کتاب‌های کمک درسی باید مکمل و مروج اهداف و برنامه‌های آموزشی باشد



به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، مهدی نوید دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در گفت و گو با ستاد خبری پانزدهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی و تربیتی رشد عنوان کرد و افزود: کتاب‌های کمک درسی باید آنچه را که ما در کتاب‌های درسی نوشته‌ایم قبول داشته باشند؛ تأکید، تقویت، تکمیل و ترویج کنند تا بچه‌ها، عمیق‌تر، دقیق‌تر و بهتر مطالب را یاد بگیرند.

نوید خاطر نشان کرد: ظرف کتاب‌های درسی با محدودیت‌های مختلف روبروست و کتاب‌های کمک آموزشی و تولیدات بخش غیردولتی، می‌تواند به این نیاز واقعی جامعه پاسخ دهد.

وی با اشاره به این که در مجموع، نگاه آموزش و پرورش به ناشران و تولیدکنندگان کتاب‌های کمک آموزشی حمایتی است، تأکید کرد: معتقدیم ظرفیت خوبی در بخش غیردولتی وجود داردو باید از توان بخش غیردولتی و تولیدات غیر دولتی استفاده کنیم.

نوید تصریح کرد: در این راستا، چند عنصر مهم باید در نظر گرفته شود، از جمله اینکه آموزش و پرورش یک پدیده فرهنگی است و کل سیاست‌گذاری‌ها، برنامه‌ریزی‌ها و تولید کتاب‌های درسی و برنامه‌های آموزشی باید به فرهنگ جامعه توجه داشته باشند و به آن واکنش مثبت نشان دهند.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره آسیب‌هایی که صنعت نشر کتاب‌های آموزشی را تهدید می‌کند، افزود : سوداگران و تولید کنندگانی که صرفاًاز منظر اقتصادی و به عنوان یک بازار پرسود به این صحنه نگاه می‌کنند و رسالت اصلی خود را درآمد زایی از این میدان می‌دانندخطر و آسیب بزرگی در راستای تاثیرگذاری فرهنگی و ارزشی هستند و این آسیب‌ها با وجود کنکور و مافیای کنکور در کشور، متاسفانه تقویت شده است، به گونه‌ای که سوداگران علم در بخش‌های مختلف کلاس و مدرسة ما حضور دارند و با منابعی که به دست آورده‌اند می‌توانند جریان سالم تعلیم و تربیت را تحت تاثیر خود قرار دهند. به این دلیل، رسالت ساماندهی کتاب‌های کمک آموزشی رسالت بسیار سنگینی است تا زمینه نشر و گسترش کتاب‌های مفید و همسو را تقویت کند و به موازات آن، از گسترش و انتشارکتاب‌های غیر استاندارد و غیر مفید جلوگیری بعمل آورند.

امتیازی داده نشده

ارسال نظر

Image CAPTCHA