به گزارش واحد خبر روابط عمومی و امور بینالملل سازمان، سومین نشست با موضوع "تبیین منطق و فرایند بازآرایی تشکیلات" با حضور ریاست سازمان، معاونتها، مدیران و کارشناسان دفاتر تألیف در سالن اجتماعات سازمان برگزار شد.
ساختار فعلی سازمان پاسخگوی اقتضائات تحولی در سطح مدارس نیست
ذوعلم در ابتدای جلسه ضمن تشکر از همفکری دوستان در فاصله بین جلسه قبل تا برپایی این نشست گفت: تغییر مدیران نباید در روندها و مسیرها خللی ایجاد کند و این نیاز به فهم سازمانی دارد. بنابر نص اسناد تحولی، ما در سازمان پژوهش نیاز به اصلاح ساختار به منظور بازنمایی فرایندها، روشها، نگرشها، دانش و فرهنگ داریم تا کمتر دچار ضرر و خسران شویم. در بحثهای تحول و اجرای کامل برنامه درس ملی باید از حرف به عمل نزدیکتر شویم و در این مسیر تشکیل بستر ساختاری مناسب در تحقق اهداف شرط اول میباشد. اگر ساختار فعلی پاسخگوی اقتضائات تحولی در سطح مدارس و تأمینکننده مأموریتهای سازمان در این زمینه بود، هیچ نیازی به تغییر ساختار نداشتیم. اشکالاتی اساسی در ساختار فعلی سازمان وجود دارد. اول اینکه یکپارچگی، توازن و ارتباط منطقی بین حوزههای یادگیری وجود ندارد . دوم اینکه اقتضائاتی که در برنامه درس ملی برای ارتقاء سطح مدرسه بهصورت کلان دیده شده است قابل وصول نیست و سوم این است که در حال حاضر شکاف عمیقی بین عمل و نظر، اخلاق و تعقل، پژوهش و برنامهریزی و .... وجود دارد. ذوعلم همچنین تاکید کرد: هدف ما باید در ساختار جدید چابکسازی باشد و نباید به بدنه مدیریتی سازمان نیرو اضافه شود و معاونت پشتیبانی نیز گستردهتر از وضع موجود نخواهد شد.
ما نباید بابت اجرای قانون سرزنش شویم
وی با اشاره به ضرورت ادغام پژوهشگاه در ساختار سازمان پژوهش عنوان کرد: ما نباید بابت اجرای قانون سرزنش شویم. سازمان امور اداری و استخدامی ما را در برخورداری از برخی امکانات محدود کرده است فقط به این دلیل که ما هنوز پژوهشگاه را در ذیل سازمان پژوهش تعریف نکردهایم . البته این ادغام واقعاً منطقی است و در بازآرایی ساختار باید به این امر توجه جدی شود . در آموزش و پرورش نباید پژوهش را از برنامهریزی جدا کنیم. لازم است سناریویی طراحی شود تا با کمترین هزینه بتوان به مأموریتهای سازمان جامه عمل پوشاند.
پژوهشگاه با لحاظ "ارتقاء ظرفیت و افزایش وظایف" در ساختار جدید بهعنوان معاونت پژوهش و برنامهریزی سازمان در جایگاه درست و اصلی خود قرار میگیرد.
ایشان تأکید کرد: این ادغام باید بهگونهای صورت پذیرد که سبب انحلال کارکرد پژوهشگاه نشود. پژوهشگاه با لحاظ "ارتقاء ظرفیت و افزایش وظایف" در ساختار جدید بهعنوان معاونت پژوهش و برنامهریزی سازمان در جایگاه درست و اصلی خود قرار میگیرد. این معاونت از یک طرف، وظیفه پژوهش و برنامهریزی برای حوزههای یازده گانه تربیت و یادگیری را برعهده دارد و از طرف دیگر انجام پژوهشهای بنیادی و کاربردی آموزش و پرورش در کنار حمایت و سازماندهی مدیریتی زیرنظام پژوهش در استانها را، عهدهدار میباشد.
