به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، محمد ناصری مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی در گفتوگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس در پاسخ به این پرسش که «ابزارهای تشویقی سازمان پژوهش در همسو کردن ناشران آموزشی با آموزش و پرورش تا چه میزان موفق بوده است؟»، اظهار داشت: عملکرد سازمان در این زمینه نسبتاً موفقیتآمیز بوده است.
وی ادامه داد: چند سال پیش زمانی که بحث ساماندهی به اوضاع نابسامان نشر آموزشی مطرح شد، همسویی ناشران با استانداردهای اعلام شده بسیار کند بود به طوری که در سال 79 تنها 18 درصد کتابها حائز حداقل امتیازات لازم برای اخذ تأییدیه آموزش و پرورش تشخیص داده شدند و 82 درصد آنها رد شدند، اما امسال حدود 60 درصد کتابها مورد تأیید قرار گرفتند؛ این موضوع جز به مفهوم موفقیت در همراه کردن ناشران آموزشی نمیتواند باشد.
ناصری اضافه کرد: همین موضوع حکایت از این دارد که کار فرهنگی و تغییرات فرهنگی با تعجیل و شتاب منافات دارد؛ کار دستوری هم نیست. تغییرات باید در فرصت و مجال مناسب در جامعه مورد پذیرش قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه اسم و رسم ناشران یا میزان فروش آثارشان نمیتواند در ارزیابیهای ما موثر واقع شود، گفت: سازمان پژوهش میخواهد بگوید اگر میخواهید با ما همراه شوید باید این استانداردها را رعایت کنید. حال چه بسا خیلی از آثار پرفروش ناشران معروف از نظر ما مردود هستند، ولی بعضی از همین ناشران خود را بی نیاز از اخذ تأییدیه سازمان پژوهش می دانند و میآیند میگویند ما کتابهایمان را چاپ میکنیم و مجوزش را هم از وزارت ارشاد گرفتهایم؛ البته وقتی می بینیم رعایت معیارهای آموزش و پرورش طی چند سال از 18 درصد به 60 درصد رسیده این نشان از این دارد که گرفتن تاییدیه آموزش و پرورش برای بسیاری ناشران مهم است.
مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی با ذکر این مطلب که کتابهای مورد تأیید سازمان پژوهش در کتابنامه رشد معرفی میشوند که این کتابنامه به مدارس سراسر کشور ارسال میشود، خاطرنشان کرد: البته کتابنامه تنها ابزار تشویقی آموزش و پرورش نیست. ما کتابهای برتر را در انتهای کتابهای درسی هم معرفی میکنیم. همچنین کتابهای تأییدشده همگی در جشنوارهای به نام جشنواره کتابهای آموزشی شرکت داده میشوند که برترینهای این جشنواره هم مورد تشویق و تقدیر قرار میگیرند که به نوعی افتخاری برای ناشر محسوب میشود.
وی ادامه داد: علیرغم همه این موارد باز می توانیم بگوییم که مشوقها کافی نیست و ما می توانیم ابزارهای دیگری را نیز در همراه کردن ناشران آموزشی به خدمت بگیریم.
ناصری با اشاره به اینکه اقدامات تشویقی تنها بخش کوچکی از فعالیت سازمان برای دستیابی به هدف همسوسازی ناشران است، اظهار داشت: گفتوگوهای چالشی با ناشران، برگزاری میزگردهایی برای پرداختن به مسائل و ابهامات این حوزه و برپایی نشستهایی برای تبیین اهدافمان با حضور ناشران در سازمان از دیگر اقدامات ما در این راستاست که تاثرگذاریشان کمتر از اقدامات مشوقانه نیست.
وی ادامه داد: اینها موثرتر است چون مدیر تولید یک انتشارات در آنجا با فلسفه یک تغییر مواجه میشود و پاسخی برای سؤالات خود مییابد. باید ناشر را اقناع کنیم. اقناع شدن ناشر برای رفتن به سمت تولید مناسب تاثیری قویتر از فضای تشویقی دارد.
مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی در پاسخ به این پرسش که «تضاد موجود بین رویکرد سازمان پژوهش در تولید محتوای آموزشی با تقاضای بازار را در چه میبینید؟»، گفت: گاه وقتی بحث آموزش با هدف یادگیری و تقویت تفکر در کنار مباحثی چون سودآوری از طریق ایجاد نیازهای کاذب قرار میگیرد، این تضاد ایجاد میشود. حال این نیازهای کاذب هم برخاسته از سیستم آموزشی ماست که در آن همه راهها به کنکور ختم میشود و هم تلاش ناشرانی که سعی دارند از این آب گلآلود ماهی صید کنند. یعنی همه عوامل دست به دست هم میدهند تا بازاری ایجاد شود که سودآوری حرف اول را در آن میزند.
وی اضافه کرد: البته باید این فضا تحت کنترل قرار گیرد که کنترل کامل بازار نشر آموزشی در دست ما نیست. اینطور نیست که سازمان پژوهش متولی این بخش باشد.
گفتنی است دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی سازمان پژوهش و برنامه ریزی که هرسال در ایام نمایشگاه کتاب تهران برنامههای ویژهای برای ناشران و مؤلفان کتابهای آموزشی تدارک می بیند، امسال با برگزاری نشستهایی با ناشران به پرسشهای آنها درخصوص بایدها و نبایدهای کتابهای آموزشی از منظر آموزش و پرورش پاسخ می دهد.
این نشست ها تا آخرین روز بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در غرفه دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی سازمان پژوهش واقع در سالن 7A راهرو 103A غرفه 142 از ساعت 10-12 و 14-16 با حضور کارشناسان سازمان و نمایندگان ناشران تشکیل می شود.
ارسال نظر