اعتبار بخشی کتاب های درسی قبل از چاپ



به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، دکتر محمود امانی طهرانی در پنجمین مرحله اجرای طرح"سازمان و یک روز با درهای باز" که صبح امروز با حضور جمعی از اعضای انجمن فعالان روابط عمومی ایران برگزارشد اظهارکرد: در اسناد تحولی، مدرسه محور تغییر و تحول در آموزش و پرورش است و باید براساس ارزش های نظام اسلامی و با مشارکت و حمایت خانواده، نهادها و سازمانهای دولتی و غیر دولتی این جایگاه ارتقاء یابد.

وی با اشاره به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: مدرسه هویت ساز است و باید فعالیت ها و اموری که موجب تحکیم هویت اسلامی- ایرانی دانش آموزان می شود را توسعه بخشید.

امانی در پاسخ به سئوال یکی از حضار درمورد عدم اجرای آزمایشی کتب درسی جدید افزود: محتوای کتب درسی تنها یکی از اجزای آموزش است و برای کیفیت بخشی به نظام آموزشی باید 8 محور عوامل مادی زیر بنائی، محیط یادگیری، معلم و کارکنان،  برنامه درسی و مواد آموزشی، فرایند یاد دهی و یادگیری، زمان آموزش، ارزشیابی از دانش آموزان و ارزشیابی از نظام آموزشی، مشارکت و حمایت خانواده و جامعه مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: کتب درسی با استفاده از آخرین دستاوردهای پژوهشی تدوین می شود و قبل از چاپ حداقل دوبار توسط گروهی از معلمین، کارشنایان و صاحب نظران اعتبار بخشی می شود. همچنین برای ارتقاء ضریب اعتبار آن یکسال در تمام کشور به صورت آزمایشی تدریس می شود تا ضعف ها و قوت های آن با توجه به تنوع فرهنگی و قومی کشور مشخص گردد.

دکتر امانی اضافه کرد: علاوه بر این به محض آماده شدن هرفصل کتاب با قابلیت دانلود روی پایگاه اطلاع رسانی (سایت) دفتر تالیف بارگذاری می شود تا کلیه همکاران فرهنگی بتوانند آن را مطالعه و نظرات کارشناسی خود را به دفتر تالیف ارسال نمایند تا پس از بررسی های تخصصی در تالیف نهایی کتاب ها مورد توجه قرار گیرد.

وی تالیف کلیه کتاب های درسی از پیش دبستان تا پیش دانشگاهی را جزو وظایف دفتر تالیف برشمرد و اضافه نمود: این دفتر علاوه برکتاب درسی، راهنمای آموزشی معلم، لوح های فشرده کمک آموزشی و فیلم های آموزشی توسط اساتید برجسته را نیز با هدف پشتیبانی و ایجادهماهنگی شیوه تدریس معلمین تولید وتوزیع می نماید.

مدیرکل دفتر تالیف کتاب های ابتدائی و متوسطه نظری اضافه کرد بیش از 500 مولف و برنامه ریز برای احیاء یادگیری کیفیت مدار، رسانه های پرشمار، روش های تدریس رشد دهنده با تاکید بربرونداد های قابل ارائه در سطح مدرسه تلاش می کنند.

 

2
امتیاز: 2 (1 رای)

ارسال نظر

Image CAPTCHA