ذوعلم در این باره ضمن تأکید بر اینکه اسم و عنوان برای پژوهشگاه نباید مهم باشد و آنچه مهم است برونداد و کارکرد آن است گفت: معاونت پژوهشی سازمان ترکیبی است از اعضای هیئت علمی پژوهشگاه و برخی از کارشناسانی که کار برنامهریزی را در دفتر تألیف برعهده دارند. از آن جا که حوزههای 11 گانه تربیت و یادگیری در ساختار جدید در این معاونت بازآرایی خواهند شد، برخی همکاران این معاونت در حوزههای تربیت و یادگیری و برخی دیگر در گروه طراحی و هماهنگی دوره های تحصیلی سازماندهی میشوند.
در ابلاغ ساختار جدید حذف معاونت پژوهشی متوقف شده است
ایشان بیان کرد: اگر قرار است آموزش و پرورش ما پژوهشمحور باشد باید این نگاه در ساختار دیده شود. در حال حاضر بحث تحول در آموزش و پرورش در جایگاهی غیررسمی و غیر مستقر در حال رصد و پیگیری است در حالیکه این مهم باید در ساختار پژوهشی استانها دیده شود. به همین دلیل سرپرست جدید وزارت آموزش و پرورش نیز در حال تأمل جدیتری بر ابلاغ ساختار جدید استانی است و خوشبختانه قرار نیست معاونت پژوهشی در استانها حذف شود.
معاونت " طراحی و تولید بستههای یادگیری" جایگزین معاونت تألیف و تولید مواد و رسانه های آموزشی می شود
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی در ادامه نشست بازآرایی ساختار به تغییر نام دفتر تألیف و تولید مواد و رسانه های آموزشی تحت عنوان "معاونت طراحی و تولید بستههای یادگیری" اشاره کرد و گفت: برخی طراحی را با سیاستگذاری و برنامهریزی پژوهشی یکسان میدانند ولی طراحی فراتر از این دو کارکرد از جنس "معماری" است . طراحی فقط دانش نیست، طراحی یک برآیند از دانش و تجربه، ذوق و انگیزه و هنر و نوآوری است.
نشاط تصنعی نشاط نیست
در حال حاضر ما یک طراحی رسمی و ابلاغی برای مدارس داریم . ولی برخی مدارس برای خود یک طرح غیررسمی را پیاده میکنند مثل تفاوتی که در جنس و زمان کلاسهای درس و زنگهای تفریح در سطح آن مدارس میبینیم . بهعنوان مثال مدرسهای مثل "مدرسه سراج در غرب تهران" نشاط واقعی را به نوعی به مدرسه آورده آن هم نه نشاط تصنعی و زودگذر. نشاطی پایدار در تمام طول ساعات مدرسه با درهم تنیدگی همه ابعاد تربیتی، ایمانی، اخلاقی، زیستی، سیاسی، جاری است و این نشان از این دارد که ما به یک طراحی جدید و معماری کلان و اثرگذار در آموزش و پرورش رسمی مان نیاز داریم. مجموعهای که استقرار داشته باشد و پاسخگوی سازوکارها و ابعاد مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و .......جامعه و نیازهای مادی و معنوی دانشآموزان در سطح مدارس باشد.
بخشی از دروس معارف نباید بصورت کتاب در بیاید
معاون وزیر در سازمان، در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تأکید بر اینکه تولید در سازمان پژوهش نباید به معنی تصدیگری باشد و در این مسیر باید از ظرفیتهای توانمند جامعه استفاده لازم را داشت؛ گفت: یکی از اهداف و کارکردهای دفتر معاونت پژوهش استانداردسازی است و نباید حوزه های تربیت و یادگیری خودشان درگیر تألیف محتوا شود . در این بستر سازمان دچار تعارض در منافع و نیز اتهام به حمایت و تغذیه پنهانی محتوای کمک آموزشی نخواهد شد.
نباید سازمان بسته باشد باید باز و نقد پذیر باشد
وی ادامه داد: معاونت پژوهشی باید ضمن نیازسنجی، با بهره گیری از تجارب یادگیری و پیشرفتهای علمی در سطح ملی و فراملی در ذیل اسناد تحولی برای هر حوزه استانداردسازی کرده و مفاهیم را تولید کند. این معاونت باید مشخص کند مؤلفان و مراکز نشر باید از چه صلاحیت و شاخصهایی برخوردار باشند و در ادامه این فرایند" معاونت طراحی و تولید بستههای یادگیری" ضمن در نظر گرفتن شاخصها و برونداد معاونت پژوهشی وارد عرصه عمل شده و مشخص کند محتوای مربوطه در چه قالبی باید برای دانشآموزان و یا معلمان تدوین، عرضه و ارائه شود. بهعنوان مثال در آموزش دینی حوزه یادگیری قرآن و معارف اسلامی ضرورت دارد بخشی از معارف دینی به جای درج در کتاب درسی در قالب سناریوهای یک معلم توانمند و حرفهای در سطح مدارس به دانشآموزان عرضه شود و در کلاس درباره آن موضوعات بحث و گفتگو و نقد انجام شود.
