
سومین جلسه از مرحله دوم سلسله نشست گفتارهای مبانی نظری تحول بنیادین برگزار شد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی و امور بینالملل سازمان، سومین جلسه از مرحله دوم سلسله نشست "گفتارهای مبانی نظری تحول بنیادین" با حضور کارشناسان در سالن اجتماعات سازمان برگزار شد. در این نشست تاریخ و فرایند تولد مدرسه به سبک جدید در ایران مورد واکاوی قرار گرفت.
دکتر صادقزاده در اشاره به بستر فرهنگی، اجتماعی و سیاسی ظهور مدارس در ایران؛ دوره قاجار را برش تاریخی با اهمیتی قلمداد کرد و گفت: در این دوره تحولات مهمی در حوزههای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در ایران رخ داد. تحلیلگران جامعه ایرانی این تغییرات را با مفاهیمی همچون مدرن شدن، غربی شدن، متمدن شدن و یا وابسته شدن تحلیل و ارزیابی کردهاند. در دوره قاجار پدیده تربیت جدیدی در میان ایرانیان رخ داد. تربیت شهروندی، تربیت افراد متدین، تربیت نیروهای در خدمت دولت سه هدف اصلی در ایجاد مدارس جدید در دوره قاجار است که آبشخور سه جریان اجتماعی مدرنیته، متدینان و دولت بودهاند.
در ادامه جلسه دکتر حسنی نیز به تفاوت جنس و محتوای آموزش مکتبخانهای و حوزوی در برابر مدرسه و دانشگاه در سیر تاریخی تمدن ایرانی پرداخت و گفت: با وجود تفاوتهای بسیار در بین تربیت مکتبخانهای با تربیت مدرسهای، مدارس جدید را میتوان گسستی رادیکال از تربیت مکتبخانهای دانست. مدارس جدید در تعارض با مکتب خانهها بوده و با هم تعامل سازندهای نداشتهاند. مدارس چیزی متفاوت از مکتبخانهها بهشمار میروند و به همین علت اولین مؤسسان مدارس جدید برای تمایز سبک تربیتی خود نسبت به مکتبخانهها، مکانهای آموزشی خود را مدرسه نامیدند و اولین مدرسه به سبک جدید در ایران به نام "رشدیه" در شهر تبریز بنا شد.
دکتر حسنی در ادامه سخنان خود به تشریح سه دسته کلی از تحلیلهای تاریخی در چگونگی بروز و ظهور مدارس به سبک جدید در ایران پرداخت؛ دسته اول: این تحلیل نوسازی و مدرنیزه شدن در پاسخ به شکاف علمی و تکنولوژی با دنیای غرب را باعث ظهور مدارس جدید در ایران میداند. دسته دوم: در این نگاه تلاش دولت برای قوی کردن بدنه حکومتی برجسته دانسته شده و تربیت را ابزار تقویت نظام سیاسی جامعه تلقی می کند. دسته سوم: این تحلیل ظهور مدارس جدید را محصول رویکرد استعماری دانسته و آن را بستری برای سلطه اروپا بر ایران قلمداد نموده است .
وی در پایان گفت : ما باید فرایند ایجاد مدرسه جدید را با یک نگاه اجتماعی کلان بررسی کنیم. این سه تحلیل تنها روایت هایی ساده، کلی، خطی و پیوسته از یک فرایند عظیم و پیچیده تاریخی در تولد مدارس جدید در ایران هستند.
ارسال نظر