
در نشست رئیس سازمان نهضت سوادآموزی و جمعی از نمایندگان اتحادیه اروپا، شورای پناهندگان نروژ و امداد بینالملل مطرح شد: سهم سازمانهای بینالمللی در هزینههای باسوادی 22 هزار نفر از اتباع خارجی حدود 20 درصد است.
به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، به نقل از ایسنا علی باقرزاده رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در نشست رئیس سازمان نهضت سوادآموزی وجمعی از نمایندگان اتحادیه اروپا، شورای پناهندگان نروژ و امداد بینالملل که در مرکز آموزشی رفاهی این سازمان برگزار شد، گفت: آموزش جزء حقوق اولیه و اساسی انسان و تنها حوزهای است که در آن هیچ مرزی اعم از ملیت ، نژاد و قومیت برای آن تعیین نشده است. همه انسانها در روی زمین حقدارند به سوادآموزی دسترسی داشته باشند و همین باور از اصول مسلم کشور ما است
وی افزود: ما هیچگونه تبعیضی را برای دسترسی سوادآموزی قائل نیستیم و برای حضور کودکان در مدرسه هم هیچ منع قانونی وجود ندارد.
باقر زاده ادامه داد: در سال تحصیلی جاری ۲۰۲مدرسه یک نفره در کشور داریم و در حال حاضر حدود۵۰۰۰مدرسه زیر پنج نفر دانشآموز در حال فعالیت داریم که این موضوع نشان میدهد ،کشور جمهوری اسلامی ایران برای دسترسی کودکان به آموزش تلاش زیادی انجام میدهد. اگر موانعی هم وجود داشت با دستور مقام معظم رهبری(مدظلهالعالی) در حال برطرف شدن است.
باقرزاده با اشاره به مشکلات و مسائل موجود در کشور افغانستان افزود: درست است که بیشترین سهم در مشکلات کشور افغانستان، مسئولین این کشور بر عهدهدارند، ولی رفتار جامعه جهانی نیز در تشدید مشکلات آن کشور بیتأثیر نیست بنابراین در حل مشکلات موجود علاوه بر خود کشور ، جامعه جهانی نیز باید به وظیفه و تکلیف خویش عمل کند.
معاون وزیر آموزشوپرورش اعلام کرد: تقریباً تمام هزینههای سوادآموزی اتباع توسط دولت و نظام کشور جمهوری اسلامی ایران پرداخته میشود و سالانه حدود ۲۲هزار نفر تحت پوشش برنامههای سوادآموزی برده میشود. که سهم نهادهای بینالمللی در این زمینه حداکثر ۲۰درصد است که خیلی عادلانه نیست.
باقر زاده ادامه داد: امروز آموزش را نباید فقط به خواندن و نوشتن محدود کنیم بلکه در کنار سوادآموزی باید به مهارتهای زندگی، مهارت کسبوکار و مشاغل زودبازده نیز توجه شود. ما ناگزیریم به یک بسته سوادآموزی توجه کنیم که هم سواد خواندن و نوشتن و هم سواد مشارکت در جامعه را به این افراد یاد دهد.
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره بهضرورت آموزش اتباع خاطرنشان کرد: اگر آموزش برای ایرانیان و شهروندان ایرانی یک حق محسوب شود این امر برای اتباع افراد خارجی هم حق و هم یک تکلیف است.
باقرزاده محور بعدی سخنان خود را به اولویتها و سیاستهای اصلی سازمان درزمینهٔ آموزش اتباع و توسعه مراکز محلی ، توسعه روشهای آموزشی از مدلهای سنتی به سمت یادگیری همراه ، توسعه حمایتهای فنی برای کارشناسان و آموزشدهندگان سوادآموزی اختصاص داد.
شایانذکر است، این نشست با هماهنگی اداره کل اتباع وزارت کشور و درخواست نمایندگان اتحادیه اروپا با حضور بیش از ۱۵نفر از نمایندگان نهادهای بینالمللی فعال درزمینهٔ آموزش اتباع نظیر NRC،RELIFE INTERNATIONAL ، بهمنظور بررسی دستاوردهای کشور جمهوری اسلامی ایران تشکیلشده بود
ارسال نظر