ما 11 حوزه تربیت و یادگیری داریم که فقط به سه حوزه بها دادهایم و در حال حاضر 8 تای آن مغفول مانده اند
ذوعلم در تشریح مفهوم ضرورت طراحی در ساختار جدید سازمان به دو سطح از طراحی اشاره کرد و گفت: در سطح "کلان و پسینه طراحی" ما به تحول در قواره برنامههای درسی نیازمندیم. این قواره در ساختار فعلی نارس و نارسا می باشد. ما 11 حوزه تربیت و یادگیری داریم که فقط به سه حوزه بها دادهایم و در حال حاضر 8 تای آن مغفول مانده اند
. این فرایند باید در معاونت پژوهش و برنامه ریزی دنبال شود. در سطح دوم طراحی، که پسینه و خرد است به هماهنگی محتوا و مفاهیم با نیازها و اقتضائات موجود پرداخته و قالب محتوا مشخص میشود و این در معاونت طراحی و تولید باید پیگیری می شود.
معاون وزیر ادامه داد: 11 حوزه یادگیری در معاونت پژوهشی سازمان مستقر خواهند شد و کارکردی در هم تنیده، هدایتکننده و به هم پیوسته خواهند داشت. در این معاونت حوزههای تربیت چند لایه دارند: لایه اول ترکیبی از کارشناسی نیازسنجی است. پشتیبانی پژوهشی و برنامهریزی لایه دوم و سوم این حوزه خواهند بود. این معاونت فراتر از دغدغه تألیف باید متناسب با اسناد تحولی طراحی شده و حوزههای یادگیریاش باز تعریف شوند.
ایشان تشریح کرد سه دفتر تألیف نظری، فنی حرفهای و انتشارات و فناوری آموزشی ذیل معاونت طراحی و تولید بسته های آموزشی کلیت و طراحی جدیدی را در راستای یکپارچهسازی حوزههای یادگیری در خود خواهند داشت و لازم است علیرغم پوسته مجزایی که بر تن دارند در تولید و ارائه محتوا سیاست یکپارچگی و در هم تنیدگی مضامین را حفظ نمایند. وی تاکید کرد هیچ یک از سه دفتر ادغام نمی شوند ولی محتوایشان تغییر میکند، کارکرد و پستهایشان عوض میشود و بازآرایی درونی خواهند داشت. مثلاً در دفتر طراحی و تولید فنی و حرفهای گروههای جدیدی همسو با نیازهای جامعه باز تعریف و مهیا خواهند شد؛ مثل دیپلم پرستاری برای وزارت بهداشت یا دیپلم ارائه خدمات دینی برای مساجد.
به تعبیر امام ما در کار جمعی به اخلاص و وحدت و انسجام نیازمندیم
ذوعلم در بخش پایانی بیان کرد: در جمعبندی نهایی ساختار، شورای هماهنگی علمی، صاحبنظران و کارشناسان سازمان باید با همت عالی درصدد نقد صریح و سازنده برآیند و در این زمینه به سخنی از حضرت امام خمینی رحمه الله علیه اشاره کرد که فرمودند: در کار و تصمیمگیری جمعی ما حداقل به دو عنصر نیاز داریم 1ـ اخلاص و پرهیز از خودبینی و لحاظ کردن منافع جمعی و سازمانی بهجای منافع شخصی 2ـ وحدت و انسجام و باور تک تک افراد به تغییرات جدید
لزوم تعامل بیشتر با معلمان یک رویکرد و فرایند است و باید در همه ی بخش های سازمان ساری و جاری باشد
در ادامه این نشست دکتر باقرزاده معاون توسعه و پشتیبانی سازمان ضمن اشاره به تغییرات ساختاری سازمان در سالهای 77 و 90 و نیز بررسی ساختار دانشگاه فرهنگیان که به جهت مأموریت با سازمان پژوهش همخوانی دارد گزارشی از دستهبندی نقطه نظرات همکاران که در فاصله بین جلسه دوم و سوم نشست برای معاونت ارسال شد، ارائه نمود. عدم آشنایی نویسندگان ساختار با ماهیت و کلیت سازمان، چیرگی سلسله مراتب در ساختار بر تعاملات پویا بینبخشی، فربهگی معاونت پشتیبانی، عدم لزوم تفکیک دورهها از حوزهها، مشهود نبودن متولی اصلی تولید بستههای آموزشی، عدم یکپارچگی و رویکرد تلفیقی در تولیدات سازمان، عدم توجه به بعد حرفهای و تخصصی حوزه کار و فناوری، اشاعه و پایش برنامه درسی بدون متولی، طولانی شدن فرایند تصویب ساختار و در نهایت ترسیم ساختار بهمنظور چیدمان افراد مورد نظر از مهمترین دغدغه همکاران در تصویب طرح پیشنهادی برای ساختار بوده است.
