ، باید پشتوانههای ساختاری و زیر ساختهای تعاملاتی مناسبتری ایجاد شود.
ارسال نظر