به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان گیلان، حجت الاسلام و المسلمین علی ذوعلم در آیین تقدیر از پژوهش گران فرهنگی و دانش آموز استان وی با اشاره به توسعه فرهنگ تفکر و پژوهش، اظهار داشت: بهبود راهبردها و روشهای آموزش تفکر و پژوهشگری در مدارس، تحکیم و ارتقای کیفیت برنامه پژوهش عمل، توسعه روش تدریس پژوهش محور و توسعه کیفیت پژوهش سراهای دانشآموزی از جمله اقداماتی است که برای این توسعه باید مدنظر قرار بگیرد. وی با اشاره به اهمیت پژوهش دانش آموزی در ارتقای علمی آنان گفت: انتخاب موضوع تحقیق باید بر اساس دغدغه ذهنی و نیاز جامعه باشد و دانش آموزان باید سرنوشت کشور اهتمام داشته باشند. رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش رعایت برخی مولفه ها مانند: پژوهش اخلاق مدارانه بردباری، صداقت و انصاف را در کیفیت پژوهش ها و کارآمدی آن موثر دانست. ذوعلم با اشاره به سفارش دین مبین اسلام به علم آموزی خاطرنشان کرد: اسلام مبتنی بر حکمت است و پژوهش دانایی محور نقش مهمی در نهادینه کردن تحقیق علمی و تحقق سند تحول بنیادین دارد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان گیلان نیز در این همایش گفت: هر چه قدر بتوانیم تولیدات پژوهشی متنوعی داشته باشیم می توانیم خالق موقعیت های بهتری در وجود انسانها باشیم و زمینه رشد علوم پایه و علوم انسانی فراهم کنیم. نادر جهان آرای با اشاره به نقش بی بدیل آموزش و پرورش در گسترش تحقیق های علمی گفت: آموزش و پرورش بسترساز اولیه همه فعالیت های پژوهشی در کشور است و نقد های عالمانه در تولید محصولات علمی نقش مهمی ایفا می کند. وی با اشاره به اجرای برخی برنامه های مبتنی بر پژوهش در آموزش و پرورش افزود: اجرای برنامه جابربن حیان در حوزه ابتدایی، و جشنواره نوجوان و جوان خوارزمی نمونه ای از کار جمعی دانش آموزان در زمینه های پژوهشی است.
در پایان این مراسم از 33 پژوهشگر، اقدام پژوه، فرهنگی مولف و معلم پژوهشگر و دانش آموز برتر کشور و استان گیلان تجلیل شد.
ارسال نظر