مسابقه دانش‌­آموزی نور موجب نخبه‌پروری اسلامی خواهد شد



 حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی ذوعلم در گفتگو با خبرنگار علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، درباره برگزاری مسابقه علمی در بین دانش‌آموزان، گفت: یکی از روش‌های ایجاد انگیزه در دانش‌آموزان، برگزاری مسابقات علمی است. این مسابقات سبب ایجاد تلاش مضاعفی برای کسب مهارت علمی در بین دانش‌آموزان می‌شود. برگزاری و اعلام افراد برتر یکی از حلقه‌های فرآیند حمایت نخبگان و استعدادهای برتر است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش‌وپرورش با بیان پیشنهاد‌های خود درباره کیفی‌سازی برای ترغیب دانش‌آموزان به مطالب علمی، گفت: سالانه مسابقات متعددی در سراسر کشور با رویکرد پژوهشی در سطح آموزش‌وپرورش در کشور برگزار می‌شود. رسالت اسناد تحولی آموزش‌وپرورش، افزایش توسعه فعالیت‌های پژوهشی در سطح دانش‌آموزی است؛ البته باید در اجرا و تحقق کامل سند تحول آموزش‌وپرورش و برنامه درسی ملی، سازوکاری فراهم کنیم که پژوهش، بخشی از آموزش‌وپرورش تلقی شود.

وی ادامه داد: دیدگاهی که در سازمان پژوهشی و آموزشی کشور وجود دارد این است که آموزش باید پژوهش‌محور و پرورش‌محور باشد. اهداف پنج‌گانه‌ای در الگوی درسی ملی، برای توسعه علم در بین دانش‌آموزان پیش­‌بینی شده است که از  لحاظ پشتوانه نظری و الگوی مفهومی در آموزش‌وپرورش موردقبول واقع شده و تاکنون به دستاوردهای مطلوبی نیز رسیده‌ایم. سعی بر این است تا مسابقات علمی را در برنامه رسمی درسی دانش‌آموزان قرار دهیم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش‌وپرورش درباره نخبه‌پروری اسلامی با گسترش مسابقه دانش‌آموزی نور در جهان اسلام، گفت: این مسابقه در صورت ادامه­ یافتن می‌تواند سبب شناخت استعدادها و حمایت‌های علمی از دانش‌آموزان شده و درنهایت موجب گسترش نخبه‌پروری اسلامی شود. برگزاری این مسابقه باید مرحله‌ای از یک فرآیند علمی تلقی شده که درنهایت به شناسایی استعدادهای برتر در کشورهای جهان اسلام و پرورش آنها  در یک فضای اسلامی به‌منظور شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی شود.

ذوعلم تصریح کرد: باید به ایجاد و تقویت روحیه خودباوری در بین دانش‌آموزان کمک کنیم تا آنها  در عرصه تولید و در پیشبرد علم مشارکت کنند؛ همچنین دانش‌آموزان بتوانند بازوهای‌ علمی و متفکران آینده کشورهای جهان اسلام باشند.

وی درباره نحوه برگزاری مسابقه دانش‌آموزی نور گفت: به نظرم روشی که از سوی مسابقه دانش‌آموزی نور در پیش گرفته شده، محدودیت‌هایی در برگزاری این مسابقه ایجاد می‌کند. در حقیقت دانش‌آموزان نمی‌توانند در یک فیلم ۶۰ ثانیه‌ای کوتاه، به بیان دستاورد علمی خود بپردازند؛ ضمن اینکه ارائه مطالب علمی در قالب فیلم، تنها بستگی به مطلب علمی نداشته است و نحوه انتقال مطالب علمی از سوی دانش‌آموزان در انتخاب آنها  به‌عنوان منتخبان نیز بی‌تأثیر نیست.

گفتنی است مسابقه دانش‌آموزی نور به‌عنوان یکی از رویدادهای بنیاد علم و فناوری مصطفی (ص) در حوزه دانش‌آموزی هر سال یک‌بار برگزار می‌شود که هدف از برگزاری آن، ایفای نقش در انگیزش نسل نوجوان جهان اسلام، ایجاد افق­‌های نوین در زمینه علم و فناوری و کمک به رشد استعدادهای درخشان است.

دور سوم مسابقه دانش‌­آموزی نور به نام و بزرگداشت ابن ­رزاز جَزَری در دو بخش مدارس و پژوهش‌سراها در حوزه روباتیک برگزار شد؛ جَزَری یکی از مؤثرترین دانشمندان در علم روباتیک و بدون شک بنیان­گذار مکانیزم‌های مکانیکی در جهان بوده است که فراخوان این دور از مسابقه از ابتدای دی­ سال گذشته منتشر شد و شهریور سال جاری پایان می‌یابد. موضوع این دوره از مسابقه، ساخت فیلم­‌های علمی کوتاه یک دقیقه‌­ای توسط دانش‌­­آموزان با موضوع ساخت سازوکارهای (مکانیزم­‌های) حرکتی و آزمایش‌­هایی در مباحث مختلف مکانیک بود.

در سومین دوره مسابقه دانش‌­آموزی نور، ۵ ­هزار و ۱۲۲ دانش‌آموز در قالب ۲ هزار و ۱۸۳ گروه ثبت­‌نام کردند و یک هزار و ۷۳۳ فیلم به سایت دبیرخانه ارسال شد و اختتامیه آن نیز در اردیبهشت­ امسال در تهران برگزار خواهد شد.

امتیازی داده نشده

ارسال نظر

Image CAPTCHA