همچنین دکتر باقرزاده در تشریح چرایی و چیستی ساختار گفت: اگر وظایف مدیران را برنامهریزی و ارزیابی بدانیم آنچه ذیل ساختار میآید سازماندهی نقشها و مسئولیتهاست. ما نباید فکر کنیم همه مشکلات را ساختار حل میکند. بسیاری از مسائل و دغدغههای همکاران به حوزههای دیگر سازمان برمیگردد و نباید در قلمرو ساختار بهدنبال برطرف شدن آنها باشیم. مثلاً لزوم تعامل بیشتر با معلمان یک رویکرد و فرایند است و ربطی به ساختار ندارد. سازمان در جایگاه حاکمیتی خود باید ناظر به توان و عملکرد معلمان بوده و مشارکتجویی و مشارکتپذیری در همه بخشهای آن ساری و جاری باشد.
وی همچنین یادآوری کرد: در شرح شغل و شرح وظایف شغلی که البته هنوز تدوین نشده است بسیاری از دغدغههای همکاران مثل پویایی، خودتنظیمی و شکلگیری روابط تبیین میشود.
راهبری دانشگاههای فنی حرفهای، رجایی و فرهنگیان باید با سازمان پژوهش باشد
حجتالاسلام محمدی معاونت تألیف و تولید مواد و رسانههای آموزشی نیز در طی این نشست ضمن ابراز خرسندی از اینکه در دوره و ساختار جدید به حوزه کار و فناوری از همان پایه های اول دوره ابتدایی پرداخته خواهد شد و به جهت تخصصی بودن بخش فنی و حرفه ای استقلالش در دفتر حفظ می شودگفت : ترسیم و تصویب ساختار مناسب کار مشترک و بزرگی است که فقط با ابتکار، خلاقیت و نگاه نواندیشانه در راستای تحول میسر می شود . در نگاه و سیاستهای جدید جای هیچگونه نگرانی برای برونسپاری در تولید محتوای استاندارد وجود ندارد و این کار با منطق و اقتضائات لازم همراه بوده و با توسعه ظرفیت موجود انجام خواهد شد.
عدم وجود دفتر پایش و نظارت برنامههای سازمان در سطح مدارس در ساختار فعلی
وی ادامه داد: در معاونت پژوهش سازمان، برنامهریزی ساز و کار مطالعاتی و بستر تولید محتوا ایجاد و به شایستگی پیگیری خواهد شد و چاپ و ارسال کتاب نیز به پشتیبانی معاونت توسعه انجام میشود.
محمدی همچنین گفت: آنچه تا به امروز در عملکرد سازمان مغفول مانده و دکتر ذوعلم نیز بر آن تأکید دارد؛ عدم وجود دفتر پایش و نظارت برنامههای سازمان در سطح مدارس بوده است. سازمان در دوره جدید باید بتواند با صف ارتباط برقرار کند و از طریق تعامل گروههای ارزشیابی سازمان با گروههای آموزشی و معاونین پژوهشی در سطح استانها بازخورد و ارزشیابی صحیحتری را از برنامههای سازمان در دل مدارس بهدست آورد و رصد و نیازسنجی را به بهترین شکل در اختیار داشته باشد.
