ارزشیابی آیین نامه پیشرفت تحصیلی و تربیتی دوره ابتدایی



به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، دکتر عبدالحمید رضوی عضو هیات علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش و مدیر گروه مشارکت ها و ارتباطات پژوهشکده خانواده در جمع کارشناسان و اعضای هیات علمی سازمان پژوهش و پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، مدیران و کارشناسان معاونت آموزش ابتدایی، شورای عالی و مرکز سنجش آموزش و پرورش در خصوص اهداف ارزشیابی آیین نامه پیشرفت تحصیلی و تربیتی دانش آموزان دوره ابتدایی بررسی میزان تناسب مفاد آیین نامه با اصول ارزشیابی مصوب شورای عالی آموزش و پرورش، از نظر اصول آیین نامه نویسی، بررسی میزان تحقق اهداف آیین نامه، بررسی چگونگی اجرای آیین نامه، شناسایی نقاط قوت و ضعف، نارسایی ها، محدودیت ها، موانع و مشکلات اجرایی را برخی از اهداف این پژوهش برشمرد و گفت: بررسی چگونگی نظارت بر اجرای آیین نامه، بررسی واکنش های گروه های ذی ربط، ذی نفع و ذی علاقه نسبت به مولفه ها و جنبه های مختلف آیین نامه و ارایه پیشنهادهای اصلاحی برای آیین نامه برخی دیگر از اهداف این پژوهش است.

وی هدف اصلی پژوهش را فراهم کردن اطلاعات مورد نیاز مدیران و تصمیم گیرندگان برای کمک به بهبود ارزشیابی تحصیلی و تربیتی دانش آموزان دانست و افزود: پژوهش در 64 دبستان دخترانه و پسرانه واقع در 30 منطقه آموزشی استان های فارس، بوشهر، هرمزگان، ایلام، آذربایجان شرقی، اصفهان، شهرستان های تهران و شهر تهران به اجرا در آمد.

رضوی عضو هیات علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در خصوص نتایج ارزشیابی آیین نامه پیشرفت تحصیلی و تربیتی دانش آموزان دوره ابتدایی خاطر نشان کرد: اصولی همچون تاثیر ارزشیابی بر بهبود فرایند یاددهی، یادگیری و توجه به دانش، نگرش و مهارت های دانش آموزی در آیین نامه بیشتر رعایت شده است.

 مدیر گروه مشارکت ها و ارتباطات پژوهشکده خانواده، هماهنگی در تحقق اصول و خود ارزیابی، توجه به فرایندهای فکری منتهی به پاسخ، ارزشیابی کارهای گروهی و استقلال مدرسه و معلم در فرایند ارزشیابی را نیازمند به تجدید نظر دانست.

رضوی تاکید کرد: بررسی میزان مناسب بودن مفاد آیین نامه بر اساس اصول ارزشیابی مصوب شورای عالی آموزش و پرورش بیانگر واکنش های متفاوت کارشناسان و مدیران مدارس نسبت به ویژگی های مورد نظر در این پژوهش بوده است.

وی قیاس نگرش مدیران به ارزشیابی توصیفی نسبت به کارشناسان اداری را مثبت تر خواند و تصریح کرد: مقایسه واکنش دانش آموزان در پایه های مختلف تحصیلی بیانگر واکنش مثبت پایه های تحصیلی بالاتر به ارزشیابی توصیفی است.

دکتر عبدالحمید رضوی تحقق اهداف مربوط به تعامل معلم و دانش آموز و آگاهی اولیاء از پیشرفت فرزندان را مطلوب ارزیابی و در ادامه وقت گیر بودن روند ارزشیابی دانش آموزان و تنظیم پوشه کار و بازخورد به والدین، عدم آشنایی کافی والدین و معلمان و مدیران و مسئولان با فلسفه و اهداف ارزشیابی توصیفی را برخی از عوامل بازدارنده برای دستیابی به تحقق اهداف مورد نظر ذکر کرد.

وی در پایان آیین نامه تدوین شده توسط گروه هم اندیشی کارشناسان وزارت آموزش و پرورش با استفاده از نتایج زمینه ای تحقیق و ارایه آن به شورای عالی آموزش و پرورش را نتیجه نهایی پژوهش آیین نامه پیشرفت تحصیلی و تربیتی دانش آموزان دوره ابتدایی معرفی کرد.

2
امتیاز: 2 (1 رای)

ارسال نظر

Image CAPTCHA