به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل نشست علمی سیاستهای مدرسه محوری در ایران صبح امروز با حضور جمعی از اعضای هیات علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش و ارائه دکتر شمسی نامی برگزار شد.
وی ضمن بیان مقدمه ای به بررسی سوابق واقدامات 40 ساله اخیر جهانی و 20 ساله ایران در زمینه "مدرسه محوری"پرداخت و اضافه نمود: جنبش مدرسه محوری و محول کردن حق تصمیمگیری به سطوح پایینتر نظام آموزشی در چهار دهه اخیر در جهان نضج و قوت یافته است و کشورهای پیشگام از جمله کانادا، انگلستان، نیوزیلند، استرالیا، هلند، بلژیک، اسپانیا و امریکا در دو دهه اخیر ابتدا با ارائه طرحهای اصلاحی در زمینههای گوناگون و سپس با منعکس کردن آثار این اصلاحات در سازمان و قوانین آموزش و پرورش، آغازگراین جنبش بوده اند.
در مدرسه محوری سطوح عملیاتی و پایین هرم، خود مسئول رقم زدن تصمیمهای مربوط هستند. آنها به تدوین و ارائه طرحهای کوتاه مدت و میان مدت می پردازند، اهداف، اولویتها و فعالیتهای خود را تعیین می کنند، بودجه مورد نیاز و راههای تأمین و مصرف آنها را تصویب می کنند و در ارتباطی دو سویه با محیط، اطلاعات دقیقتر و روشنتری را در باره مسیر حرکت خود در اختیار ذی نفعان قرار می دهند و گزارش عملکرد خود را بر حسب شاخصهای از پیش تعیین شده تنظیم می کنند و میزان و دلایل منطبق نبودن عملکرد واقعی با عملکرد پیش بینی شده را تنظیم و بررسی می کنند.
سئوال های تحقیق:
- 1- جهتگیری برنامههای توسعه کشور شامل برنامه سوم (سالهای 83- 79)، برنامه چهارم (سالهای 88- 84 ) و برنامه پنجم (سالهای 93- 89 ) و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در زمینه عدم تمرکز در حوزه آموزش و پرورش چیست؟
- 2- قانونهای مصوب شورای عالی آموزش و پرورش و کمیسیون معین در زمینه مدرسه محوری از سال شروع
- اجرای برنامه سوم توسعه تاکنون کدام است؟
- 3- وضعیت اجرا و ارزشیابی از قوانین مصوب شورای عالی آموزش و پرورش چگونه است؟
مشروح این گزارش در بخش یافته های پژوهشی قابل مشاهده می باشد.
ارسال نظر