سازمان پژوهش نهادی فراتر از وزارت آموزش و پرورش است
وی تأکید داشت: سازمان پژوهش نهادی فراتر از وزارت آموزش و پرورش است و ما در اینجا در مقام برنامهریزی هستیم و البته مقام معظم رهبری هم روی سازمان حساس است و آن را قلب آموزش و پرورش میداند. بههمین علت ما میبایست از اهداف و مأموریتهای آن بهخوبی حفاظت و صیانت کنیم.
دانشآموزان با بهرهگیری از ظرفیت خود و فضای سایبری که ما در اختیارشان قرار میدهیم باید بتوانند آموزش ببینند
محمدی همچنین ضمن اشاره به اینکه لازم است با جامعه 13 میلیونی دانشآموزان کشور در تعامل بیشتری باشیم گفت: بسنده کردن به نشریات حوزه فیلم و رشد و کتابهای درسی در شأن سازمان نیست باید آموزش را به سمت تلویزیون تعاملی، بستههای مولتی مدیا و ابزارهای کاربردی در تلفنهای همراه هدایت کنیم. کم کم دانشآموزان با بهرهگیری از ظرفیت خود و فضای سایبری که ما در اختیارشان قرار میدهیم باید بتوانند آموزش ببینند و فقط برای رفع اشکال، تمرین بیشتر و گفتگو به مدرسه بیایند.
راهبری دانشگاههای فنی حرفهای، رجایی و فرهنگیان باید با سازمان پژوهش باشد
ایشان در پایان ضمن تأکید بر اینکه راهبری دانشگاههای فنی حرفهای، رجایی و فرهنگیان باید با سازمان پژوهش باشد بیان داشت: خوشبختانه ظرفیت پژوهشگاه در اختیار سازمان پژوهش قرار گرفته است و 40 تا 50 نفر هیأت علمی در مسیر جدید ما را پشتیبانی علمی و محتوایی میکنند.
دیدگاه و نقطه نظرات کارشناسان و اعضای هیأت علمی سازمان در ادامه این نشست:
وظیفه حاکمیتی سازمان در تنظیم وظایف سازمانی برای پذیرش مشارکت حداکثری از توانمندیهای جامعه
آقای باهو مشاور رئیس سازمان معتقد بود: شکلگیری مشارکت سازمانی در بازآرایی ساختار اقدام پسندیدهای است و جای شکر دارد. انسجام فکری در بازآرایی و ایجاد وفاق برای همکاران سازمان نقطه قوت این اقدام میباشد فلذا گفتمان ایجاد شده ترجمان تفکر راهبردی در بازآرایی میباشد که باید به جنبه شمولیت واژگان توجه و تأمل جدی داشت.
وی گفت: در ارتباط با معاونت پژوهشی پیشنهاد این است که انتخاب عناوین دفتر یا پژوهشکده مورد مداقه کارشناسی قرار گیرد. سطوح مدیریتی دفتر و پژوهشکده هم تراز میباشد اینکه کدام عنوان ماموریت ها و وظایف سازمان را گسترش میدهد انتخاب شود.
ایشان اظهار کرد: نگاه راهبردی اعلام شده ریاست محترم در تبیین وظیفه حاکمیتی یعنی حکمرانی و تنظیم سازی (رگولاتوری) وظایف برای پذیرش مشارکت حداکثری توانمندیهای جامعه در تصدی امور موضوع بسیار مهمی است. لذا پیشنهاد می شود نگاه کلان تعیین چارچوب های لازم و نظارت و پایش مستمر سازمانی در برنامه ها و ارتقای نگاه از برنامه درسی به برنامه ریزی آموزشی باشد
باهو گفت: یکی از مأموریتهای اصلی سازمان که در قانون سازمان و مصوبه 828 آورده شده موضوع استانداردسازی کلیه مؤلفههای برنامهریزی آموزشی است که شامل فضا، امکانات، تجهیزات، محتوا، زیرساختها و فناوریهای آموزشی و ... میباشد. فرض مثال اگر قرار است مدرسه ساخته شود استاندارد فضای کلاس یا موقعیتهای یادگیری چگونه باشد؟ چه فناوری باید به خدمت گرفته شود؟ این همه نیازمند توجه جدی به جایگاه، ایفای نقش و وظیفه سازمانی ما دارد .
