دستگاه تعلیم وتربیت، زیرساخت سرمایه اجتماعی و انسانی کشور است



به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به نقل از پانا، علی اصغر فانی صبح امروز در گردهمایی رؤسای ادارات حراست استان های سراسر کشور که در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد، اظهار کرد: در سند تحول بنیادین ، آموزش وپرورش زمینه ساز و بسترساز رسیدن دانش آموزان به مراتبی از حیات طیبه است .
وی با بیان اینکه دستگاه تعلیم وتربیت زیرساخت سرمایه اجتماعی و انسانی کشور را برای آینده آماده می کند، افزود: آموزش وپرورش هم از لحاظ اهمیت کیفی و هم از جهت تأثیرگذاری بر همه بخش های جامعه یک دستگاه ممتاز و حیاتی محسوب می شود.
فانی مدرسه را اثرگذارترین بخش و محور همه فعالیت های آموزش و پرورش در فرآیندها و برنامه ریزی های آموزشی عنوان کرد و افزود : سیاست اصلی آموزش وپرورش دولت یازدهم مدرسه محوری است و باید بتوانیم در شکل گیری رفتار، منش و اعتقادات دانش آموزان مبتنی بر ساحت های شش گانه تربیت در سند تحول بنیادین فعالیت های اثرگذاری داشته باشیم.
عضو کابینه تدبیر و امید یکی از مشکلات آموزش وپرورش از گذاشته تاکنون را توجه تک ساحتی یا چند ساحتی به مقوله تربیت عنوان کرد و ادامه داد: باید بتوان مبتنی بر سند تحول بنیادین به رشد متوازن ساحت های شش گانه تربیت در دانش آموزان نائل شد.
وزیر آموزش وپرورش با اشاره به حرکت علمی و مبتنی بر دانش در حراست آموزش وپرورش تصریح کرد: امروزه حراست های آموزش وپرورش دانش بنیان است و این بدین معنی است که هر کاری بخواهد در آموزش وپرورش شکل بگیرد باید مبتنی بر دانش ، مطالعه و کار کارشناسی خواهد بود.
وی نقش حراست در آموزش وپرورش را «شناختی» عنوان کرد و گفت: حراست ها باید کسب اطلاعات لازم را به گونه ای انجام دهند که تصمیم گیرندگان به موقع و در فرصت مناسب قادر به اتخاذ بهترین تصمیمات در امور باشند.
فانی با تأکید بر زیرنظام پژوهش و ارزیابی در سند تحول بنیادین اظهار کرد: همه اقدامات حراست باید مبتنی بر پژوهش باشد و حرکت براساس آداب، علایق ، سلایق و رویه های گذشته بر خلاف اصل مدیریت دانش بنیان است .
عضو کابینه تدبیر و امید بررسی و شناخت تحولات محیط و جامعه را امری مهم برای حراست ها خواند و افزود: حراست ها باید باچشمان بینا و نگاه مبتنی بر عقلانیت به مسئولان در اتخاذ تصمیمات کمک کند.
وی حراست آموزش وپرورش را ملجاء و مأمن معلمان مردم و دانش آ‌موزان دانست و گفت: برخلاف گذشته عملکرد حراست باید برای معلمان اطمینان بخش باشد.
وزیر آموزش وپرورش در رویکرد امنیت فرهنگی به جای فرهنگ امنیتی به دو نوع امنیت سلبی و ایجابی اشاره کرد وادامه داد: ما باتوجه به فرهنگ سازمانی آموزش وپرورش و لطافت روح معلمان به دنبال امنیت ایجابی هستیم و مجموعه حراست با تمام وجود باید در این راستا حرکت کنند تا اهداف سازمانی آموزش و پرورش تحقق یابد .
وی وجه تمایز حراست آموزش وپرورش و نهادهای فرهنگی با حراست سایر دستگاه ها را در بعد معرفتی و انسانی خلاصه کرد و گفت: باید رویکرد امنیت فرهنگی با بازتعریف و بازمهندسی درحوزه حراست های نهادهای فرهنگی مانند آموزش وپرورش نهادینه شود.
عضو کابینه تدبیر وامید با اشاره به سیر تحولات اجتماعی و فرهنگی خاطرنشان کرد: تحولات اجتماعی و فرهنگی منتظر تصمیمات و اقدامات مسئولان نمی ماند و به همین دلیل نهاد تعلیم و تربیت باید با واقع بینی ، تحولات را رصد و مدیریت کند تا بتواند تهدیدها را به فرصت تبدیل کرده و حداکثر استفاده را برای تربیت صحیح و اصولی دانش آموزان به کار ببرد.
فانی تصریح کرد: حراست آموزش وپرورش در مدت دو و نیم سال فعالیت در دولت تدبیر و امید با رویکرد نو و علمی به تحولات به دستاوردهای خوبی رسیده است و در تلاش است به گونه ای عمل کند که جهت گیری ها در مسیر امنیت، رفاه و آسایش معلمان برای تربیت نسل جوان آینده کشور باشد.

امتیازی داده نشده

ارسال نظر

Image CAPTCHA