دست معلمان برای مهارت آموزی به دانش آموزان ابتدایی باز است



معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه دست مدیران و معلمان مدارس برای هر گونه خلاقیت در مهارت آموزی به دانش آموزان دوره ابتدایی باز است، گفت: این معاونت بسته پیشنهادی در اختیار معاونان آموزش ابتدایی سراسر کشور درباره مهارت آموزی دانش آموزان ارائه کرده اما الزام آور نیست.

به گزارش معاونت آموزش ابتدایی و به نقل از خبرگزاری ایرنا، رضوان حکیم زاده روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه آموزش ایرنا در باره پرسش مهر ریاست جمهوری مبنی بر اینکه دانش آموزان چه مهارت هایی را می توانند بیاموزند، افزود: برای تقویت یک مهارت، معلمان می توانند فعالیت های متعددی را با توجه به شرایط محیطی و اقلیمی و امکاناتی که در اختیار دانش آموزان قرار دارد، ارائه کنند.
وی عنوان کرد: بحث مهارت آموزی موضوع مهمی است به این دلیل که آموخته های کلاسی دانش آموزان فقط تبدیل به محفوظات نشود که صرفا در برگه امتحانی نوشته شده و بعد به فراموشی سپرده شود.
حکیم زاده اظهار داشت: لازم است بچه ها بتوانند چه در درون و چه بیرون از مدرسه فعالیت های عملی داشته باشند و مهارت های اصلی را فرا بگیرند البته ممکن است این مهارت ها با توجه به دوره های مختلف تحصیلی و شرایط سنی دانش آموزان از یک دوره به دوره دیگر متفاوت باشد.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: با توجه به اینکه دوره ابتدایی در نظام تحصیلی پایه و بنیادین است برای آموزش مهارت ها در برنامه ای که امسال برای ارائه تکالیف مهارت محور به جای مشق شب در نظر گرفته ایم سعی کردیم دانش آموزان تکالیف را در کلاس درس انجام داده و بازخورد آن را از معلم دریافت کنند و در ساعت های خارج از مدرسه به تمرین مهارت ها بپردازند.
به گفته حکیم زاده مهارت های اساسی که برای این دوره مدنظر است و در سند برنامه درسی ملی نیز ذکر شده شامل آداب و مهارت های زندگی، خودمدیریتی در اداره امور زندگی، آداب معاشرت، آداب معیشت، مدیریت زمان، مدیریت رفتارهای هیجانی وخودآگاهی، ارتباط موثر و مسئولیت پذیری، مهارت حفظ محیط زیست، مهارت مدیریت مالی و استفاده درست از منابع است.
معاون وزیر آموزش و پرورش بیان داشت: این موارد امسال در دوره ابتدایی مبنای مهارت آموزی دانش آموزان قرار می گیرد تا دانش آموزان با دست ورزی و تمرین عملی و از طریق فعالیت هایی که تعیین می شود در کنار برنامه درسی در کلاس ها، این مهارت ها در آنها تقویت شود و بتوانند از آموخته های خود برای تعمیق یادگیری در کلاس درس هم استفاده کنند.
حکیم زاده یادآورشد: به عنوان مثال درباره مهارت های استفاده درست از منابع و مدیریت مالی، دانش آموزان می توانند مفاهیمی که در کلاس ریاضی یاد گرفته اند را همراه خانواده تمرین کنند به این صورت که حساب و کتاب خریدهای منزل به دانش آموزان سپرده شود تا مفاهیم جمع و تفریقی آموخته شده در کلاس درس در ذهن آنها تثبیت شود.
وی با بیان اینکه مهارت های خواندنی به عنوان یکی از مهارت های اساسی به ویژه در دوره ابتدایی مدنظر است، گفت: در سه سال اول ابتدایی و در ساعت های خارج از مدرسه این مهارت ها را می توان با کارهای عملی قصه خوانی و کتابخوانی تقویت کرد و پیش بینی شده یکی از فعالیت هایی که می تواند این مهارت را تقویت کند این است که بچه ها بتوانند مهارت های شنیدن و ارائه کردن از طریق نشستن پای قصه هایی که والدین برای آنها می خوانند، را بیاموزند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه طیف متنوعی از مهارت ها وجود دارد و معلمان هم می توانند با خلاقیت این مهارت ها را به دانش آموزان ارائه کنند، یادآورشد: همچنین لازم است مهارت های پایه شغلی و کارآفرینی در دوره ابتدایی آموزش داده شود که این مهارت ها می تواند شامل کارگروهی، تصمیم گیری حل مساله، مشارکت کردن در مدیریت منابع باشد.
بر اساس تصمیم وزارت آموزش و پرورش در سال تحصیلی جدید مشق شب برای دانش آموزان پایه های اول تا سوم ابتدایی حذف و تکالیف مهارت محور جایگزین شده است.
در مرحله اول، این برنامه در کلاس هایی که تراکم 16 تا 25 دانش آموز دارند اجرا خواهد شد به این نحو که بچه ها قرار است تکالیف خود را در مدرسه زیر نظر معلمان انجام دهند و ساعت های بیرون از مدرسه را صرف مهارت آموزی کنند.

امتیازی داده نشده

ارسال نظر

Image CAPTCHA