وی همچنین بیان کرد : نکته دیگری که در حوزه نظارت بر نشر و توزیع مواد و رسانهای است، جایگاه نظارتی برای صحت اقدام و انجام برنامههای قصد و اجرا شده مبنی بر اسناد بالادستی و برنامههای درسی میباشد بخشی از مأموریتهای دو دفتر انتشارات و فناوری آموزشی و دفتر نظارت بر نشر مواد و رسانههای آموزشی با هم اشتراک وظیفهای دارد. در بازآرایی باید توجه به این اینگونه مشترکات مهم می باشد
نکته آخر ایشان در اشاره به تفکر راهبردی در ماهیت ساختار سازمانی است وی گفت: اینکه قرار است سازمان با ساختار جاری و ایستا و یا با ماهیت ساختاری پویا و یا سایبرنتیک باشد که بتواند با استفاده از پلاتفرمهای هوشمند حوزه نفوذ و قلمرو سازمان را تا سطح مدرسه گسترش داده، بدون اینکه ساختار فیزیکی را بزرگ کرده باشد، نکته بسیار حائز اهمیتی است و اثر مستیقیم بر چگونگی بازآرایی و تعیین اندازه و سطوح حوزه های مدیریتی خواهد داشت در این خصوص تجربیات سازمانی همانند پروژه اعتبارسنجی و مشارکتخواهی در فرایند تولید محتوا از دبیران سراسر کشور وسعت و گستره نفوذ سازمان مبتنی بر یک ساختار مجازی به وسعت نفوذ دسترسی بر بستر شبکه ملی در کل کشور گسترش می یابد .
آموزش نیروی انسانی باید در دوره جدید بسیار پررنگ شود
لطفینیا کارشناس گروه مکانیک ضمن تشکر از توجه جدیتر به نگرانیهای حوزه فنی و حرفهای و فراهم شدن بستر آشنایی با بحث کارافرینی از همان دوره ابتدایی در ساختار جدید گفت: وقتی در ساختار جدید طراحی را جایگزین برنامهریزی میکنیم بسیار جلوتر رفتهایم چرا که طراحی فراتر از برنامهریزی است و آن را به راحتی پوشش میدهد.
وی همچنین یادآوری نمود : بحث آموزش نیروی انسانی باید در دوره جدید بسیار پررنگ شود و برنامههای سازمان باید با معلمان کارآزموده اجرا شود.
چه تمهیداتی برای اجرایی شدن استانداردهایمان داریم
آقای عبدالهزاده رئیس گروه علو پایه و فناوری نیز یادآوری کرد: اگر ما میخواهیم بحث تألیف را برون سپاری کنیم بهتر است از تجارب سه سال گذشته دفاتر در این باره بیشتر استفاده کنیم و مشکلات گذشته را برای اخذ تصمیمهای درستتر در دوره جدید آسیبشناسی کنیم.
ایشان همچنین گفت: علیرغم اینکه ما در معاونت پژوهشی استانداردسازی هم کنیم چه ضمانت اجرایی وجود دارد که آنها در سطح وزارتخانه و یا در سطح استانها و مدارس اجرایی شوند. در جاییکه سازمان نوسازی مدارس برخلاف استاندارد ما فضای دبیرستانی برای هنرستان ها طراحی میکند یا کتاب کار و فناوری متوسطه در مدارس تدریس نمیشود ما چه تمهیداتی برای اجرایی شدن استانداردهایمان داریم. نکته آخر وضعیت مبهم و تداخل کاری دفتر طراحی دوره ها با حوزههای یادگیری است . آیا تناظر یک به یکی در نیروی انسانی این دو دفتر لحاظ میشود؟
بزرگترین ضعف عملکردی ما نداشتن قدرت نظارتی بر برنامهها در استانها بوده است
خانم گلبخش رئیس گروه هنر ضمن بیان اینکه بزرگترین ضعف عملکردی ما نداشتن قدرت نظارتی بر برنامهها در استانها بوده است گفت: در ساختار جدید متولی امر نظارت به چه دفتری سپرده شده است و چطور قرار است از انحراف برنامهها در اجرای استانی پیشگیری کرد.
وی همچنین به لزوم آموزشهای ضمن خدمت با موضوع ارتقاء سطح توانمندی همکاران سازمان در طراحی و خلاقیت آموزشی اشاره کرد.
