به گزارش روابط عمومی وامور بین الملل سازمان پژوهش برنامه ریزی آموزشی دکتر ذوعلم رئیس سازمان در جلسهای که امروز با مدیران و کارشناسان دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی در مدرسه دارالفنون داشت، ضمن تبریک میلاد مسعود حضرت فاطمه زهرا (س) و همچنین تبریک زادروز فرزند خلف ایشان، رجل و حکیم انقلابی حضرت امام خمینی (ره) به تشریح سیاستهای جدیدی که لازم است در برنامههای آتی سازمان و پیش روی همه اعضا و کارکنان و مدیران قرار گیرد پرداخت.
وی گفت: ما در پنجمین دهه انقلاب اسلامی و گام دوم انقلاب باید فکر و اندیشه امام را بشناسیم و به اقتضای زمان و نیاز مخاطب مان جهش تحولی و حرکت نوینی را طبق الگوی هدایتگری امام خامنهای که ایشان برای گام دوم انقلاب در نظر دارند در فعالیتهای سازمان متبلور کنیم و این نیاز به یک بازآرایی تشکیلاتی دارد. در این بازآرایی باید عملکرد جزیرهای دفاتر و نیز تعاملات کمرنگ با حوزههای ستادی مورد آسیبشناسی و بازبینی مجدد قرار گیرد و همه این سدها برداشته شود. در حال حاضر محتوای تربیتی و آموزشی که ما در حال تولید آن هستیم کلیشهای و نمایشی است. در حالیکه باید در تمامی دستاوردها و خروجیهای ما سه رکن ایرانی، اسلامی و انقلابی بودن مشهود باشد. همانگونه که امیرکبیر در جایگاه یک مسلمان ایرانی بی هیچ ادعایی انقلابی عمل کرد.
وی ادامه داد: سازمان پژوهش باید در سایه دیدگاههای غنی امام خمینی و امام خامنه ای سازمانی یادگیرنده بشود تا بتواند سهمی شگرف در احیا و ارتقای فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی جامعهمان داشته و به واسطه بهره گیری از مسیر و سبک و مدل ارایه شده در گام دوم انقلاب و نهادینه کردن فکر و اندیشه این دو بزرگوار مدارس مان، هویتی پویا و سرشار از زندگی کسب کنند.
ذوعلم همچنین گفت: تا زمانیکه مدارس ما هویت نداشته باشند نمیتوانیم انتظار دانشاموزان با هویت داشته باشیم. بستر حیات طیبه باید در فضای مدرسه فراهم گردد. یک مدیر خبره باید بداند نیازهای محلی، بومی و منطقهای مدرسهاش کدام است و بداند از چه کسانی باید چه چیزهایی را آموخت نه اینکه چشم بسته فقط مطابق بخشنامهها مدرسهاش را مدیریت کند.
وی تأکید کرد: برطبق گفته رهبری در مدیریت گام دوم انقلاب، ما نیز آمادهایم خطاهایمان را اصلاح کنیم. ما باید بازنمایی اساسی و اثرگذاری را در سطح سازمان پژوهش در پیش گیریم. اگر ارتباطات و تشکیلات عوض نشود پس تحولی هم وجود نخواهد داشت. باید جورچین و ارتباطات را اصلاح کنیم.
معاون وزیر گفت: تمامی معاونتها و دفاتر سازمان باید در 11 حوزه تربیت و یادگیری برنامه درسی ملی گنجانده شوند و تمامی این پوستههای زائد بین رشته ای از میان برداشته شود. درس ریاضی باید همانقدر در تربیت اثرگذار باشد که درس دینی مؤثر است. مرز بین این 11 حوزه کاملاً انعطافپذیر خواهد بود.
ذوعلم گفت: 5 عنصر عقلانیت، علم، ایمان، عمل و اخلاق و رابطه با خود، خدا، خلق و هستی باید در جای جای محتوای آموزشی و تربیتی ما گنجانده و نهادینه شود.
رئیس سازمان پژوهش گفت: باید تفکر انتقادی، تحلیلی و اکتشافی در سطوح مختلف سازمان غالب گردد. ما باید خطاهایمان را در این برهه زمانی بپذیریم و اصلاح کنیم. نگاه اصلی ما باید به سمت نیازها و کمبودهای دانشآموزان در سطح مدرسه باشد و نباید این حرکت ایدهآل فقط در سطح شعار در اسناد و برنامه درسی ملی دیده شود.
ارسال نظر