بستر تحول گرایی و تعامل سازنده با مدرسه در ساختار جدید مغفول است
آقای دلبری رئیس گروه قرآن و معارف ضمن درخواست اکید بر لزوم عدم همزمانی طراحی ساختار با اجرایی شدن آن یادآوری کرد: بهتر است تا ساختار را مصوب نکردهایم نیروی انسانی را جا به جا نکنیم، چرا که حفظ شأن و حرمت انسانی باید تماماً لحاظ شود.
وی همچنین اظهار کرد: اگر ما بهخاطر تحولگرایی و تعامل سازندهتر با سطح صف و مدرسه میخواستیم ساختار عوض کنیم پس چرا به جز دفاتر تألیف هیچ بستری برای تحقق این اهداف در طراحی ساختار جدید فراهم نشده است؟ آیا بهتر نبود بهجای تغییر در ساختار به تغییر در رسالتهای دفاتر اکتفا میکردیم؟
امکان و فرصت تألیف برای دفاتر را در ساختار جدید حفظ کنیم
آقای نباتی ضمن تشکر از تلاش و تعامل مؤثر معاونت پشتیبانی با همکاران در تدوین ساختار جدید تأکید کرد: بهتر است ما واژه برنامهریزی و همچنین امکان و فرصت تألیف برای دفاتر را در ساختار جدید حفظ کنیم چون در کنار چند تألیفی و برونسپاری تدوین محتوا در برخی زمینهها لازم میشود کارشناسان و متخصصین درون سازمانی دست به قلم شوند و ما نباید در ساختار جدید این امکان را از خود سلب کنیم. دغدغه دیگر ایشان لزوم شفافیت در ارتباط سازمان با دیگر حوزههای ستادی وزارت آموزش و پرورش بود که در ساختار باید تبیین میشد.
لزوم تقویت و توسعه آموزش ضمن خدمت برای همکاران در سازمان
خانم نوروزی کارشناس گروه کار و فناوری ضمن تقدیر از انعطاف و بذل توجهی که در اعمال نقطه نظرات همکاران در تدوین ساختار پیشنهادی صورت گرفت گفت: ما در استقرار برنامه درسی ملی جای کار بیشتری داریم و امیدوارم در سال 98 فرصت انطباق کامل برنامه ها با این سند میسر شود. تقویت و توسعه آموزش ضمن خدمت برای همکاران در سازمان پیشنهاد ایشان در راستای اجرایی شدن هر چه بهتر سند درسی ملی بود.
عدم آشنایی نیروهای جدید با جنس کار دفاتر
آقای راصد کارشناس گروه مهارت های زندگی نیز در تأیید درخواست برخی همکاران گفت: امیدوارم این تغییر ساختار فقط در جهت تأمین اهداف و مأموریت های سازمان باشد و نه برای چیدمان نیروهای مشخص و از سیاست نادرست"ساختار برای" بهجای سیاست درست "ساختار با" استفاده نشود. در حال حاضر فضای حاکم بر این موضوع و نگرانی و دغدغه همکاران دفاتر تألیف، عدم آشنایی نیروهای جدید با جنس کار دفاتر می باشد که گاهاً سبب ترمز و و روند کاری کندی در انجام وظایف شده است. همچنین بهتر است تا ساختار به تصویب نهایی نرسیده به چیدمان نیروی انسانی دست نزنیم تا کرامت و شأن افراد را حفظ کرده باشیم.
باید ارتباط ارگانیک مبتنی بر خط مشیهای سازمان در ساختار دیده شود
آقای حسنی شلمانی کارشناس پژوهشی گفت: باید ارتباط ارگانیک مبتنی بر خط مشیهای سازمان، مشارکت با محیط اطراف و محیطهای علمی برون سازمانی، دانشآموزان و معلمان و ... در ساختار دیده شود تا در آینده، سازمان در این زمینه دچار چالش نشود. البته همانقدر که ما به ساختار اهمیت می دهیم باید در بعد محتوایی نیز ارتقا پیدا کنیم.
فرصتها و هزینههای در حال اتلاف در فرایند تاخیر در تصویب ساختار
آقای مشهدی مدیر طرح و برنامه و امور مالی سازمان ضمن یادآوری فرصتها و هزینههای در حال اتلاف در فرایند تاخیر در تصویب ساختار اظهار کرد: بهتر است در کوتاهترین زمان ممکن این طرح جدید به تصویب برسد و اجرایی شود.
ارسال نظر